Business Hi-Tech

CD-ul, care a scos de pe piata banda magnetica, pierde lupta cu muzica digitala

16.06.2004, 00:00 459



Banalul CD, care implineste anul acesta 20 de ani de lansarea pe piata, incepe sa piarda teren in fata muzicii vandute direct in format digital, aceiasi utilizatori care au aruncat banda magnetica la cos parasind acum discul optic pentru a folosi in schimb hard-discul. Sau in cazul filmelor, DVD-ul.



"Moartea CD-ului" este cauzata de doi factori principali, spun analistii. Intai, atingerea nivelului maxim de dezvoltare fizica a acestui suport. Capacitatea de stocare a CD-ului, viteza de scriere si citire a discului, sunt acum la nivelul maxim. Iar pentru a stoca un film nou, la calitatea cu care ne uimeste Hollywood-ul, nu mai sunt suficiente cateva CD-uri.



Al doilea factor in constituie scaderea continua a vanzarilor de muzica pe CD. Incepand din 1999, vanzarile marilor case de discuri pe CD au scazut continuu, in timp ce vanzarile de muzica digitala, descarcata direct de pe Internet pe hard-discul computerului, au crescut exponential. Iar in tot acest timp, pirateria a ocupat o felie serioasa din vanzari, metodele de protectie contra copierii melodiilor fiind insuficiente.





De la vinil la muzica virtuala



In anii '50, una dintre cele mai importante revolutii a fost cea rock'n'roll. Anii '70 au adus muzica punk si ritmurile disco. Apoi a venit randul house sa faca valuri. In ultimii ani insa, revolutia care a marcat lumea muzicala nu tine de ritm, ci de modul de inregistrare, vanzare si ascultare a muzicii.



Compact discul - acest suport mediatic folosit atat pentru inregistrarile audio cat si pentru cele video - a adus cu el si o noua metoda de distributie a muzicii si filmelor indeosebi: cea prin intermediul Internetului. Insa oamenii nu mai vor sa cumpere odata cu muzica si un suport fizic. Muzica este acum digitala, practic virtuala, ea exista doar pe hard-discul computerului sau pe cel al playerului de muzica.



Potrivit unui studiu dat publicitatii de Forrester Research vanzarile de muzica pe compact disc vor scadea vertiginos pe masura transferul de fisiere prin Internet castiga tot mai mult teren (legal sau nu). La douazeci de ani de la introducerea acestuia pe piata, CD-ul nu mai este demult un lucru sofisticat. In 2002, fata de anul 2001, Nielsen SoundScan estimeaza ca au fost vandute cu 62.5 milioane de CD-uri mai putin la nivel mondial - o scadere de 9 procente(in total, s-au vandut 649.5 milioane de CD-uri). Scaderea vanzarilor a fortat multe magazine de inregistrari sa isi declare falimentul, in timp ce intreaga industrie muzicala se straduie sa creasca vanzarile prin sustinerea noilor servicii digitale de muzica si prin declansarea de procese impotriva celor care pirateaza muzica.





Piraterie fara precedent in domeniul muzical



Cercetarea de piata intreprinsa de Forrester arata ca aproximativ 20% dintre americani downloadeaza muzica de pe Internet. Jumatate dintre cei care fac acest lucru au declarat ca au ajuns sa cumpere din ce in ce mai putine CD-uri. In cinci ani, acest lucru va duce, potrivit studiului, la o scadere a vanzarilor de CD-uri cu 30 de procente fata de perioada de varf atinsa in 1999.



In anul 2000, cand marile case de discuri au inceput sa se confrunte cu amenintarea copiilor facute acasa, au inceput sa apara metode de combatere a fenomenului din ce in ce mai diverse: casele de discuri din Germania, de exemplu, au exercitat presiuni asupra companiei Fujitsu-Siemens si a distribuitorului de CD-RW Hewlett-Packard pentru ca acestea sa plateasca o taxa fixa pentru fiecare aparat vandut, in ideea de a compensa artistii pentru vanzarile pierdute din cauza copiilor ilegale.



HP a pierdut procesul cu industria muzicala germana, fiind obligata sa plateasca o taxa pentru fiecare CD writer vandut. Cazul Fujitsu-Siemens contra VG Wort a luat si el o intorsatura neasteptata, cand compania producatoare de computere s-a vazut nevoita sa plateasca casei de discuri 13 USD pentru fiecare computer vandut.





Softurile anti-copiere isi gasesc si ele nasul



Pe masura ce problema copiilor ilegale a devenit din ce in ce mai arzatoare, au fost dezvoltate programe menite sa previna copierea CD-urilor. Casa de discuri BMG a implementat o tehnologie de blocare a copierii CD-urilor, aplicand tehnologia in premiera la un CD cu inregistrarile cantaretului hip-hop Anthony Hamilton. Tehnologia de prevenire a copierii, denumita MediaMax CD3, a fost produsa de compania SunnComm Technnologies care a pretins ca produsul sau "contine un nivel foarte mare de securitate si versatilitate in acelasi timp".



Solutia pentru scapa de softul anti-copiere este la fel de simpla ca apasarea pe un buton - si anume tasta shift, a aratat un student al Universitatii Princeton, la scurt timp dupa iesirea pe piata a CD-ului "protejat".





Isteata tasta Shift



Intr-o lucrare publicata pe site-ul sau, studentul a aratat ca programul anti-copiere MediaMax CD3 realizat de SunnComm Technologies Inc. poate fi pur si simpliu oprit prin simpla apasare a tastei Shift. Aceasta tasta dezactiveaza tocmai componenta Windows care in mod obisnuit lanseaza automat soft-ul de criptare de pe disc. De asemenea, Halderman a demonstrat ca protectia poate fi dezactivata prin stoparea driverului pe care CD-ul il instaleaza cand este introdus pentru prima oara intr-un computer.



Computerele ce ruleaza alte sisteme de operare, cum ar fi Linux sau versiunile mai vechi de OS pentru Mac nu sunt capabile sa ruleze acest software si astfel pe aceste calculatoare se pot copia cu usurinta CD-uri protejate in acest fel. Discul in cauza, care contine albumul lui Anthony Hamilton "Comin' From Where I'm From" a fost scos pe piata de BMG in toamna anului trecut. Casele de discuri au ridicat in slavi aceasta realizare, iar BMG a promovat-o ca pe o victorie in lupta industriei muzicale contra pirateriei din domeniu.



Tehnologia MediaMax CD3 este una dintre cele mai flexibile metode de protectie impotriva copierii CD-urilor. Programul include versiuni "pre-ripped" ale melodiilor de pe CD, acestea putand fi transferate pe un calculator, copiate de cateva ori pe un CD sau transferate pe alte componente mobile. Ceea ce le difera de fisierele MP3 este faptul ca poate fi facut un numar limitat de copii, si nu pot fi rulate pe orice fel de device portabil.





Daca apesi pe Shift, incalci legea



Cam asa spus exeprtii SunnComm. Peter Jacobs, CEO al producatorului software a spus ca programul nu este nicidecum "slab". El a explciat ca simplul act al apasarii tastei Shift pentru a avea acces la copiere ii face pe utilizatorii de computere sa actioneze ilegal. "Hotii pot sa patrunda in casa ta, pentru ca au destule informatii despre cum sa sparga o incuietoare. Dar faptul ca aceste informatii exista nu inseamna ca incuietoarea nu este buna" a precizat el.



Cu toate acestea, descoperirea modului de acces la informatie, atat de banal, a facut ca valoarea pe piata a companiei SunnComm Technologies Inc. sa se prabuseasca cu aproape 10 milioane de dolari. Adica o treime din valoarea totala. Dupa ce studentul a prezentat public slabiciunile programului anti-copiere, compania a facut public un comunicat de presa prin care isi dezvaluia planurile de a-l da in judecata, deoarece tanarul ar fi incalcat amendamentele Digital Millennium Copyright, divulgand "secrete ale metodelor anti-piraterie".



In cele din urma presedintele companiei a realizat absursul situatiei - sa acuzi un utilizator de computer ca a descoperit tasta Shift- si a renuntat la actiune. El a spus ca s-a razgandit, deoarece un proces soldat cu un succes nu ar putea in nici un fel compensa pierderile provocate de informatiile pe care studentul le-a publicat pe site-ul sau. In plus, a adaugat acesta cu diplomatie, un astfel de proces ar fi in dezavantajul comunitatii de cercetatori, facandu-i pe acestia sa se gandeasca de doua ori inainte de a cerceta tehnologiile de protectie impotriva copierii, ceea ce ar duce la stoparea progresului tehnologic.



"Cred ca este o decizie delicata, in situatia actuala, deoarece ceea ce a facut Halderman este perfect legitim" declara pe site-ul publicatiei universitatii Princeton (The Daily Princetonian, www.dailyprincetonian.com) profesorul de computer science Edward Felten. Felten s-a aflat intr-o situatie similara acum trei ani, cand RIAA (Recording Industry Association of America) a recomandat in termeni categorici grupului de cercetatori din care acesta facea parte sa nu isi publice cercetarile asupra unei alte tehnologii de protectie impotriva copierii.





Tehnicile anti-copiere evolueaza



Problema ridicata de student se pare ca a avut efect asupra companiei SunnComm Technologies Inc., deoarece la inceputul acestui an aceasta a cumparat o alta firma in scopul declarat de a ajuta ca eforturile industriei muzicale impotriva pirateriei sa acceada la un alt nivel. SunnComm Technologies Inc. a achizitionat compania britanica Darknoise Technologies. Spre deosebire de protectia obisnuita impotriva copierii pe care o detin CD-urile, protectie care incearca sa faca fisierele de pe CD invizibile sau ilizibile pentru computere si alte copiatoare, Darknoise modifica cu adevarat auditia melodiilor. In cazul in care CD-urile protejate de acest software sunt copiate, adaugarea de sunete produsa de Darknoise devine auzibila si face copia piesei muzicale "de neascultat". "Chestia asta chiar functioneaza" declara Peter Jacobs. "Nu poti sa auzi zgomotul daca piesa muzicala este utilizata legal, dar daca aceasta este copiata ilegal, il auzi cu siguranta".





Alte strategii anti-piraterie incearca sa revitalizeze CD-ul



In timp ce vanzarile de CD-uri audio la nivel mondial continua sa scada, marile case de discuri incearca noi si noi solutii de recuperare a terenului pierdut.



Cea mai noua metoda de a limita pirateria este fabricarea de CD-uri cu protectie la copiere esre DRM - Digital Rights Management, scrie CNet.com.



Tehnologia DRM si-a propus sa limiteze numarul de copii care se pot face dupa un CD original, sustin oficialii companiilor care produc astfel de software, Macrovision si - iarasi- SunnComm International, care se afla deja in procesul de dezvoltare al acestui gen de software.



SunnComm a anuntat ca o versiune de proba a softului DRM este deja testata de BMG Music Group, a cincea casa de discuri la nivel mondial. Chiar daca s-au "fript" cu tasta Shift, BMG continua sa fie "cea mai agresiva casa de discuri in lupta cu piraterie".



Daca va fi adoptata la nivel mondial, tehnologia DRM apre potentialul de a schimba modul in care este perceput comertul in industria muzicala, unul dintre cele mai mari riscuri fiind indepartarea clientilor nemultumiti, afirma unii specialisti.



"In prezent, in viata consumatorilor exista un echilibru pe care nimeni nu l-a deranjat", a explicat un analist al GartnerG2. "Daca cineva incearca sa faca 25 de copii dupa un CD pentru a le vinde, si descopera ca nu poate, sunt putine sanse sa protesteze. Insa daca tot ceea ce vrea este o copie pentru CD player-ul copilului, sau una pe care sa o asculte in masina, s-ar putea sa ne trezim cu o multime de CD-uri originale returnate", a explicatg el.



In ciuda acestor riscuri, casele de discuri sunt hotarate sa isi apere piata, in valoare de 11,2 miliarde $ anul trecut. Trebuie gasita totusi o solutie de mijloc, afirma unii reprezentanti ai industriei.



Casele de inregistrari cauta o metoda pentru a le permite cumparatorilor de CD-uri sa faca un numar limitat de copii, suficient pentru a le asculta in masina, in vacanta sau pentru a le imprumuta unui prieten, dar care, pe de alta parte, sa nu contribuie la cresterea pirateriei.



Consumatorii nu sunt insa foarte entuziasmati de planurile industriei muzicale. Mai ales in Statele Unite si in Marea Britanie, numeroase voci au protestat impotriva incalcarii drepturilor consumatorilor, carora ar trebui sa li se permita sa faca ce vor cu CD-urile pe care le-au cumparat legal, comenteaza CNET News.



Reprezentantii caselor de discuri sunt destul de sensibili la acest gen de critici, avand proaspata in memorie controversa iscata de lansarea unor versiuni anterioare ale software-ului DRM, care s-au dovedit a avea o serie de "efecte secundare". Astfel, CD-uri comercializate cu tehnologia de protejare incorporata nu au putut fi redate de unele CD playere, cum sunt consolele de jocuri sau anumite combine muzicale din automobile.



Pe de alta parte, protectia la copiere s-ar putea extinde si in domeniul muzicii comercializate online. Printre companiile care ar putea fi afectate de o asemenea decizie se numara Apple Computers, care detine cel mai popular magazin online de muzica, iTunes. In prezent, acesta nu impune nici un fel de restrictie asupra copierii ulterioare a melodiilor pe care utilizatorii le descarca contra-cost, insa acest lucru s-ar putea schimba in curand.



Deocamdata insa, istoria comercializarii de muzica "protejata" este scurta pe teritoriul american. Desi reprezentanti ai Macrovision si SunnComm afirma ca au vandut multe astfel de CD-uri la nivel mondial, in SUA numai cateva titluri de albume au fost puse in vanzare pe CD-uri de tip DRM.





Revolutia digitala a inceput cu un pas



In urma cu un an, fondatorul Apple, Steve Jobs, cel readus inapoi la conducerea companiei pentru a evita falimentul - dupa ce fusese indeparatat de la putere fara resentimente, a avut o idee geniala. Daca aproape o treime din muzica lumii circula pe Internet in format digital, ilegal, de ce sa nu se puna la punct un sistem legal, care sa raspunda acestei cereri si sa ajute in acelasi timp casele de discuri in lupta cu pirateria.



Asa s-a nascut iTunes, un site care a vandut intr-un an 70 de milioane de melodii, cu alte cuvinte aproape 7 milioane de CD-uri, 10% din piata de muzica la nivel mondial. Ideea geniala a fost vanzarea fiecarei melodii separat, contra sumei modice de 99 de centi. Chiar daca iTunes a vandut la inceput numai melodii pentru utilizatorii de MacIntosh, in prima saptamana de lucru s-au comandat 5 milioane de melodii.



Magazinul iTunes a creat o adevarata "goana dupa aur" in industria muzicala, zeci de astfel magazine aparand in ultimul an. RealNetworks si Listen.com au urmat trendul imediat, iar apoi au intrat in joc si gigantii Microsoft (cu pertalul MSN), Coca-Cola, Sony. Nici HP si Dell nu au trecut cu vederea implicarea pe acest nou domeniu multimedia. Acum, toate marile companii, atat din domeniul IT, cat si din cel muzical, vand melodii pe Internet.



Cresterea Apple a fost sustinuta si de faptul ca compania a inceput sa vanda si muzica pentru utilizatorii de PC-uri. Apoi a deschis magazin virtual si in Europa. Iar previziunile sunt spectaculaose. "Vindem aproximativ 2,7 milioane de melodii pe saptamana , asa ca probabil vom ajunge anul urmator la 140 demilioane de melodii vandute", a declarat Steve Jobs, fondator si presedinte executiv al Apple. El a apreciat ca succesul magazinului de muzica a depasit asteptarile tuturor, fie angajati sau analisti.



Tot pentru a-si creste incasarile, iTunes si-a extins constant portofoliul de melodii, detinand in prezent peste 700.000 de piese, fata de numai 200.000 in momentul lansarii. "Pana la finalul anului vom avea peste un milion de piese", a declarat Jobs. Seful Apple a negat faptul ca ar intentiona sa creasca pretul pentru descarcarea melodiilor, asa cum sustin unele voci din piata. El a spus ca versiunea pentru Windows a magazinului sau a atras si mai multi utilizatori, dar pretul va ramane neschimbat.





Napster Reloaded, singurul adversar al iTunes



Napster, care pe vremuri permitea schimbul de melodii intre utilizatori, fost inamic numarul unu al industriei muzicale, si-a regandit strategia si a devenit un concurent serios al Apple. Relansat cu pompa la cateva luni dupa ce iTunes incepea sa aiba un succes fulminant, Napster 2.0 a prins la public, brandul puternic fiind determinant. Toti concurentii iTunes luati la un loc nu vand cat magazinul Apple, insa Napster a reusit sa vanda cam 5 milioane de piese intr-un an, fiind deci numarul doi la nivel mondial.



Mai mult, compania americana a lansat site-ul pentru Europa inaintea celor de la Apple. "Numai Marea Britanie singura formeaza o piata de doua miliarde de dolari pe an in acest domeniu. Este a treia cea mai mare din lume si este foarte importanta pentru noi", a spus Christopher Gorog, directorul executiv al companiei americane Roxio, cea care detine brandul Napster.





Apple nu sta pe loc



Serviciul iTunes in Europa a fost lansat pe 15 iunie. Negocierile cu casele de discuri au fost "la sange", pentru a permite mentinerea pretului de 99 de centi pe melodie. "Cea mai mare poveste muzicala este pe cale sa devina si mai mare", a spus un oficial Apple.



Spre deosebire de SUA, unde Apple a inaugurat vanzarile muzicale pe Internet, in Europa va intalni o piata foarte concurentiala, pe care activeaza de doi ani compania rivala Microsoft. Vanzarile totale de melodii pe Internet in Marea Britanie s-au cifrat la 500.000 de melodii in primele cinci luni. In timp ce in SUA se vand milioane de melodii pe saptamana. Sony Corp. a anuntat ca isi va lansa magazinul Connect in Marea Britanie, Germania si Franta pana la finalul lunii iunie. Apple va trebui sa detroneze in principal compania OD2, cel mai vechi ofertant de download-uri, care detine 36 de parteneri de distributie, inclusiv MSN (Microsoft) si Coca-Cola.





Walkmanul, scos de pe piata de iPod



Chiar daca celebrul Walkman s-a adaptat trecerii de la banda magnetica la CD, el a intat in acelasi declin ca popularul disc cu muzica. Astazi, cel mai cautat player de muzica este cel care foloseste formatul digital. Si nu intamplator este un produs Apple. iPod este un player de muzica digitala care incorporeaza un mic hard-disc pentru stocarea melodiilor.



Acest produs, aparent banal, a devenit cel mai cautat player in randul tinerilor si a dopat profitul companiei americane. Succesul avut de iPod a dus la crestrea incasarilor Apple cu 29% si triplarea profitului, produsul vanzandu-se mai bine decat computerele realizate de compania americane.



In total, in primul trimestru al 2004 s-au vandut 807.000 de playere iPod, cam de zece ori mai multe decat anul trecut ina ceeasi perioada, in timp ce numarul de computere vandute s-a cifrat la 749.000. Incasarile companiei au urcat la 3,4 miliarde de dolari, iar profitul net a fost de 46 de milioane de dolari, cam de 3,3 ori mai mare decat in aceeasi perioada a anului trecut.



Pana in prezent, compania a vandut in total mai bine de 2,8 milioane de playere iPod, iar prima serie a noii versiuni iPod Mini s-a epuizat deja in Statele Unite, lansarea produsului pe pietele internationale fiind amanate pana in vara. Pentru trimestrul al doilea, compania e optimista si spera in incasari totale mai mari decat in primele trei luni, de 3,5 - 3,6 miliarde de dolari. iPod are o cota de piata la nivel mondial de peste 30%.





Sony a inceput lupta pentru recucerirea terenului pierdut



Gigantul japonez, care a dominat piata de playere de muzica portabile in ultimii 20 de ani, a inceput sa atace segmentul muzicii digitale dominat de Apple. Sony a pus in produsele sale nu un hard-disc, ci un mini-disc, Hi-MD.



Pe de-o parte sistemul ATRAC utilizat de Sony si care realizeaza o compresie superioara fisierelor digitale, permitand stocarea mai multor ore de muzica pe un singur minidisc, iar pe de alta parte tehnologia iPod care se bazeaza pe un hard-disk incapator.



Sony ramane insa fidel playerului de minidiscuri. "Este un format excelent," spune Todd Schrader, vicepresedintele departamentului marketing al Sony Electronics. "In primul rand este de dimensiuni mici. In al doilea rand durata de viata a bateriei este fenomenala. In plus, este foarte flexibil. Putem stoca muzica pe minidisc din mai multe surse. Putem inregistra muzica sau discursuri live", a explicat el.



"Posesorul unui iPod are mai mult spatiu cu care sa lucreze", a spus un analist. "Minidiscul ofera flexibilitate, dar cate minidiscuri trebuie sa care posesorii dupa ei?" s-a intreabat el retoric. Noua versiune Hi-MD Walkman, poate inregistra 45 ore de muzica pe un singur disc, iar bateria dureaza 30 ore. Un minidisc costa 7 $.





Viitorul CD-urilor pare sa fie mic si negru



Cu toate victoriile si infrangerile sistemelor de protectie impotriva copierii, cu toata popularitatea combinei muzicale sau a unitatii optice din computer, discurile CD vor fi depasite, spun analistii. Iar DVD-ul va trece si mai rapid prin aceasta perioada de crestere si epuizare a tehnologiei.



"Serviciile digitale sunt viitorul difuzarii de divertisment" crede acesta. Potrivit cercetarii intreprinse de compania de analiza a pietei Forrester, abonamentele la servicii muzicale digitale, precum si sistemele de plata pentru fiecare melodie descarcata de pe Internet, vor aduce venituri pe an de aproximativ 270 milioane dolari.



Companiile din industria muzicala cauta noi tactici de a tine in viata CD-urile. Anul trecut de exemplu, compania Interscope a daruit un DVD primului milion de clienti care au cumparat CD-ul ce continea "The Eminem Show". Unii propun CD-urile "super audio" sau DVD-urile audio, fiecare din acestea aducand o calitate a sunetului superioara celei de pe obisnuitul disc.



"CD-ul se dovedeste a fi un fel de obiect de tranzitie" spunea Roy Trakin, editor al Hits Magazine, publicatie care analizeaza afacerile din lumea muzicii. Potrivit acestuia, "viitorul CD-ului poate sta intr-un un continut imbunatatit - un fel de hibrid CD - DVD sau formate sofististicate ca DVD-urile audio".





 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO