Business Construct

PREFABRICATE: "Atingem targetul cu un decalaj de doi ani"

PREFABRICATE: "Atingem targetul cu un decalaj de doi ani"
27.08.2010, 09:44 108

Somaco şi-a bugetat pentru anul acesta o creştere de 15-18%,până la circa 60 mil. lei, determinată de o majorare cu 30% avânzărilor de prefabricate şi de 10% pe segmentul de BCA,principalul produs al companiei. Majorarea businessului va fisusţinută prin lansarea de produse noi, extinderea regională şiprin campanii de promovare a produselor din portofoliu.
"Perioada 2009-2010 este una de supravieţuire, dar aşteptăm caprimele semne de reluare a consumului să revină în prima jumătate aanului viitor, urmând ca 2012 să fie pe plus. Pentru a impulsionasectorul construcţiilor, Guvernul ar trebui să aibă o politicăfiscală corectă şi stabilă şi să se concentreze pe investiţii,pentru că nu putem să rămânem în urmă cu dezvoltarea faţă de ţăriledin Uniunea Europeană", spune Gabriel Colobaţiu, directorul generalal Somaco Grup Prefabricate.
Oresa Ventures a plătit la sfârşitul anului 2008 circa 32,5milioane de euro pe trei fabrici ale companiei Somaco şi estima căva atinge o cifră de afaceri de 60 de milioane de euro până în2014. Între timp, criza financiară a dat peste cap planurile OresaVentures, care a prelungit cu circa doi ani, până în 2016,atingerea targetului stabilit la momentul preluăriifabricilor.
"Planul de atingere a cifrei de afaceri de 60 de milioane de europână în 2014 va fi translatat cu circa doi ani, pentru că înmomentul în care a fost realizat încă nu venise criza pe piaţalocală", explică Colobaţiu.
Totuşi, compania a înregistrat în primele şase luni o creştere depeste 20% a vânzărilor de prefabricate şi de 5-6% pentru vânzărilede BCA comparativ cu perioada similară a anului trecut. "După olungă iarnă, aprilie a fost o lună bună, pe urmă vânzările au căzutdin cauza majorării TVA, care s-a resimţit la clienţii finali.Oricum în această industrie anul începe mai greu, dar se lucreazăpână în noiembrie şi de aceea partea a doua este mai productivă",explică Colobaţiu. El afirmă că deşi a primit foarte multe cereride ofertă de la clienţi, decizia finală de cumpărare a fost luatămai greu.
Majorarea vânzărilor s-a datorat câştigării unor contracte noi deexecuţie de hipermagazine şi spaţii logistice pentru divizia deprefabricate, iar la BCA extinderea teritorială şi creştereacapacităţii operaţionale au condus la creşterea vânzărilor pe opiaţă în scădere.
"Am reuşit să creştem pe BCA în primul semestru pentru că am atacatşi Transilvania, în judeţe precum Bistriţa sau Harghita, dar şidatorită strategiei de vânzări". Managerul Somaco estimează oscădere de 15-18% a pieţei de BCA în volum, sub nivelul de 2milioane de metri cubi, în timp ce piaţa de prefabricate din betonse va reduce cu 30-40%, sub 100.000 de metri cubi. Piaţa va scădeaşi din cauza deciziei clienţilor finali de a construi mai puţin caanul trecut, situaţie determinată şi de faptul că românii din străinătate trimit mai puţini bani în ţară, pentru că mulţi sunt înşomaj.
O piaŢă În picaj. Piaţa prefabricatelor a suferit în 2009 ocontracţie cu 60-70%, până la 100 mil. euro faţă de 2008, fiind unadintre cele mai afectate din sectorul construcţiilor. Colobaţiuestimează o stagnare a pieţei în 2010 ca mărime a volumelorvândute, însă în valoare va continua să se reducă. Sectorulprefabricatelor din beton a atras mai mulţi investitori străini înultimii ani, precume Ergon (Belgia), SW Umweltechnik (Austria),Bauelemente (Germania) sau Consolis (Finlanda) care au investit înfacilităţi de producţie, care au ajuns la circa 100.000 de metricubi în 2008.
Fără lucrări majore de infrastructură şi cu proiectele imobiliareblocate, consumul de prefabricate nu are cum să crească.
"Cea mai mare parte din vânzările de prefabricate sunt cătrespaţiile logistice, depozite şi către sectorul de retail, în timpce pentru infrastructură cantităţile vândute sunt foarte reduse,pentru că anul acesta nu au fost alocate fonduri pentru începereaunor proiecte noi, iar mulţi dintre constructorii actualelorproiecte produc singuri grinzile pentru poduri", susţine directorulgeneral al Somaco.
Totuşi, pe termen lung piaţa de prefabricate va continua să sedezvolte, pentru că sunt anunţate tot mai multe investiţii înindustrie. În plus, odată cu finalizarea autostrăzii cătreConstanţa vor fi construite tot mai multe spaţii logistice.
Cu piciorul pe frănă. Somaco a decis anul acesta să frâneze ritmulinvestiţiilor de 8-10 milioane de euro anunţate în 2009 pentruextinderea producţiei din cauza ritmului mai lent de dezvoltare alafacerii faţă de momentul achiziţiei.
Compania a investit anul trecut 10 mil. lei în modernizareafabricilor preluate, iar anul acesta va aloca alte 8 mil. lei înextinderea activităţii, însă ritmul este mult mai redus faţă de celanunţat iniţial.
"Investiţiile de 8-10 milioane de euro anunţate la momentulpreluării celor trei fabrici vor fi realizate, numai că într-unritm mai lent, pentru că nu a fost înregistrată creştereabusinessului pe care s-a construit achiziţia fabricilor Somaco.Investiţiile prioritare au fost cele în producţia de BCA, careproduce cash mult mai repede, în timp ce la prefabricatemodernizarea fabricilor a început în mai 2009", afirmă managerulSomaco.
Compania deţine două unităţi de producţie de prefabricate în Buzăuşi Roman, precum şi o fabrică de BCA la Adjud. Somaco GrupPrefabricate, care are 400 de angajaţi, reprezintă reunirea într-osingură firmă a trei fabrici pe care fondul de investiţii OresaVentures, prin subsidiara Sonriso Investments SRL, le-a achiziţionat în septembrie 2008. Compania are 400 de angajaţi, dintrecare 80-85% sunt în producţie.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO