Business Construct

Vopsele: Se incinge competitia

Vopsele: Se incinge competitia
24.06.2009, 16:22 154

„Probabil, fara criza, am fi putut sa majoram cifra de afaceri cu 3-4%", spunea Aurel Köber, presedintele si actionarul majoritar Köber, in momentul in care a anuntat rezultatele financiare pentru anul 2008. In aceeasi situatie se afla si ceilalti jucatori de pe piata, al caror business a avut de suferit in 2008, mai ales incepand cu luna septembrie. Daca luam in considerare faptul ca perioada septembrie-noiembrie inca este considerata sezon pentru industria de vopsele, impactul a fost destul de mare pentru principalii producatori de profil.
Piata de lacuri si vopsele a atins anul trecut valoarea de 210-220 milioane de euro, potrivit estimarilor Business Construct pe baza datelor din piata, in crestere cu doar 10% fata de anul precedent, mult sub estimarile initiale, care indicau o majorare de 20-25%, avand in vedere ca businessurile unor companii chiar au scazut in euro.
„Piata a fost alimentata in egala masura de nevoia acuta de spatii noi de locuit, precum si de nevoia de a renova/redecora vechile apartamente din blocurile comuniste", a declarat Adrian Ion, directorul de marketing al Deutek, fosta companie düfa Deutek, care este detinuta de fondul de investitii Advent International.
Pentru anul acesta este cert ca piata vopselelor va scadea, insa ritmul oscilant din primele luni ale anului i-a determinat pe principalii jucatori sa fie circumspecti in ceea ce priveste ritmul cu care se vor reduce vanzarile. „Este greu de estimat in acest moment cat va fi contractia pietei. Probabil primele rezultate care vor permite o evaluare realista a potentialului acestui an vor aparea la sfarsitul semestrului intai", explica Köber.
Totusi, vanzarile la nivel de piata ar putea sa se reduca cu minimum 20%. „Reculul major al sectorului de constructii noi, estimez cu minim 30%, va fi un contributor major la aceasta involutie. In mod secundar, incertitudinea locurilor de munca precum si puterea de cumparare mai scazuta pentru majoritatea populatiei vor micsora piata renovarilor cu cel putin 10%", afirma Ion de la Deutek.
Exista insa si viziuni optimiste asupra pietei, asa cum este compania Atlas Corporation, care detine brandul de lacuri si vopsele Apla. „Asteptarile noastre legate de venituri sunt optimiste, adica ne asteptam la o crestere intre 5 si 10%. Vreau sa subliniez ca acest lucru se va intampla in conditiile in care criza internationala se va tempera", a declarat Nicholas Stamboulis, unul dintre actionarii Atlas Corporation.
Compania nu produce doar lacuri si vopsele, iar o parte din crestere ar putea fi determinata de vanzarile de termosisteme.
 
Schimbari In decorative. Fabryo Corporation, producatorul de lacuri si vopsele detinut de fondul de investitii suedez Oresa Ventures, a urcat pe primul loc in sectorul de vopsele decorative, dupa ce a renuntat la circa 500 de articole adiacente sau neperformante din portofoliu. In urma acestei decizii, circa 94% din cifra de afaceri a companiei, echivalentul a 40 de milioane de euro, este reprezentata de lacuri si vopsele decorative.
Fabryo este urmata indeaproape in topul segmentului de vopsele decorative de Deutek (30 milioane de euro), Policolor (25-30 milioane de euro daca excludem din cifra de afaceri materialele de constructii si vopselele auto si industriale) si Köber (circa 25-30 mil. euro daca excludem centralele termice si vopselele marine, pulberi si industriale). De altfel, Policolor, Deutek, Atlas Corporation si Daw Benta si-au extins in ultimii ani portofoliul de produse cu materiale de constructii, fie prin investitii greenfield, fie prin achizitii.
Astfel, Policolor a realizat investitii de peste 5 milioane de euro in constructia unei fabrici de polistiren expandat la Bucuresti si o unitate de productie de adezivi si chituri in Bulgaria. Deutek a investit anul trecut peste 20 de milioane de euro in achizitia a doi producatori de adezivi, Bengoss Comimpex si Scan, in urma careia compania a preluat brandul Bauleiter.
„Anul acesta va fi o activitate mult mai efervescenta in zona lansarilor de mortare, adezivi si gleturi. In categoria de vopsele, lansarile privesc mai degraba consolidarea pozitiei pe vopsele lavabile colorate, precum si a tencuielilor decorative", explica directorul de marketing al Deutek.
Atlas Corporation a investit in urma cu doi ani circa 6,5 milioane de euro in construirea unei fabrici de polistiren extrudat si in majorarea productiei de vopsele si adezivi.
Compania produce materiale de constructii sub brandul Apla (lacuri si vopsele, adezivi, gleturi, tencuieli, chituri si polistiren extrudat), produsele cu cea mai mare crestere fiind polistirenul extrudat Apla XFoam XPS si produsele complementare acestuia Apla Styrofix (adeziv si masa de spaclu pe baza de ciment) si Apla TencoPlast (tencuiala decorativa elastica).
 
Strategiile principalilor jucatori. Trei dintre primii cinci producatori de lacuri si vopsele sunt controlati de fondurile de investitii, Policolor - Reconstruction Capital 2 si Romanian Investment Fund, Fabryo - de Oresa Ventures si Deutek - de Advent International, fiecare avand o strategie diferita. Policolor, unul dintre cei mai mari producatori de vopsele din Romania si Bulgaria prin subsidiara Orgachim, a inceput anul acesta un proces mai amplu de restructurare prin care intreaga productie de vopsele decorative va fi transferata in Bulgaria, in timp ce productia vopselelor industriale si auto va fi transferata in Bucuresti. Intr-un stadiu urmator, este prevazuta inchiderea intregii productii la fabricile din Bucuresti, potrivit informatiilor publicate de fondurile de investitii in luna februarie, care se pregatesc astfel de un exit.
Policolor si-a extins portofoliul in ultimii doi ani si cu o divizie de materiale de constructii, denumita Deko Professional, care produce adezivi, chituri, gleturi, termosisteme pentru fatade sau solutii pentru pardoseli, care detine o pondere de circa 30% in totalul businessului.
Pe de alta parte, Fabryo a decis sa renunte anul trecut la peste 500 de articole adiacente sau neperformante din portofoliul companiei, care reprezentau peste 10% din vanzari, in prezent circa 94% din cifra de afaceri fiind reprezentata de lacuri, vopsele si tencuieli decorative.
Aceasta strategie implica de asemenea pregatirea businessului pentru un exit in urmatorii ani de catre fondul de investitii Oresa Ventures, in conditiile in care marii producatori mondiali precum Akzo Nobel (Olanda), SigmaKalon, parte a grupului american PPG sau BASF Coatings (Germania), care au tatonat piata locala, au dorit sa cumpere portofolii „curate" de produse.
Deutek si-a propus pentru anul acesta integrarea categoriei noi de produse pe care activeaza (mortare de constructii) si consolidarea pozitiei de top pe piata vopselelor.
„Nu se vor intampla renuntari majore precum delistari de portofolii cheie sau reduceri masive de personal. La acest moment pot spune ca s-a intamplat deja o mare parte a optimizarilor de cheltuieli", spune Ion de la Deutek.
Köber, singurul producator din top detinut de actionari romani, intentioneaza sa dezvolte liniile de produse cu cel mai mare potential: vopsele lavabile, tencuieli decorative, lacuri pentru lemn si acoperiri speciale pentru metal, mai ales dupa ce a finalizat prima etapa a investitiei de 10-12 milioane de euro intr-o noua unitate de productie de lacuri si vopsele la Savinesti.
Fabrica urmeaza sa ajunga la o capacitate de productie de 120.000 de tone pe an, prin care va ataca puternic segmentul vopselelor ecologice, pe baza de apa, avand in vedere ca incepand cu 1 ianuarie 2010 Uniunea Europeana va impune un nou prag legislativ prin care vopselele pe baza de solventi vor fi eliminate de pe piata.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO