Business Hi-Tech

Computerele devin tot mai pricepute in arta conversatiei

10.05.2005, 18:41 22

Tehnologia de recunoastere si interpretare a vocii umane ar putea fi pusa in curånd la treaba de companiile care doresc sa-si transmita imaginea de brand si sa comunice mesaje catre clienti, scrie Financial Times.

In urma cu sapte-opt ani, specialistii spuneau ca piata produselor software care recunosc vocea umana si actioneaza in consecinta ar putea capata proportii astronomice. Astazi, agitatia s-a mai potolit, pentru ca inginerii au inteles intre timp ca nu este atåt de simplu ca, atunci cånd te adresezi cu voce tare unui computer, frigider sau automobil, sa fii si inteles.

Cu toate ca softurile au devenit mult mai performante in analizarea vorbirii, comunicarea orala inseamna mult mai mult decåt pronuntarea si intelegerea de cuvinte. Intonatia glasului si alegerea anumitor cuvinte joaca un rol cel putin la fel de important in transmiterea mesajului.

"Ceea ce am subestimat noi a fost dificultatea pe care computerul o va avea in a intelege limbajul natural", spune Dadong Wan, senior manager al laboratorului din Chicago al companiei de servicii IT Accenture.

Deocamdata, singurul domeniu in care acest gen de tehnologii a avut un succes clar este cel al call-centerelor, scrie Financial Times. Aici, computerul nu are nevoie sa "inteleaga" cu exactitate ceea ce utilizatorul ii spune, ci trebuie doar sa ghiceasca, pe baza recunoasterii de cuvinte si fraze cheie, care este dorinta celui care a sunat.

Datorita cercetarii si aplicatiilor soft tot mai avansate, computerele au devenit remarcabil de talentate la asa ceva, iar analistii spun ca, in sfårsit, tehnologia de interpretare vocala intra in prim-plan.

Deocamdata, tehnologia a fost implementata cu succes de companii aeriene, banci sau operatori de telefonie, iar majoritatea clientilor spun ca prefera acest sistem decåt sa fie nevoiti sa se aventureze prin meniuri sau sa astepte la "cozi" pentru a fi preluati de un operator uman.

Motivul pentru care un call-center poate apela cu succes la recunoasterea vocala este faptul ca dialogurile sunt predictibile, deoarece subiectul general al discutiei este destul de bine determinat. De pilda, un client care suna la o companie aeriana de obicei vrea sa-si rezerve un bilet sau sa ceara informatii despre anumite zboruri. O data ce softul a fost programat pentru a recunoaste tipul problemei, poate rezolva aceste apeluri cu o rata de succes de peste 95%, scrie FT.

Insa pentru alte tipuri de activitati, simpla recunoastere a cuvintelor nu este suficienta.

"Vorbirea este o modalitate prin care putem afla o multime de lucruri despre interlocutor", spune Melanie Polkosky, psiholog in cadrul unui laborator de cercetare al IBM. Iar sa programezi un computer sa reuseasca asa ceva este foarte dificil, desi unele progrese s-au facut. De exemplu, specialistii firmei Accenture spun ca au gasit un mod prin care computerul poate detecta atunci cånd "vorbeste" cu un interlocutor furios. "Intonatia si repetarea anumitor cuvinte sunt indicii ca vorbitorul este suparat", a spus Dadong Wan de la Accenture, care a recunoscut insa ca tehnologia este de-abia in faza initiala a dezvoltarii.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO