PREFABRICATE: "Atingem targetul cu un decalaj de doi ani"

Autor: Catalin Lupoaie 27.08.2010

Producătorul de materiale de construcţii Somaco Grup Prefabricate, deţinut de fondul de investiţii suedez Oresa Ventures, şi-a revizuit previziunile privind dezvoltarea businessului în următorii ani, după ce în 2009, primul an de activitate sub noul acţionariat, vânzările au fost sub targetul stabilit iniţial. Totuşi, Somaco pariază pe revenirea consumului în 2012 şi pe atingerea ţintei de business cu doi ani mai târziu decât estima.




Somaco şi-a bugetat pentru anul acesta o creştere de 15-18%, până la circa 60 mil. lei, determinată de o majorare cu 30% a vânzărilor de prefabricate şi de 10% pe segmentul de BCA, principalul produs al companiei. Majorarea businessului va fi susţinută prin lansarea de produse noi, extinderea regională şi prin campanii de promovare a produselor din portofoliu.
"Perioada 2009-2010 este una de supravieţuire, dar aşteptăm ca primele semne de reluare a consumului să revină în prima jumătate a anului viitor, urmând ca 2012 să fie pe plus. Pentru a impulsiona sectorul construcţiilor, Guvernul ar trebui să aibă o politică fiscală corectă şi stabilă şi să se concentreze pe investiţii, pentru că nu putem să rămânem în urmă cu dezvoltarea faţă de ţările din Uniunea Europeană", spune Gabriel Colobaţiu, directorul general al Somaco Grup Prefabricate.
Oresa Ventures a plătit la sfârşitul anului 2008 circa 32,5 milioane de euro pe trei fabrici ale companiei Somaco şi estima că va atinge o cifră de afaceri de 60 de milioane de euro până în 2014. Între timp, criza financiară a dat peste cap planurile Oresa Ventures, care a prelungit cu circa doi ani, până în 2016, atingerea targetului stabilit la momentul preluării fabricilor.
"Planul de atingere a cifrei de afaceri de 60 de milioane de euro până în 2014 va fi translatat cu circa doi ani, pentru că în momentul în care a fost realizat încă nu venise criza pe piaţa locală", explică Colobaţiu.
Totuşi, compania a înregistrat în primele şase luni o creştere de peste 20% a vânzărilor de prefabricate şi de 5-6% pentru vânzările de BCA comparativ cu perioada similară a anului trecut. "După o lungă iarnă, aprilie a fost o lună bună, pe urmă vânzările au căzut din cauza majorării TVA, care s-a resimţit la clienţii finali. Oricum în această industrie anul începe mai greu, dar se lucrează până în noiembrie şi de aceea partea a doua este mai productivă", explică Colobaţiu. El afirmă că deşi a primit foarte multe cereri de ofertă de la clienţi, decizia finală de cumpărare a fost luată mai greu.
Majorarea vânzărilor s-a datorat câştigării unor contracte noi de execuţie de hipermagazine şi spaţii logistice pentru divizia de prefabricate, iar la BCA extinderea teritorială şi creşterea capacităţii operaţionale au condus la creşterea vânzărilor pe o piaţă în scădere.
"Am reuşit să creştem pe BCA în primul semestru pentru că am atacat şi Transilvania, în judeţe precum Bistriţa sau Harghita, dar şi datorită strategiei de vânzări". Managerul Somaco estimează o scădere de 15-18% a pieţei de BCA în volum, sub nivelul de 2 milioane de metri cubi, în timp ce piaţa de prefabricate din beton se va reduce cu 30-40%, sub 100.000 de metri cubi. Piaţa va scădea şi din cauza deciziei clienţilor finali de a construi mai puţin ca anul trecut, situaţie determinată şi de faptul că românii din străi nătate trimit mai puţini bani în ţară, pentru că mulţi sunt în şomaj.
O piaŢă În picaj. Piaţa prefabricatelor a suferit în 2009 o contracţie cu 60-70%, până la 100 mil. euro faţă de 2008, fiind una dintre cele mai afectate din sectorul construcţiilor. Colobaţiu estimează o stagnare a pieţei în 2010 ca mărime a volumelor vândute, însă în valoare va continua să se reducă. Sectorul prefabricatelor din beton a atras mai mulţi investitori străini în ultimii ani, precume Ergon (Belgia), SW Umweltechnik (Austria), Bauelemente (Germania) sau Consolis (Finlanda) care au investit în facilităţi de producţie, care au ajuns la circa 100.000 de metri cubi în 2008.
Fără lucrări majore de infrastructură şi cu proiectele imobiliare blocate, consumul de prefabricate nu are cum să crească.
"Cea mai mare parte din vânzările de prefabricate sunt către spaţiile logistice, depozite şi către sectorul de retail, în timp ce pentru infrastructură cantităţile vândute sunt foarte reduse, pentru că anul acesta nu au fost alocate fonduri pentru începerea unor proiecte noi, iar mulţi dintre constructorii actualelor proiecte produc singuri grinzile pentru poduri", susţine directorul general al Somaco.
Totuşi, pe termen lung piaţa de prefabricate va continua să se dezvolte, pentru că sunt anunţate tot mai multe investiţii în industrie. În plus, odată cu finalizarea autostrăzii către Constanţa vor fi construite tot mai multe spaţii logistice.
Cu piciorul pe frănă. Somaco a decis anul acesta să frâneze ritmul investiţiilor de 8-10 milioane de euro anunţate în 2009 pentru extinderea producţiei din cauza ritmului mai lent de dezvoltare al afacerii faţă de momentul achiziţiei.
Compania a investit anul trecut 10 mil. lei în modernizarea fabricilor preluate, iar anul acesta va aloca alte 8 mil. lei în extinderea activităţii, însă ritmul este mult mai redus faţă de cel anunţat iniţial.
"Investiţiile de 8-10 milioane de euro anunţate la momentul preluării celor trei fabrici vor fi realizate, numai că într-un ritm mai lent, pentru că nu a fost înregistrată creşterea businessului pe care s-a construit achiziţia fabricilor Somaco. Investiţiile prioritare au fost cele în producţia de BCA, care produce cash mult mai repede, în timp ce la prefabricate modernizarea fabricilor a început în mai 2009", afirmă managerul Somaco.
Compania deţine două unităţi de producţie de prefabricate în Buzău şi Roman, precum şi o fabrică de BCA la Adjud. Somaco Grup Prefabricate, care are 400 de angajaţi, reprezintă reunirea într-o singură firmă a trei fabrici pe care fondul de investiţii Oresa Ventures, prin subsidiara Sonriso Investments SRL, le-a achi ziţionat în septembrie 2008. Compania are 400 de angajaţi, dintre care 80-85% sunt în producţie.