Business Hi-Tech

Cat de benefice sunt pentru sectorul corporatist noile instrumente de socializare: site-urile si softurile de social networking

27.11.2007, 18:57 25

"Inainte oamenii nu reuseau atat de mult sa socializeze din cauza barierelor geografice, a fusului orar, a pozitiei pe care un individ o ocupa intr-o organizatie, a limbii si asa mai departe", a declarat Graham Oakes, fondatorul companiei de consultanta IT Graham Oakes, potrivit Financial Times.
"Multe dintre tehnologiile actuale nu se bazeaza pe socializare, insa reduc extrem de mult barierele de acest fel, care stateau in calea acestui fenomen", a continuat el.
Intr-adevar tehnologiile din sectorul comunicatiilor din zilele noastre reduc considerabil barierele de timp si spatiu, fiecare individ sau chiar grupuri intregi reusind sa comunice mult mai mult si mai usor decat o putea face in trecut.
Pentru Jen Wachtel, manager de productie al companiei americane de comunicatii Vignette, facilitarea comunicarii intre indivizi inseamna "acordarea oamenilor de posibilitati de comunicare indiferent de diferentele geografie, de departamentul pe care il ocupa in cadrul unei organizatii sau de statutul pe care fiecare individ il are. La cumpararea oricarui produs care faciliteaza comunicarea, orice individ este influentat de 'spiritul de turma'", a incheiat Wachtel.
Nu toata lumea este insa de acord cu aceasta afirmatie, cu toate ca softurile care faciliteaza comunicarile la orice nivel, de la cel mai inalt si complex nivel la cel mai mic si simplu, sunt extrem de abundente.
Cel mai elocvent exemplu in domeniul softurilor pentru comunicare il reprezinta softul de top Enovia, al companiei de comunicatii Dassault Systemes. Acesta a fost folosit si de catre compania aeriana Boeing pentru coordonarea procesului de design si pe cel al productiei al ultimului model de avion, 787 Dreamliner.
John Squire, presedintele campaniei de marketing a Enovia pentru Franta, este de parere ca utilizarea sistemului pentru crearea unuia dintre cele mai mari avioane din lume, reprezinta cea mai mare provocare pentru soft si firma care l-a produs. Boeing a descris utilizarea softului ca pe un "mediu de colaborare la nivel international", reusind sa aduca la un loc specialistii din peste 40 de tari de peste tot din lume, toti acestia asumandu-si riscurile constructiei avionului 787.
"Pana la urma tot oamenii produc motoarele avionului, componentele fuselajului sau sistemele aeronautice, ei produc totul", a continuat Squire.
"Acum trei ani, inainte ca Boeing sa se apuce de constructia modelului 787, toate componentele avionului au fost introduse intr-un simulator 3D pentru a avea certitudinea ca acestea se potrivesc, dar si pentru a putea verifica marimile de toleranta sau eventuale conflicte intre componente si pentru a putea corecta erorile la un cost mult mai mic decat daca piesele ar fi trebuit modificate dupa producerea si asamblarea lor", a adaugat Squire.
Squire este de parere ca cheia pentru constructia unui avion de succes este colaborarea intre ingineri si furnizarea catre acestia a tuturor datelor de care ar avea nevoie, posibilitatea ca specialistii sa vada tridimensional piesele de care ar avea nevoie, insa fara ca acestia sa se amestece in constructia altor parti ale avionului pentru care nu sunt autorizati.
Softul 3D al companiei Dassault este utilizat pentru colaborarea intre ingineri nu numai de catre compania aeriana Boeing, ci de catre toate companiile, de la fabricarea de motoare pentru rachete la cutiile pentru iaurt sau telefoane mobile.
La polul opus exista o piata tot mai mare pentru instrumentele necesare colaborarii cat mai simple, precum softurile pentru telefonul mobil. Spre exemplu, compania britanica MeetingZone a introdus un nou sistem de automatizare a conferintelor, prin utilizarea telefoanelor mobile impreuna cu o conexiune la internet pentru a avea si legatura video cu interlocutorii.
Tim Duffy, directorul executiv al companiei, a tinut sa evidentieze dezavantajele organizarii unei conferinte in mod traditional: "Nu exista timp pentru asa ceva, nimeni nu vrea sa suporte cheltuielile unei astfel de deplasari, iar orice deplasare inseamna automat cresterea nivelului de dioxid de carbon", a declarat Duffy.
"Suntem de parere ca utilizarea unor softuri de calitate care sa faciliteze modul de desfasurare a afacerilor fara a mai fi necesara deplasarea a devenit un element vital pentru majoritatea companiilor din ziua de azi", a incheiat el.
Cu toate ca MeetingZone, este in continuare o companie de dimensiuni mici, in ultimii trei ani aceasta a inregistrat o crestere anuala de peste 67%.
Oficialii grupului american de telecomunicatii Sun Microsystems, ale carui tehnologii se bazeaza in cea mai mare parte pe utilizarea internetului, este de parere ca dezvoltarea de programe care sa faciliteze cooperarea intre companii reprezinta obiectul spre care compania ar trebui sa se indrepte.
Heather Garrett, directorul departamentului de resurse umane al Sun din Marea Britanie, spune ca intentia companiei este de a crea un sistem care sa permita angajatilor sa lucreze impreuna indiferent de ora sau de locatie.
Dupa ce compania americana a reusit implementarea unui astfel de sistem, productivitatea a crescut cu peste 30%, reducandu-si considerabil costurile legate de transport. "Compania este desigur in favoarea utilizarii cooperarii electronice", a adaugat Garrett.
In urma cu zece ani, Sun Microsystems punea bazele unui sistem incipient de colaborare electronica, prin crearea unui site internet care sa poata fi accesat de catre angajatii companiei astfel incat acestia sa poata observa evolutia proiectelor si a programelor companiei. Jay Huff, directorul de vanzari al Sun din Marea Birtanie, se arata incantat de utilizarea din ce in ce mai mare a softurilor de tipul wiki. Softul 'wiki' este un program care faciliteaza utilizatorilor crearea de baze de date, editarea acestora si utilizarea siteurilor web, un site de acest gen fiind wikipedia.com.
"Prin utilizarea programelor "wiki" putem discuta despre stadiul in care se afla un proiect sau vreun program care ne intereseaza, putem pune intrebari despre ele si sa avem aproape instantaneu feedback", a adaugar Huff.
"Problema acestor programe o reprezinta insa numarul mare de emailuri pe care le primesti o data ce ai pus o intrebare, primind 20, poate chiar 30 de emailuri cu raspunsul la aceasi intrebare", a incheiat el.
Primirea unui numar foarte mare de astfel de email-uri reprezinta una dintre cele mai mari probleme ale acestor programe, toata lumea fiind entuziasmata de utilizarea colaborarii electronice. Oakes este de parere ca majoritatea celor care folosesc astfel de softuri au tendinta de a raspunde la intrebarile primite 24 de ore pe zi, ceea ce intr-un final va duce la "saturarea utilizatorilor de astfel de softuri si mai departe chiar a colaborarii electronice", a apreciat el.
Pentru inlaturarea unor astfel de probleme, companiile au ajuns sa plateasca sute de mii de dolari pentru controlul accesului la internet, interzicand in principal paginile de social networking.
"Dupa ce ne-am dat seama ca aceste pagini sunt utilizate cel mai des si am inceput sa le interzicem, nici n-a mai fost necesara imbunatatirea sistemului pentru controlul internetului", a declarat David Hobson, director executiv al Global Secure System (GSS), companie specializata in restrictionarea traficului pe internet.
Acum primul sfat pe care il da companiilor care solicita serviciile GSS este blocarea accesului la site-urile de social networking. "Reprezinta o importanta pierdere de timp si intr-un mediu de afaceri asemenea site-uri nu au ce cauta, nici macar in timpul pauzelor", a incheiat el.
Cu toate acestea, Scott Petty, consultant IT al Dimension Data, este de alta parere. "Daca site-urile de social networking sunt utilizate rational, acestea se pot dovedi atat benefice, cat si necesare unei afaceri. Noii ingineri, care abia ies de pe bancile facultatilor se simt mult mai confortabil daca isi mai pot pierde putin timpul in Second Life sau uitandu-se pe Facebook, ceea ce directorii executivi de acum nici macar nu reusesc sa inteleaga", a incheiat Petty.
Chiar si asa Petty este constient de existenta unor pericole precum securitatea datelor companiei sau calitatea serviciilor.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO