Business Hi-Tech

Banca viitorului e digitala, dar nu sta pe Internet

23.02.2005, 00:00 170

DeSi principalele banci europene au investit masiv in ultimii 5-6 ani in serviciile de tip "Internet banking", rezultatele nu au fost pe masura asteptarilor, iar motivul este simplu: strategia nu a fost cea corecta, sunt de parere unii analisti din industrie.



Internetul, oricat de simplu si rapid ar fi de folosit, nu poate sa inlocuiasca contactul uman client-functionar, un lucru pe care oamenii si-l doresc atunci cand isi planifica viitorul financiar, spun specialistii. In schimb, tehnologia este foarte utila pentru a face sucursala bancara cat mai confortabila si pentru a le oferi clientilor care-i trec pragul o experienta cat mai personala. Studiile arata ca bancile au acum mare nevoie de echipamente de comunicatii moderne, de retele de computere care functioneaza la fel de eficient ca si Internetul, de ecrane cu plasma care sa afiseze nu doar reclame, ci si informatii si sfaturi utile.



Astfel, nu-i de mirare ca modernizarea sucursalelor bancare este o tendinta clara in Europa, dupa cum indica cifrele facute publice recent de compania de analiza a pietei Datamonitor. In ultimii doi-trei ani, numarul filialelor care au intrat intr-un proces de reinnoire a crescut cu 10% pe an, iar in 2005 totalul sucursalelor bancare modernizate va trece de 35.000, spune Daniel Lessner, analist Datamonitor.



Schimbarea retelei de computere pentru ca aceasta sa devina compatibila cu tehnologia IP (n.r. - Internet Protocol, setul de reguli pe baza carora functioneaza reteaua mondiala Internet) este una din primele prioritati ale bancilor, spun oficialii companiei americane producatoare de echipamente din domeniul retelelor Cisco Systems.



In prezent, exista banci care folosesc retele cu largimea de banda mai mica decat conexiunile Internet pe care multi dintre noi le avem acasa. Prin trecerea la IP, care este un sistem mult mai ieftin de intretinut, bancile obtin multe avantaje suplimentare, spun oficialii Cisco. Cel mai clar beneficiu este ca toate echipamentele electronice din interiorul sucursalei (computere, telefoane, bancomate, ecrane cu plasma etc.) sunt interconectate si pot "vorbi" unul cu celalalt.



Cisco are in derulare un proiect de implementare a 180.000 de telefoane IP in 5.800 de sucursale ale Bank of America, acesta fiind unul dintre cele mai mari astfel de proiecte realizate vreodata, a spus Jordi Ferrer, sales business development manager pentru zona EMEA (Europa, Orientul Mijlociu si Africa). Telefoanele IP permit, practic, oricarui functionar sa faca parte din call-centerul bancii, pentru ca apelurile pot fi usor clasificate si redirectionate, mai ales ca aparatele pot comunica direct cu baza de date in care sunt inscrisi clientii, spune Ferrer.



Tot retelele IP fac mai usoara supravegherea video in interiorul bancilor. Imaginile pot fi inregistrate digital si, cu softuri specializate, operatorii nu mai trebuie sa fie atenti la zeci de monitoare in acelasi timp si nici sa piarda ore in sir pentru a regasi un anumit moment pe banda, atunci cand au nevoie, spune oficialul Cisco. Ba chiar, multumita unui software dezvoltat de compania israeliana de aplicatii multimedia Nice, bancile pot sti in permanenta cati oameni se afla in interiorul sucursalei si cat timp asteapta acestia la coada.



Timpul de asteptare la coada poate fi folosit mult mai eficient pentru scopuri de marketing, spun specialistii. Ecranele cu plasma pot sa afiseze tot felul de reclame si informatii, in noi modalitati. De pilda, o reclama la un producator de automobile ar putea fi insotita pe ecran de informatii despre conditiile de acordare a unui credit auto. (Pe larg, in editia de astazi a Business Magazin)

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO