Business Hi-Tech

Apple relansează gama de tablete cu iPad-uri Pro cu capabilităţi AI şi un iPad Air cu un ecran mai mare

Apple relansează gama de tablete cu iPad-uri Pro cu...

Autor: Adrian Seceleanu

07.05.2024, 20:32 71

Gigantul american Apple Inc. a prezentat marţi un nou iPad Pro, cu AI şi un iPad Air cu un ecran mai mare, cu scopul de a revigora gama proprie de tablete ale cărei vânzări au stagnat în ultimii doi ani, scriu Bloomberg şi Reuters.

Compania a prezentat prima versiune reproiectată din 2018 a iPad Pro. Noul model este mai subţire, include un ecran Ultra Retina XDR mai clar cu tehnologie OLED şi are un cip M4 mai rapid care poate gestiona sarcini AI. Noul iPad Air seamănă cu versiunea anterioară, dar cu o opţiune de dimensiune mai mare a ecranului şi cu procesorul M2, faţă de M1 anterior.

Noul iPad Pro de 13 inchi are o grosime de 5,1 milimetri, ceea ce, potrivit companiei, îl face cel mai subţire produs Apple din toate timpurile. Versiunea mai mare este cu un sfert de kilogram mai uşoară decât predecesorul său, în timp ce modelul de 11 inchi cântăreşte sub un kilogram.

Dezvăluirea pune capăt celei mai lungi perioade de tăcere a Apple în ceea ce priveşte lansările de noi iPad-uri de când cofondatorul Steve Jobs a introdus pentru prima dată dispozitivul în 2010. Linia a fost actualizată anterior în octombrie 2022, când Apple a adăugat un cip mai rapid la iPad Pro şi a lansat un model low-end reproiectat.

Apple caută să scoată iPad-ul dintr-o criză severă. Vânzările iPad au fost deosebit de slabe în ultimul trimestru, când au scăzut cu 17% şi au ratat estimările analiştilor, dar Apple a estimat că veniturile iPad îşi vor reveni în perioada actuală.

Cipul M4, care înlocuieşte M2 din iPad Pro, este cea mai recentă tranşă din linia de procesoare de producţie proprie a Apple. Unitatea centrală de procesare este cu 50% mai rapidă decât cea din actualul iPad Pro, iar motorul grafic este de patru ori mai rapid. Cipul este construit pe tehnologia de a doua generaţie pe 3 nanometri, a precizat Apple.

Principala îmbunătăţire este aşa-numitul motor neural, despre care compania spune că este de 60 de ori mai rapid decât motorul său neural original din 2017. Acest lucru va ajuta iPad Pro să gestioneze sarcinile de inteligenţă artificială chiar pe dispozitiv.

Debutul celui mai recent cip al său într-o tabletă, mai degrabă decât în laptopurile sale Mac, este neobişnuit pentru Apple şi sugerează că aceasta este dornică să le ofere producătorilor de aplicaţii un avans în crearea de software legat de inteligenţa artificială înainte de conferinţa sa anuală pentru dezvoltatorii de software de luna viitoare, au declarat analiştii. Anunţurile nu au făcut prea mult pentru a mişca acţiunile Apple, care au crescut ultima dată cu aproximativ 0,5%, după ce au câştigat până la 1,8% mai devreme în cursul zilei.

În timp ce Microsoft şi Alphabet au plonjat cu capul înainte în domeniul inteligenţei artificiale şi şi-au văzut acţiunile crescând până la niveluri record, acţiunile Apple au scăzut cu 5% până în prezent, în timp ce compania se luptă cu o cerere slabă pentru iPhone şi în timp ce investitorii aşteaptă ca aceasta să arate cum va valorifica tehnologia AI.

Cipurile Apple dispun de un motor neural încă din 2017, dar rivali precum Intel şi Qualcomm prezintă tehnologii competitive, pe care le numesc unităţi de procesare neurală, sau NPU, pentru computere personale. "Cu acest nivel de performanţă, motorul neuronal şi M4 este mai puternic decât orice unitate de procesare neuronală din orice PC cu inteligenţă artificială din prezent", a declarat Tim Millet, vicepreşedinte al arhitecturii de platformă la Apple, în timpul prezentării.

Exact ce funcţii de inteligenţă artificială ar putea alimenta noile cipuri M4 va fi mai clar abia pe 10 iunie, în cadrul conferinţei anuale Worldwide Developers Conference, unde Apple prezintă adesea noi capacităţi pentru Siri, asistentul său vocal, precum şi pentru restul sistemelor sale de operare.

Deocamdată, multe funcţii de inteligenţă artificială - cum ar fi ajutorul pentru a mări imaginea unui utilizator în timpul unui apel video - nu sunt de natură să inspire un val de upgrade-uri pentru iPad, potrivit unor analişti.

Analiştii cred că Apple a folosit în mod istoric linia iPad ca un loc pentru a încerca noi tehnologii cu un risc mai mic decât produsele mai mari precum iPhone sau Mac.

Noul iPad Pro este disponibil în două dimensiuni: 13 inci şi 11 inci. Precedentele modele iPad Pro foloseau ecrane Mini LED.

Chiar dacă vânzările au scăzut în ultimii doi ani, iPad a rămas cea mai bine vândută tabletă la nivel global. Aproape 10 milioane de iPad-uri au fost vândute în primul trimestru, potrivit firmei de cercetare IDC, ceea ce conferă Apple o cotă de piaţă de 32%. Cu toate acestea, vânzările de unităţi au scăzut cu 9% faţă de anul trecut, a precizat IDC. Samsung Electronics Co. s-a clasat pe locul al doilea, cu 22% din piaţă. Huawei Technologies Co., Lenovo Group Ltd. şi Xiaomi Corp. au alcătuit restul primelor cinci poziţii.

Pe lângă specificaţiile îmbunătăţite, iPad Pro are un preţ mai mare. Modelul de 11 inchi începe acum de la 999 de dolari, faţă de 799 de dolari pentru modelul anterior. Modelul de 13 inci costă de la 1.299 de dolari în sus, o creştere de la un preţ de pornire de 1.099 de dolari. Aceasta o face cea mai scumpă tabletă Apple de până acum.

Cipul M2 din iPad Air actualizat vine atât pe modelul de 11 inchi, cât şi pe noua versiune de 13 inchi. Acesta este un upgrade al cipului M1 din 2022 şi face ca tableta să fie cu 50% mai rapidă, potrivit Apple. Versiunea de 11 inci continuă să înceapă de la 599 de dolari, în timp ce modelul de 13 inci este de 799 de dolari - ceea ce o face cea mai ieftină tabletă Apple cu un ecran aproape de dimensiunea unui laptop.

Apple a declarat că a făcut mişcarea de a lansa un iPad Air mai mare după ce a constatat că aproximativ jumătate dintre cumpărătorii de iPad Pro au ales versiunea mai mare a acestui model.

 
 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO