Business Hi-Tech

Flamingo pune la rece planurile de expansiune externa

11.03.2003, 00:00 15

Flamingo a reusit anul trecut sa urce pe locul al treilea in topul firmelor IT care comercializeaza calculatoare pe piata romaneasca, dupa HP si IBM, cu un total de peste 15.000 de sisteme vandute - marca proprie - afirma oficialii companiei, citand studii independente dar preliminare. Pe de alta parte insa, compania a decis sa puna in stand-by ambitioasa expansiune externa de care vorbea in urma cu doi ani.
Deocamdata, firma a renuntat sa deschida filialele din Italia si Grecia, pe care intentiona sa le inaugureze anul trecut. "Am dezvoltat insa relatii de afaceri cu companii din aceste tari. O oportunitate foarte buna pentru stabilirea de noi contacte de afaceri este targul IT CeBIT AY, a declarat Dan Topala, presedintele Flamingo Computers.
Strategia urmata de firma in anii 2000-2001 a marsat pe deschiderea de filiale externe - numarul lor ajungind in final la sapte, in Bulgaria, Croatia, Moldova, Serbia si Muntenegru, Olanda, Ungaria si Macedonia. Oficialii firmei spun ca in 2002 nu s-a produs o schimbare de directie, dar au recunoscut ca decizia de a nu mai deschide filiale externe a fost influentata si de recesiunea IT mondiala.
In schimb, Flamingo va continua strategia de extindere la nivel national intentionand sa deschida in 2003 inca 20 de magazine in intreaga tara. In acest context se explica evolutia urmata de Flamingo in 2002. Compania s-a orientat mai degraba catre o strategie agresiva de extindere pe piata autohtona si a promovat cu prioritate propriile marci de sisteme informatice.
"Flamingo a devenit cel mai mare asamblator local, cu o cota din piata totala de peste 10%", a declarat pentru Ziarul Financiar Dan Topala. Astfel, conform aprecierilor oficialului Flamingo, pe piata romaneasca s-au vandut anul trecut aproximativ 150.000 de calculatoare (PC-uri, laptopuri, servere). Compania a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri de 63,7 milioane de dolari, in crestere de la 47 mil. $ cat a fost in 2001. Pe parcursul anului trecut, conducerea firmei a revizuit la un nivel mai realist acest indicator reducand estimarile de la 72 mil. $ la aproximativ 65 mil. euro.
Flamingo ocupa anul trecut locul al cincilea in clasamentul firmelor care comercializeaza calculatoare pe piata romaneasca. "Nu a fost chiar o schimbare de strategie. Ceea ce doreste orice firma este sa se dezvolte. Aceasta dezvoltare poate fi facuta in doua moduri. Intensiv si extensiv. In acest an ceea ce s-a vazut dezvoltarea noastra extensiva care a avut loc in Romania prin deschiderea de noi magazine. Afacerea de distributie internationala a devenit matura iar prin dezvoltarea filialei din Olanda am constatat ca putem acoperi foarte bine cererea venita din spatiul european", a precizat Topala.
Compania se va concentra pe magazinele cu suprafata mare de expunere, peste 200 mp, de genul celui inaugurat anul trecut in Piata Lahovary din Bucuresti.
"Prin dezvoltarea pe mai departe a retelei noastre de retail urmarim sa educam si piata. Magazinul din Piata Lahovary, spre exemplu, organizeaza in fiecare seara de joi un club IT. Vom deschide astfel de magazine si in Bucuresti si in provincie", a adaugat oficialul.
Flamingo isi desfasoara activitatea de distributie si prin intermediul supermarket-urilor de gen Carrefour, Metro sau Selgros. Oficialii spun insa ca ar fi posibil ca firma sa deschida magazine cu suprafata mare de expunere in cadrul unor complexe comerciale mari. In aceste cazuri insa comercializarea propriilor produse se va face numai prin punctul propriu de vanzare.

Leasing pentru companii
Compania va veni cu o oferta speciala pentru clientii de business: calculatoare in leasing. "Daca o firma vrea sa-si cumpere 100 de calculatoare le va putea lua in leasing de la Flamingo, in general pe un an de zile", explica Dan Topala. Compania a lansat spre sfarsitul anului trecut si o campanie de vanzare a computerelor in rate care a contribuit puternic la sporirea cu 60% a numarului de sisteme  vandute de Flamingo in 2002 fata de 2001.
Tot pentru atragerea clientilor mari, din mediul de business, Flamingo a incheiat in acest an un parteneriat cu IBM Romania devenind astfel si distribuitor pentru  gigantul producator de echipamente IT.
Flamingo a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri de 63,7 milioane de dolari, din care aproximativ 70% a fost realizata prin activitatea de distributie si 30% din retail.
Aproximativ 30% din veniturile companiei sunt realizate in strainatate unde Flamingo are numai operatiuni de distributie nu si magazine.
In tara, firma are aproximativ 1.500 de dealeri si 33 de magazine. "Nu prevad o schimbare a raportului intre activitatea de distributie si retail pentru ca urmarim mereu o crestere simultana in cele doua zone", precizeaza Topala.
Din totalul cifrei de afaceri, de 63,7 mil. $ pe 2002, aproximativ 80% a fost obtinuta din vanzarea de hardware.
Principalii competitori ai firmei sunt K Tech in zona de retail si Asbis in cea de distributie, aceasta din urma prin prisma afacerii generale de distributie pan-europeana, in Romania cifra realizata de Flamingo fiind mult mai mare.

Piata se mareste
Piata IT va cunoaste o crestere sustinuta in Romania in anii urmatori, cel putin pana in 2006 iar ritmul mediu va fi de peste 10%, apreciaza presedintele Flamingo.
"Probabil va fi o crestere mai puternica a solutiilor software dar nu vom asista la o scadere a ritmului de crestere a hardware-ului. Hard-ul instalat in Romania este undeva la nivelul de 3,5 calculatoare la suta de locuitori in timp ce in alte tari din Europa Centrala, cum ar fi Cehia sau Ungaria sunt 7-8 computere la suta de locuitori", explica Dan Topala.
Motorul principal al cresterii cererii de hardware in aceasta zona este segmentul format din utilizatorii individuali si companiile mici si mijlocii. Acestea contribuie, dupa cum apreciaza oficialul Flamingo, cu aproximativ 60% la vanzarile totale de hardware. Restul de 40% sunt realizate de catre insitutiile de stat si companiile de mari dimensiuni.
Pe piata romaneasca de hardware se vor face simtite in acest an si cateva dintre tendintele mondiale cum ar fi cresterea mai rapida a vanzarilor de notebook-uri, organizatoare personale si alte solutii mobile.
"Increderea consumatorilor romani in brandurile locale a crescut mult anul trecut. In Romania am ajuns la un oarecare echilibru: jumatate din sistemele vandut in 2002 sunt marca locala si jumatate A brand (marca de renume pe plan mondial)", conchide Dan Topala.
iuliana.susanu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO