Telekom România, cel mai mare grup de comunicaţii de pe piaţa locală, a fost nevoit să reducă anul trecut „în cele din urmă“ tarifele pentru serviciile de telefonie mobilă pe fondul competiţiei dure cu ceilalţi jucători de pe piaţă, dar a reuşit să-şi conserve pe segmentul-cheie al clienţilor business rata de reînnoire a contractelor de abonament şi să obţină o reducere cu 2% de la an la an a numărului de utilizatori care migrează către alţi furnizori de servicii, potrivit raportului pe anul 2015 pentru acţionari al grupului elen OTE, acţionarul majoritar al foştilor operatori Cosmote şi Romtelecom.
„Intensificarea competiţiei a determinat în cele din urmă o reducere a tarifelor minime („entry price points“) pentru serviciile de telefonie mobilă, principalii trei jucători de pe piaţă (Telekom, Orange şi Vodafone - n. red.) activând în jurul nivelului de 7 euro şi ocazional chiar şi de la 2 euro. Segmentul de cartele preplătite a înregistrat o evoluţie similară, tariful principalelor oferte scăzând de la 6 la 5 euro“, conform documentului.
Pe segmentul de cartele cel mai mic tarif pentru extraopţiuni este de 5 euro la Orange, Vodafone şi Telekom. Preţurile de listă pentru abonamente ale celor mai mari jucători de pe piaţă sunt de aproximativ 9 euro (mai exact Orange - 8 euro, Vodafone - 9 euro şi Telekom - 8,95 euro), de două ori mai mari decât în urmă cu câţiva ani, când companiile încă mai aveau în ofertă abonamente la 4 euro pe lună. De notat este totuşi că operatorii au numeroase oferte comerciale care nu sunt listate pe paginile web, cu preţuri mai mici faţă de cele afişate pe site.
Unul dintre factorii care au influenţat piaţa de comunicaţii mobile anul trecut a fost atacul agresiv al companiei de cablu RCS&RDS, care a venit cu abonamente şi opţiuni pentru cartele chiar şi de la 2 euro pe lună, mutare ce a avut impact pe piaţă în ciuda diferenţelor semnificative de acoperire între reţeaua RCS şi cea a companiilor care domină piaţa. Compania de cablu a atins de altfel în primăvara acestui an reperul de 2 milioane de contracte de abonament, depăşind Telekom, care are circa 1,8 milioane.
Raportul către acţionari al OTE evită să menţioneze aceste date, punând însă accent pe evoluţiile pozitive înregistrate de grup. Telekom a încheiat anul 2015 cu o cotă de 22% pe telefonie mobilă, corespondentă celor 5,75 milioane de clienţi, dintre care 32% au contracte de abonament, în creştere cu 12% faţă de anul precedent, conform OTE.
„Numărul de clienţi care au achiziţionat servicii de telefonie fixă şi mobilă de pe segmentul business a crescut cu 16% anul trecut. (…) Am atras clienţi noi exploatând sinergiile fix-mobil din grup. Veniturile din segmentul business au crescut cu 19% la Telekom Mobile“, conform raportului.
Raportul arată că Telekom ar fi investit anul trecut într-o nouă platformă pentru cartelele preplătite care să susţină iniţiativele de marketing ale grupului, o altă iniţiativă fiind cea de simplificare a arhitecturii reţelei mobile, ceea ce a dus la o reducere cu 70% a elementelor reţelei de bază (core).