Business Hi-Tech

Achilleas Kanaris, CEO, Vodafone România: Vom continua să ne concentrăm investiţiile legate de infrastructură în partea mobilă, iar pe partea fixă vom continua să îmbunătăţim reţeaua pe care o deţinem în prezent

ZF Digital Summit ’23

Achilleas Kanaris, CEO, Vodafone România: Vom continua...

Autor: Ramona Cornea

07.11.2023, 14:34 282

Vodafone România va continua să-şi concentrăm investiţiile legate de infrastructură în partea mobilă, iar pe partea fixă va continua să îmbunătăţească reţeaua pe care o deţine în prezent, susţine Achilleas Kanaris, CEO-ul companiei.

„Vom continua să ne concentrăm investiţiile legate de infrastructură în partea mobilă, vrem să dăm startul lansării tehnologie 5G reale anul viitor. Pe partea fixă vom continua să îmbunătăţim reţeaua pe care o deţinem în prezent şi ne vom concentra pe creşterea tactică, pe proiecte foarte specifice. De asemenea, cred mult în sectorul B2B, unde am văzut multă creştere. Ecosistemul IT&C va crea o mulţime de oportunităţi pentru noi în următorii ani, pe măsură ce transformare digitală a sectorului public prinde viaţă”, a spus el în cadrul evenimentului ZF Digital Summit ’23.

Ce a mai spus Achilleas Kanaris:

• Am făcut o cercetare care ne arată că, în medie, o familie cheltuie în jur de 25 de euro pentru toate nevoile de conectivitate – mobil, fix, TV, pe când o familie din România cheltuie mai mult de 95 de euro pe tehnologie în general, lunar. Astfel, ne-am dori să intrăm în această valoare de 90 de euro, ceea ce ne-ar face mai relevanţi pentru familii. Acesta este planul de investiţii pentru creştere de anul viitor.

• Industria s-a schimbat mult, în special în ultimul deceniu. Acesta este un sector diferit în Europa, operatorii au pierdut mai mult de 50% - 60% din valoarea de piaţă din perioada de vârstă. Există o ecuaţie simplă la care se uită investitorii:  randamentul capitalului versus costul capitalului. În majoritatea cazurilor, în Europa, randamentul este mai mic decât costul pentru toţi dintre noi. Investitorii ne-au iertat în trecut pentru că am luat decizii care nu au avut randament, dar acum răbdarea se epuizează. În grupul meu există discuţii reci pentru că acţionarii pun toate pieţele pe hartă şi întreabă care este costul şi care este randamentul capitalului.

• Orice piaţă care este sub costul capitalului este una în care nu se mai investeşte. În România, randamentul capitalului este acum sub costul capitalului, astfel că întrebarea este dacă există vreo cale de ieşire, în cazul în care costul capitalului nu este recuperat acum. Există un plan care aduce un capital de încredere, care să spună că se va îmbunătăţi contextul economic şi că la un moment dat îmi voi recupera capitalul investit. O cale de ieşire poate fi un exit, cum a fost cazul Vodafone Spania. Putem vedea că piaţa are capacitatea să-şi îmbunătăţească randamentul, vom continua să investim şi vom avea răbdare. Problema este că răbdarea acţionarilor se epuizează.

• Dacă m-aş azi la acţionari şi le-aş spune să investească acum în România pentru că ar primi randamentele în 10 ani, răspunsul ar fi nu. Pe pieţe precum Germania ar primi aceste randamente peste cost, pe pieţe din Africa la fel. Astfel că, dacă aş avea 24 – 25 de pieţe pe care aş putea opera, de ce aş investi într-o piaţă care nu livrează în mod constant, cât pot merge către cele care livrează. Devine din ce în ce mai mult o conversaţie cu sânge rece, dar la finalul zilei nu sunt organizaţii nonprofit, suntem companii listate, avem obligaţii faţă de acţionari care au pierdut mulţi bani în ultimii 10 ani în sector. De aceea ne spun că nu mai au răbdare.

• Sunt foarte optimist cu privire la analiza pieţei reţelelor fixe, cred că a fost o mişcare bună să accelerăm revizuirea pieţei fixe, rezultatele arată asta. Cred că analiza şi reglementarea pieţei reţelelor fixe poate fi unul dintre factorii care pot schimba piaţa (game changers). Avem nevoie de mai multă concurenţă, avem nevoie de acces egal la infrastructură, este foarte clar că nu mai este o decizie de business pentru noi să continuăm să dezvoltăm infrastructură nouă de reţea fixă. Eu aştept să văd care va fi rezultatul, despre care cred că va fi restabilirea concurenţei loiale pe această piaţă.

• Un al doilea lucru pe care vreau să-l discut cu preşedintele Valeriu Zgonea este partea financiară a dezvoltării businessului în România. Spectrul este în continuare foarte scump, a fost o mişcare foarte bună anul trecut cu licitaţia pentru spectru de anul trecut, dar încă suntem printre ţările unde este cel mai scump să cumperi spectru din Europa.

• De asemenea, mai este şi legea 5G, care împovărează operatorii pentru a moderniza şi a ajunge la era 5G, cât şi să schimbe o mare parte din infrastructura existentă. Cireaşa de pe tort pentru mine este impozitarea, noul Cod Fiscal care creează o povară în creştere pentru operatori. Putem rezolva toate aceste probleme, dacă ANCOM este de deschisă la discuţii. Vestea bună este că preşedintele Zgonea admite problemele din sector, este deschis la dialog. Trebuie să vorbim mai specific despre cum îmbunătăţim partea economică a pieţei şi cum restabilim competiţia loială pe piaţă.

• Cred că ieşirea Telekom de pe mobil nu este o poveste bună pentru România. Dacă un jucător mare precum Deutsche Telekom decidă să plece, mie îmi confirmă că este o problemă cu această piaţă. Eu cred că autorităţile, reglementatorii trebuie să analizeze asta, să se gândească de ce se întâmplă asta.

• Din punctul meu de vedere, cel mai bun lucru pentru piaţă ar fi consolidarea pentru că ar însemna mai multă amploare pentru restul participanţilor la piaţă şi, implicit, mai multă abilitate de a investi în continuare în piaţă în viitor.

• Trebuie să încurajăm concurenţa pentru investiţii. În ultimii 20 de ani, concurenţa a fost promovată doar pentru preţurile mici. Deci trebuie să ne gândim cu toţii cum putem promova concurenţa pentru investiţii pentru a recâştiga conducerea. În acest joc, nu cred că un jucător de asemenea măsură ar putea continua să joace.

• În ceea ce priveşte planul de afaceri original care a fost realizat pentru a susţine preluarea UPC, suntem foarte departe. A fost o ambiţie să folosim infrastructura pentru a continua să ne creştem amprenta, am încercat de multe ori să facem asta. De obicei, când faci un plan de afaceri când intri pe o zonă nouă, te aştepţi să iei o parte din piaţa aceea, ceea ce ar justifica investiţiilor şi apoi ai să continui. Din păcate, realitatea s-a dovedit diferită de teorie pentru că orice încercare de a creşte în acea zonă a primit un răspuns plin de cruzime din partea jucătorului care are o cotă de piaţă de 70% în acest moment, cu mijloace comerciale şi non-comerciale, ceea ce nu ne-a permis să luăm cota de piaţă pe care o aşteptam pentru a justifica investiţiile. Am făcut-o de câteva ori şi apoi am zis că nu merită să continuăm acest drum. Aşadar, în ceea ce priveşte ambiţia versus realitate suntem departe, în ceea ce priveşte integrarea UPC, ea este gata.
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO