Business Hi-Tech

Drumul spre UE ingreuneaza viata softului romanesc de gestiune

29.05.2003, 00:00 11

Aderarea la Uniunea Europeana va scadea sansele companiilor romanesti producatoare de solutii pentru gestiunea intreprinderilor de a se impune pe piata autohtona ERP (Enterprise Resource Planning). Cel putin asa apreciaza Liviu Dan Dragan, directorul general al companiei TotalSoft.
Aprecierea devine interesanta pentru ca TotalSoft este producator autohton de soft de gestiune.
La doi-trei ani dupa aderare, deci prin 2010, ponderea solutiilor romanesti pe piata ERP autohtona va scadea, sustine Dragan. Motivul? Principalele avantaje pe care solutiile romanesti le au acum fata de cele dezvoltate de firme din strainatate - adaptarea la legislatia locala si disponibilitatea de lucru cu mai multe valute - vor disparea, spune Dragan.
Astfel, chiar daca acum piata este intr-un fel saturata de solutiile externe acestea ar putea cunoaste o dominatie absoluta dupa 2010.
Deocamdata insa, companiile romanesti care vor sa-si implementeze un sistem de gestiune a intreprinderii se orienteaza mai mult catre producatorii romani de astfel de aplicatii, spune Liviu Dan Dragan. Si nu pentru ca solutiile autohtone ar fi neaparat mai ieftine. "Unii manageri romani nu stiu sa se uite la pret. Multi sunt dispusi sa cheltuiasca mai mult decat trebuie pe solutii care nu merita", spune directorul de la TotalSoft.
Sunt insa in Romania si firme care lucreaza primitiv in sisteme bazate pe FoxPro si care nu au nici cea mai vaga intentie de a apela la o solutie de gestiune a intreprinderii.
Firmele care vor sa fie cat mai vizibile pe piata si care vor sa intre in vizorul investitorilor straini ar trebui sa fie cele mai interesate sa cumpere sisteme ERP.
 "Valoarea unei firme creste daca a ales sa-si gestioneze activitatea automat si mai eficient printr-un sistem ERP iar investitorii sunt dispusi sa dea mai multi bani pe acea companie", apreciaza Dragan.
TotalSoft produce sistemul de gestiune a intreprinderii Charisma Enterprise. Solutia a fost pana acum implementata la clienti precum OtelInox-Samsung, Bog'Art, Diekat Construct, Sensiblu, BCR Leasing sau GlaxoSmithKline.
Proiectul de la GlaxoSmithKline a fost asezat in topul portofoliului TotalSoft. Charisma este utilizata de aproximativ 300 de angajati de la Glaxo si sustine zilnic peste 20.000 de tranzactii. Valoarea proiectului a fost de sub 500.000 de dolari, dupa cum a declarat seful TotalSoft. "Suntem in discutii sa implementam sistemul si la GSK Bulgaria", spune Dragan, adaugand ca exista un oarcare interes si din partea filialei din Franta a aceluiasi producator farmaceutic.
Charisma poate gestiona aproape toate activitatile dintr-o companie, de la cea financiara pana la productie, aprovizionare sau leasing. Solutia include si un modul de asistare manager care furnizeaza directorilor rapoarte in diverse forme si trimite acestora alerte prin e-mail sau SMS daca, spre exemplu, stocurile au ajuns la o anumita cantitate.
TotalSoft a realizat anul trecut aproximativ 20 de proiecte Charisma si intentioneaza sa ajunga in acest an la aproximativ 40. Pana acum, TotalSoft a investit in dezvoltarea sistemului Charisma aproximativ 600.000 de dolari.
Contractele aduse de solutia Charisma au contribuit cu 35-40% la cifra de afaceri a firmei pe 2002 care s-a ridicat la 3 mil. $. "Pentru acest an, preconizam sa ajungem la o cifra de afaceri de peste 4 milioane de dolari din care 40-45% sa o reprezinte ponderea proiectelor Charisma", spune Liviu Dan Dragan. Profitul net al companiei pe 2002 a avut o valoare echivalenta cu mai putin de 10% din cifra de afaceri. Dragan apreciaza ca piata ERP romaneasca va ajunge la sfarsitul lui 2003 la 20 de milioane de dolari.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO