Business Construct

Ultimul pe lista de cumpărături

Mobilierul de birou reprezintă numai 3% din întreaga piaţă de mobilă, care este de circa 900 de milioane de euro şi care în ultimii ani a fost mai puţin afectată.

Autor: Ioana David

27.04.2011, 23:27 137

Pe măsură ce puţinele companii care au decis să se mai muteşi-au luat mobila veche cu ele, firmele specializate în producţiasau importul mobilierului de birou au avut puţine resurse laîndemână pentru a-şi conserva businessul. De la izbucnirea crizeiîn 2008 piaţa a mers din inerţie o perioadă de timp, deoarece uneleproiecte erau deja antamate, însă odată venite, scăderile nu s-aoprit.

În toată această perioadă a existat o presiune fantastică pepreţ, astfel că negocierile s-au purtat la sânge. Nici acumvânzătorii de mobilă nu sunt pe picior de egalitate cu cei carecumpără, ultimii fiind cei care fac regulile jocului pe aceastăpiaţă.

Odată cel mai efervescent segment al pieţei de mobilă, nişa debirou a început să scadă din 2009, ajungând la 50 de milioane deeuro în acel an şi la 40 de milioane de euro sau chiar mai puţin în2010, potrivit estimărilor companiilor. Anul 2008 a fost cel maibun pentru jucătorii din această industrie, când piaţa a atinspragul de 100 de milioane de euro. Practic, în acea perioadăproiectele pentru mobilarea de noi clădiri de birouri se făceausingure, iar concurenţa se diferenţia în funcţie de noutăţi şidesign. A fost perioada când în România începuse să se vorbeascădespre mobilier de birou de lux şi chiar au existat iniţiativeprivind deschiderea unor astfel de unităţi.

Astăzi, companiile aşteaptă mai degrabă venirea anului 2012, iarprognozele sunt că în 2011 piaţa îşi va atinge minimul.

"Piaţa de mobilă (de birou - n.red.) va fi serios afectată anulacesta. Unele mişcări vor există, însă fară ca acestea să seconcretizeze în achiziţia de mobilă. Minimul va fi atins anulacesta, iar anul viitor, în a doua parte, îşi va reveni dacăimobilele care sunt promovate acum vor începe să fie construite.Agenţii de real estate au devenit foarte ocupaţi zilele acestea,încercând să obţină contracte de preînchiriere pentru spaţiile noi.Reuşita lor va însemna un business pentru noi în 2012", a spusChristophe Weller, Managing Partner al Corporate Office Solutions(COS), unul dintre jucătorii semnificativi de pe piaţaimportatorilor de mobilă de birou.

Va mai trece un timp până când firmele vor putea ajunge la comenzi de 3 mil. euro din partea unui singur client, aşa cum se întâmpla înainte de criză

El estimează piaţa de mobilier de birou la 30 de milioane deeuro anul acesta, adică 30% din nivelul anului de vârf 2008.Concurenţii COS în această industrie sunt Mobexpert Office (diviziaspecializată a celui mai mare grup din industria locală a mobilei,controlat de omul de afaceri Dan Şucu), GreenForest, Hansen, dar şialţii.

Reprezentantul COS a anunţat acum o cifră de afaceri de 12milioane de euro pentru 2011 (cu un milion mai puţin decâtobiectivul anunţat iniţial) şi spune că deocamdată nu este înţintele pentru acest an, dar va recupera. "Nu va fi uşor deoarecepiaţa este mai mică, iar competiţia mai aspră ca oricând", a maispus Weller.

Începutul de an a fost slab în industriei mobilei de birou. COS,spre exemplu, spune că a semnat 221 de contracte pentru livrarea demobilier în primele trei luni din 2011, cu o medie de 9.000 de europer comandă. El a precizat faptul că diversificarea afacerii prinlivrarea de covoare şi realizarea de partiţii contribuie laîndeplinirea ţintelor în ceea ce priveşte cifra de afaceri. COS nuşi-a bugetat investiţii în acest an, însă are în vedere "un controldur al costurilor".


Anul 2008 a fost cel mai bun pentru jucătorii din această industrie, când piaţa a atins pragul de 100 mil. euroÎnceputul înşelător.
Reprezentanţii GreenForest,producător de mobilă de birou din Timişoara, sunt mai optimişti. Eise aşteaptă încă din acest an la un reviriment al pieţei.

"Estimarea noastră este pentru o creştere a pieţei de circa 10%în 2011 faţă de 2010, însă o revenire la valoarea din 2008 probabilnu se va produce mai devreme de 2013 - 2014", a spus SebastianCapotescu, marketing manager al GreenForest.

Compania şi-a bugetat pentru acest an o cifră de afaceri de 4milioane de euro, în creştere cu 20% comparativ cu 2010.GreenForest este deţinută de trei persoane fizice, respectiv IoanCiprian Vida Osan - 35%, Florentin Adrian Sârbu - 35% şi CristianFlorea - 30%. Înfiinţat în 1992, producătorul este unul dintrepuţinii specializaţi pe mobilier de birou şi deţine o unitate deproducţie de 3.000 de metri pă­traţi situată în Timişoara.

"În continuare se manifestă o presiune foarte mare asuprapreţurilor şi o orientare predominantă spre reducerea costurilor,care se va estompa probabil treptat odată cu revenirea încrederiigenerale a mediului de afaceri", a mai spus Capotescu. El afirmă căa simţit unele semne de revenire ca urmare a faptului cămultinaţionalele, care reprezintă cel mai mare segment pe piaţamobilierului de birou, şi-au deblocat o parte dintre proiectele dedezvoltare.

"Pe piaţa mobilierului de birou a continuat şi în primultrimestru din 2011 tendinţa uşor crescătoare de revenire care s-aresimţit şi în 2010", a continuat Capotescu.

Experienţa anului 2010 a arătat că nu este suficient ca primeleluni să fie bune pentru ca întregul an să urmeze acelaşi trend. Şiîn 2010 piaţa a dat unele semne timide de revenire care au fostrapid înlocuite de scădere, astfel că speranţele jucătorilor s-aunăruit după primele cinci luni.

Christophe Weller, Managing Partner al COS: Agenţii de real estate au devenit foarte ocupaţi zilele acestea, încercând să obţină contracte de preînchiriere pentru spaţiile noi. Reuşita lor va însemna un business pentru noi în 2012.Larândul său, Christophe Weller vorbeşte despre un început mai slabîn 2011 pe piaţa de mobilă. Reprezentantul COS a amintitfinalizarea de către firma sa a două deal-uri majore în Bucureşi şiSofia anul trecut, astfel că semnalele au fost pozitive atunci. Daracum? "Anul acesta nu au fost atâtea oportunităţi în piaţă.Dimensiunea deal-urilor disponibile a fost moderată şi de aceea(...) în primele trei luni ale acestui an avem o scădere de 30% aveniturilor comparativ cu perioada similară a anului trecut", aspus Weller.

El este mai optimist când vine vorba despre al doilea trimestru,când businessul ar trebui să fie mai mare, astfel încât speră sărecupereze.

Cu toate acestea, va mai trece un timp până când firmele vorputea ajunge la comenzi de 3 mil. euro din partea unui singurclient, aşa cum se întâmpla înainte de criză. Mobilierul de biroureprezintă numai 3% din întreaga piaţă de mobilă, care este decirca 900 mil. euro şi care în ultimii ani a fost mai puţinafectată. Scăderea pieţei totale nu a depăşit anual 10-15%, însănici în 2011 nu sunt semnale că lucrurile vor sta diferit.

Cei mai mari jucători încearcă să-şi adapteze oferta, iar dacăpe segmentul de birou nici nu se pune problema de extindere, lamobila de casă firmele încep deja să dea drumul la investiţii. AtâtMobexpert, cât şi Elvila şi kika vorbesc despre noi magazine şidespre faptul că este momentul oportun pentru astfel deproiecte.

Odată cu mărirea TVA la 24% vara trecută, jucătorii dinindustria mobilei păreau că se înde­părtează de momentul în carevor putea vorbi despre dezvoltare, însă costurile scăzute dinultimele luni şi ofertele pe care le-au primit de la proprietariide spa­ţii comerciale au readus apetitul pentru noi proiecte. Înceea ce priveşte mobilierul de birou, piaţa suferă în continuare şiva mai trece un timp până se va putea vorbi despre efervescenţă, încondiţiile în care gradul de ocupare pentru clădirile a cărorfinalizare este programată în acest an nu depăşeşte 20%.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO