Business Construct

Vopsele: Afaceri lavabile

Vopsele: Afaceri lavabile

Aliz Kosza, CEO al producatorului de lacuri si vopsele Fabryo Corporation: Pe piata sunt in prezent foarte multe branduri si foarte multi jucatori mici, care vor intampina dificultati anul acesta, mai ales in cazul devalorizarii euro-leu care nu le va permite sa faca achizitii de materii prime la preturi competitive, pentru ca sunt anumite cantitati la care se ofera discounturi.

27.05.2009, 13:57 1264

 
Piata de lacuri si vopsele decorative este dominata in prezent de circa cinci jucatori - Policolor Bucuresti, Köber Piatra-Neamt, Fabryo Corporation, Deutek si Atlas Corporation, insa majoritatea companiilor si-au extins in ultimii ani portofoliile si cu alte produse adiacente: adezivi, mortare, polistiren expandat, pulberi sau centrale termice.
Contrar evolutiei pietei, Fabryo a decis sa renunte la o parte din produsele adiacentecare reprezentau peste 10% din vanzari, iar in prezent circa 94% din cifra de afaceri este reprezentata de lacuri, vopsele si tencuieli decorative.
„In 2007, vanzarile de lacuri, vopsele si tencuieli decorative ocupau o pondere de 82% din total, in timp ce in 2008 ponderea a urcat la 94%", explica Aliz Kosza, CEO-ul Fabryo.
Spre comparatie, Deutek (fosta Düfa Romania si ulterior düfa Deutek) si-a largit anul trecut portofoliul dupa achizitia a doi producatori de adezivi si mortare Bengoss si Scan, in timp ce Policolor si-a extins productia cu polistiren expandat si a relocat cea mai mare parte a productiei de vopsele in Bulgaria.
Strategia Fabryo de a-si optimiza portofoliului ar putea fi o strategie de pregatire a businessului Fabryo pentru un exit in urmatorii ani de catre fondul de investitii Oresa Ventures, in conditiile in care marii producatori mondiali precum Akzo Nobel (Olanda), SigmaKalon, parte a grupului american PPG sau BASF Coatings (Germania), care au tatonat piata locala, au dorit sa cumpere portofolii „curate" de produse. Oresa Ventures a devenit la sfarsitul anului trecut proprietarul unic al Fabryo, prin preluarea ultimei participatii de 15% detinute de Daniel Guzu, fondatorul companiei Guzu Chim actuala Fabryo, si pregateste deja planul pentru un exit in urmatorii ani din aceasta companie.
Un alt jucator care mai are o pondere ridicata a core-business-ului cu lacuri si vopsele este Sarcom Ramnicu Valcea, care are insa o cifra de afaceri mai redusa, de circa 8,2 mil. euro, dar are doua branduri care se afla in primele cinci in topul vopselelor lavabile, Sticky si Coral, potrivit ultimelor date disponibile.
 
1 mil. euro in promovare. Fabryo Corporation a investit de la inceputul anului aproape un milion de euro in promovare si lansare de noi produse, in ciuda crizei, insa asteapta rezultatele de pe primul semestru pentru a analiza daca va continua investitiile si in partea a doua a anului. „De rezultatele primului semestru depinde daca vom investi in a doua jumatate a anului. Din cate vedem noi, la sfarsitul lunii mai vom sti exact daca vom merge mai departe cu strategia initiala, facuta in luna august a anului trecut. Criza n-a facut decat sa ne ajute sa acceleram schimbarile din companie, pentru ca procesul de restructurare oricum a inceput anul trecut", explica Kosza.
Jumatate din suma totala s-a indreptat catre promovarea TV a brandului Savana cu teflon pentru baie si bucatarie, alte cateva sute de mii de euro fiind alocate catre diverse promotii.
„In primele patru luni am lansat produsul Savana cu teflon pentru baie si bucatarie, anti-mucegai si tencuiala Aqua Stop, care este hidrofoba, produse care nu mai exista pe piata, ceea ce ne-a creat un avantaj, am extins gama de culori pentru lacuri, am instalat inca 14 masini de colorat. Deci nu ne-am oprit din extinderea activitatii, pe 15 februarie, cand psihoza crizei era in apogeu, noi lansam produse", spune Kosza.
Vanzarile de vopsele ale Fabryo au scazut in ianuarie si februarie, insa in martie si aprilie au crescut fata de aceeasi perioada a anului trecut, datorita investitiilor derulate in promovare si a promotiilor desfasurate in primele patru luni.
Cea mai mare crestere a inregistrat-o brandul Savana, care a realizat un avans de 35% in primele patru luni fata de aceeasi perioada din 2008. De altfel, Kosza, care a fost timp de trei ani directorul general al Orkla Foods, a imprumutat o parte din strategiile din industria FMCG si la Fabryo, unul din exemple fiind promotia pentru vopsea Innenweiss „Cauta sub capac si vei gasi mai multa vopsea", unde 10 litri de vopsea costa cat o galeata de 8,5 litri.
Fabryo a realizat anul trecut afaceri mai mari cu circa 17%, pana la 163 mil. lei (44,3 mil. euro), in timp ce marja de profit s-a mentinut la nivelul din 2007, de circa 5%, si estimeaza pentru acest an mentinerea la acelasi nivel in lei, avand in vedere ca piata de vopsele ar putea sa scada anul acesta cu circa 15-20%.
Piata de vopsele ar putea scadea anul acesta cu circa 15-20%, cat sunt estimarile la nivel european, pana la circa 190-200 mil. euro, ceea ce va conduce la o comprimare a pietei si multi dintre jucatori mici locali vor avea dificultati.
„Pe piata de vopsele sunt in prezent foarte multe branduri si foarte multi jucatori mici, care vor intampina dificultati anul acesta, mai ales in cazul devalorizarii euro-leu care nu le va permite sa faca achizitii de materii prime la preturi competitive, pentru ca sunt anumite cantitati la care se ofera discounturi", spune Kosza. In plus, disponibilitatea de cash va fi o problema din cauza devalorizarii leului.
Vanzarile Fabryo sunt realizate in proportie de circa 69% prin distributie indirecta (din care 55% catre magazinele de retail si 14% catre firme de constructii), distributia directa ocupa 26%, iar canalul B2B, exclusiv Bucuresti, genereaza 5%. „Nu am fost foarte expusi pe segmentul proiectelor mari, pentru ca am pastrat o pondere redusa a canalului B2B", sustine Kosza.
Fabryo a finalizat in urma cu doi ani o investitie de circa 15 milioane de euro intr-o unitate de productie in localitatea Popesti-Leordeni, care a afectat profitul net al companiei incepand cu 2007, cand s-a redus la jumatate fata de 2006. In schimb, profitul operational a fost in crestere, potrivit reprezetantilor companiei.
Fabryo Corporation are circa 410 angajati, dintre care circa 40-80 sunt preluati prin leasing de personal in perioadele de varf. Principalii competitori ai companiei pe piata de lacuri si vopsele sunt Köber Piatra-Neamt, Policolor Bucuresti, düfa Deutek, Atlas Corporation sau Daw Benta din Targu-Mures.
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO