Business Hi-Tech

Achilleas Kanaris, CEO al Vodafone România: Sunt mulţumit pentru că avem un moment bun pe piaţă, dar per ansamblu industria de telecom continuă să scadă

Achilleas Kanaris, CEO al Vodafone România: Noua strategie se referă la a fi excelent în activitatea de bază de a oferi acces / conectivitate, dar să nu ne aşteptăm să creştem în această zonă ci să ne folosim excelenţa din segmentul de comunicaţii pentru a creşte în aceste trei domenii: IoT, IT&C, produse şi servicii pentru consumatori (altele decât cele de net şi telefonie mobilă)

Achilleas Kanaris, CEO al Vodafone România: Noua strategie se referă la a fi excelent în activitatea de bază de a oferi acces / conectivitate, dar să nu ne aşteptăm să creştem în această zonă ci să ne folosim excelenţa din segmentul de comunicaţii pentru a creşte în aceste trei domenii: IoT, IT&C, produse şi servicii pentru consumatori (altele decât cele de net şi telefonie mobilă)

Autor: Adrian Seceleanu

29.08.2022, 10:00 341

♦ Operatorul a raportat venituri din servicii de 186 mil. euro, în scădere cu 2,7%, pentru perioada aprilie-iunie 2022, dar a câştigat cel mai mare număr de clienţi de telefonie cu abonament şi abonaţi la net fix din ultimele 5 trimestre ♦ Businessul de conectivitate va continua să scadă şi pentru că pe piaţă sunt preţuri „iraţionale“, spune Kanaris

Vodafone, unul dintre cei mai mari jucători de pe piaţa locală de co­municaţii fixe şi mo­bile şi una dintre cele mai mari companii din economie, a înregistrat în primul trimestru al anului său fiscal (aprilie-iunie 2022) venituri din servicii de 186 mil. euro - mai mici cu 2,7% faţă de anul pre­cedent, şi un număr în creştere de clienţi pe segmentele de telefonie mobilă şi internet fix, conform datelor raportate acţionarul principal, grupul britanic Vodafone.

În condiţiile în care piaţa este în scădere, iar Vodafone continuă să lucreze la integrarea companiei de cablu UPC şi să investească în ex­pansiunea şi îmbunătăţirea infrastruc­tu­rii rezultatele sunt bune, a comentat rezultatele, într-un interviu cu ZF, grecul Achilleas Kanaris, care a preluat în vara anului trecut poziţia de CEO al Vodafone România.

„Aş spune că rezultatele sunt OK şi reflectă atât situaţia de pe piaţă cât şi poziţia Vodafone. Avem o piaţă ca­re continuă să scadă, în ciuda faptului că avem o inflaţie în creştere. După ce am cumpărat compania de cablu UPC şi am integrat-o, avem un volum ridicat de deprecieri pe fondul investi­ţiilor recente. În ce priveşte modul cum arată rezultatele în raport cu aşteptările mele, să spunem că sunt mai mult sau mai puţin acolo unde mă aşteptam să fie, aşa că nu sunt extrem de mulţumit şi nici extrem de deza­măgit. Este o performanţă OK.“

Conform datelor prezentate de grupul britanic, subsidiara din România a ajuns la finele lunii iunie la 9,64 milioane de clienţi pe telefonie mobilă, dintre care 41,7% cu con­trac­te de abonament. În trimestrul ana­lizat compania a câştigat un număr net de 56.000 de abonamente de tele­fonie mobilă, cel mai mare din ulti­mele 5 trimestre, şi apoape 150.000 de utilizatori de cartele. Pe segmentul de internet fix, compania a raportat 710.000 de abonamente, după ce ope­ratorul a câştigat 11.000 de clienţi. A­ceasta este cea mai bună performanţă în atragerea de clienţi din ultimele 5 tri­mestre. Spre exemplu, în aceeaşi pe­rioadă a anului trecut Vodafone pier­duse 18.000 de clienţi pe net fix.

Achilleas Kanaris afirmă că rezul­tatele sunt bune şi că acestea arată că operatorul are un moment de creştere pe piaţă. „În ceea ce priveşte perfor­manţa competitivă pe piaţă, sunt mulţumit pentru că avem un moment bun pe piaţă. Ne comparăm cu rezul­tatele noastre, trimestru după trimes­tru, an după an, aşa că pot spune că businessul nostru de bază, conectivi­tatea, are performanţe mai bune. Sunt mulţumit de performanţa din seg­men­tul enterprise, vedem o creştere solidă acolo, creştere care vine din alte zone decât conectivitatea, nu din businessul tradiţional; creşterea este generată şi de spiritul combativ pe care l-am manifestat şi în zona de bază, a conectivităţii. Segmentul dedi­cat consumatorilor îşi revine bine, aş spune, sunt foarte mulţumit de per­formanţa din zona de comunicaţii mo­bile. Cred că am făcut progrese şi pe zona de comunicaţii fixe, dar acolo mai e loc de creştere. În ceea ce priveşte dezvoltarea segmentului de produse şi servicii din segmentul consumer care nu sunt legate de zona de conectivitate, parte a planului de repoziţionare strategică despre care am mai discutat în trecut, ne aflăm încă la început, este mai degrabă o ambiţie acum, un plan care va trebui executat pentru ca să putem să prezentăm rezultatele lui, deci sper că în termen de şase luni voi putea oferi mai multe detalii.“

Pe de altă parte, contextul din piaţă - respectiv preţurile „iraţionale“ practicate de doi dintre cei mai mari competitori ai Vodafone - arată că piaţa va rămâne într-un teritoriu negativ, crede şeful Vodafone. „În ceea ce priveşte piaţa, nu mă aştept ca businessul de conectivitate să crească, de­oarece con­tinuăm să ve­dem preţuri iraţionale. O­fer mereu două exemple când vorbesc cu colegii mei de la grup despre situaţia de pe piaţă: fac referire la oferta de telefonie mobilă nelimitată de 1,5 euro a Digi şi la oferta de internet fix la viteza de 500 Mbps a Orange, la un preţ de 2 euro. Nu sunt nişte secrete, ci oferte dispo­nibile pe piaţă. A opera pe o piaţă în care concurenţii se comportă astfel, evident, nu oferă prea mult op­ti­mism cu privire la creş­terea busi­nessu­lui de conectivitate. Noi ne gestionăm cât de bine putem busi­nessul şi conti­nuăm să fim com­petitivi.“

În aceste con­di­ţii pentru Voda­fone o zonă foarte importantă este dez­voltarea zonei de oferte de produse şi servicii dincolo de cea tradiţională de conectivitate (acces la net), iar evo­lu­ţiile au fost bune atât pe zona business cât şi pe cea consumer, afirmă Kanaris. „Voi începe cu zona dedi­cată întreprinderilor şi trebuie să spun că vedem o creştere foarte puternică pe segmentul Internet of Things (IoT), în primul rând în sectorul privat, ceea ce este foarte interesant pentru că nu sunt proiecte finanţate de stat, ci sunt companii mari pe a­ceas­tă piaţă care au văzut cu adevărat valoarea acestor produse şi servicii. Al doilea lucru este că văd în sfârşit o creştere în zona PNRR, tracţiune care se va manifesta, sperăm, în următoa­rele şase luni până la un an, prin proiecte concrete şi substanţiale şi care, prin urmare, ne va oferi o creş­tere substanţială mai mult din poziţia de integrator de soluţii decât din postura de jucător tradiţional din industria de teleco­municaţii.“

În ceea ce priveşte EasyTech - zona dedicată consumatorilor care e diferită de oferta de conectivitate, sunt foarte încântat pentru că, dacă ne uităm la noul spaţiu pe care l-am definit, la noul peisaj competitiv în care vom juca în viitor, suntem acum un jucător mic acum dar avem mult spaţiu de creştere. Nu este vorba doar de gadgeturi conectate şi de toate serviciile care vin peste aceste echipamente, ci de multe alte servicii pe care le vom oferi - este mult spaţiu de a creşte aici.

Cred că este o piaţă mai raţională şi că în această zonă cererea consumatorilor va continua să existe, în ciuda dificultăţilor economice care urmează, pur şi simplu pentru că dispozitivele conectate au îmbunătăţit cu adevărat vieţile oamenilor şi devin din ce în ce mai răspândite în familii. Cred că ajungem acum la un punct de cotitură în care această piaţă devine din ce în ce mai mult o piaţă de masă, aşa că sunt foarte optimist cu privire la capacitatea noastră de a creşte pe aceste pieţe.“

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO