Business Hi-Tech

BRAT a lansat primele rezultate ale studiului de masurare a audientei pe internet

17.10.2007, 20:47 37

Datele pe luna septembrie ale Studiului de Audienta si Trafic Internet (SATI) plaseaza in topul celor mai vizitate site-uri portalul de aplicatii softpedia.com, cu 1,60 milioane de vizitatori unici (distincti), urmat de clubafaceri.ro (1,15 milioane de vizitatori) si neogen.ro (1,10 milioane de vizitatori), care este ocupantul primei pozitii in topul realizat de Trafic.ro, serviciu de monitorizare care apartine companiei NetBridge Development.
Softpedia.com, care in luna septembrie a anului trecut inregistra o medie de aproximativ 2,9 milioane de vizitatori unici pe clasamentul Trafic.ro, s-a retras din acest serviciu de monitorizare in primavara acestui an.
Potrivit Trafic.ro, Neogen, cel mai mare portal de internet de pe piata locala, a avut 4,18 milioane de vizitatori unici in luna septembrie a acestui an. Datele furnizate de BRAT arata ca portalul a inregistrat doar 1,10 milioane de clienti unici in septembrie.
Alte site-uri din topul BRAT care se regasesc si printre primele pozitii ale clasamentului Trafic.ro sunt cele cu profil sportiv (gsp.ro, prosport.ro, sport.ro), site-urile de stiri (protv.ro, libertatea.ro, evenimentulzilei.ro, hotnews.ro), precum si ejobs.ro, cel mai mare site de recrutare de pe piata locala.
In cazul ejobs.ro se constata o diferenta destul de mare intre numarul de vizitatori, datele furnizate de BRAT fiind cu aproximativ 69% mai mici decat cele ale serviciului Trafic.ro.
Site-ul gsp.ro (Gazeta Sporturilor), cotat pe locul doi in clasamentul general al Trafic.ro, cu 3,34 milioane de vizitatori unici in luna septembrie, se situeaza pe pozitia a zecea in topul BRAT, avand doar putin peste 650.000 de vizitatori.
"Cifrele sunt interesante la nivel de vizitatori unici. Probabil piata va mai astepta sa vada si cifrele pentru urmatoarea luna si abia apoi va lua o decizie", a declarat pentru ZF Orlando Nicoara, directorul general al Media Pro Interactiv, divizia de internet a grupului Media Pro.
Unul dintre site-urile care lipsesc din acest clament este soft32.com, detinut de firma clujeana ITNT. Lucian Todean, directorul si proprietarul ITNT, declara la momentul retragerii din Trafic.ro ca a decis aceasta deoarece listarea nu ii aducea niciun avantaj. Decizia proprietarului soft32.com, site specializat pe download si stiri, vine la scurt timp dupa ce softpedia.com, cel mai vizitat site din Romania la acel moment, a fost retras din clasamentul Trafic.ro.
Printre organizatiile cu cele mai multe prezente in topul realizat de BRAT se numara in special marile grupuri media, precum Catavencu, Unlimited Sport Media, Publimedia International si Ringier Romania. SATI ofera in prezent date despre 145 de site-uri web, insa oficialii BRAT au anuntat ca toate cele aproximativ 190 de site-uri incluse in sistem vor beneficia in curand de rezultate.
Arina Ureche, directorul general al BRAT, a precizat ca datele referitoare la audienta site-urilor si profilul sociodemografic al utilizatorilor vor fi furnizate in primavara anului 2008.
Studiul realizat are la baza o metodologie acceptata la nivel international si utilizata in tari precum Austria, Germania, Spania si Elvetia. Traficul, audienta si profilul utilizatorilor site-urilor inscrise in SATI sunt masurate prin intermediul unor solutii tehnice furnizate de compania germana Spring.
Spre deosebire de studiul oferit de NetBridge Development prin intermediul Trafic.ro, sistemul BRAT are cateva particularitati, printre care se numara caracterul confidential al unei parti a datelor obtinute dupa masuratori.
Astfel, pentru primele doua luni de colectare de date, rezultatele monitorizarii au fost initial disponibile doar pentru BRAT si furnizorul german Spring.
"S-a stabilit ca tag-ul (codul - n .red.) SATI sa se introduca imediat in partea superioara a primei pagini (...) pentru ca ofera un timp scurt de incarcare si poate aduce un numar mai mare de afisari", a declarat pentru ZF Adrian Motirlichie, director al departamentului de internet al BRAT.
Potrivit acestuia, spre deosebire de Trafic.ro care considera drept client unic acel vizitator care acceseaza un anumit site de internet pe parcursul unei saptamani, indicatorul similar folosit de Trafic.ro fiind "absolut unici".
Spre deosebire de metoda SATI, Trafic.ro considera un vizitator ca fiind unic daca acesta acceseaza un site de internet pe parcursul aceleiasi zile, iar in cazul in care acceseaza acelasi site in ziua urmatoare este inregistrat drept un nou vizitator (client) al site-ului.
De asemenea, numarul de clienti unici (sau numarul de vizitatori unici in cazul Trafic.ro) este echivalent cu numarul total al computerelor care acceseaza un anumit site. Intrucat nu toti utilizatorii accepta stocarea unor fisiere de monitorizare (cookie-uri) si alti vizitatori isi sterg istoricul activitatii pe internet, acest sistem de masurare nu are o precizie ridicata.
Datele de trafic referitoare la numarul afisarilor, vizitelor si clientilor unici vor fi publicate lunar pe site-ul www.sati.ro, incepand de saptamana viitoare.
Pentru moment, aceste date sunt disponibile pe site-ul www.brat.ro, sub forma unui tabel care cuprinde numarul de afisari, de vizite si de vizitatori unici, cuplat cu certificatul de trafic corespunzator fiecarui site inscris.
O mica parte a rezultatelor masurarii traficului, cele care ofera o imagine despre modul in care site-ul este accesat de catre utilizatori, vor fi livrate exclusiv companiilor ce au inclus site-urile in studiu. Astfel, companiile care detin site-uri incluse in SATI vor avea la dispozitie date agregate la nivel de ora, informatii sociodemografice cu privire la vizitatori, ce browser de internet au folosit acestia, precum si care au fost cele mai vizitate sectiuni ale site-ului.
Acest gen de informatii pot fi utilizate de catre proprietari dupa bunul plac, acestea putand fi vizualizate si de concurentii acestora.
Pe langa acest set de informatii, SATI ofera date private fiecarui site cu privire la referiri si cuvintele cheie folosite pe motoarele de cautare.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO