PREFABRICATE: "Atingem targetul cu un decalaj de doi ani"
Producătorul de materiale de construcţii Somaco Grup Prefabricate, deţinut de fondul de investiţii suedez Oresa Ventures, şi-a revizuit previziunile privind dezvoltarea businessului în următorii ani, după ce în 2009, primul an de activitate sub noul acţionariat, vânzările au fost sub targetul stabilit iniţial. Totuşi, Somaco pariază pe revenirea consumului în 2012 şi pe atingerea ţintei de business cu doi ani mai târziu decât estima.
Somaco şi-a bugetat pentru anul acesta o creştere de 15-18%,
până la circa 60 mil. lei, determinată de o majorare cu 30% a
vânzărilor de prefabricate şi de 10% pe segmentul de BCA,
principalul produs al companiei. Majorarea businessului va fi
susţinută prin lansarea de produse noi, extinderea regională şi
prin campanii de promovare a produselor din portofoliu.
"Perioada 2009-2010 este una de supravieţuire, dar aşteptăm ca
primele semne de reluare a consumului să revină în prima jumătate a
anului viitor, urmând ca 2012 să fie pe plus. Pentru a impulsiona
sectorul construcţiilor, Guvernul ar trebui să aibă o politică
fiscală corectă şi stabilă şi să se concentreze pe investiţii,
pentru că nu putem să rămânem în urmă cu dezvoltarea faţă de ţările
din Uniunea Europeană", spune Gabriel Colobaţiu, directorul general
al Somaco Grup Prefabricate.
Oresa Ventures a plătit la sfârşitul anului 2008 circa 32,5
milioane de euro pe trei fabrici ale companiei Somaco şi estima că
va atinge o cifră de afaceri de 60 de milioane de euro până în
2014. Între timp, criza financiară a dat peste cap planurile Oresa
Ventures, care a prelungit cu circa doi ani, până în 2016,
atingerea targetului stabilit la momentul preluării
fabricilor.
"Planul de atingere a cifrei de afaceri de 60 de milioane de euro
până în 2014 va fi translatat cu circa doi ani, pentru că în
momentul în care a fost realizat încă nu venise criza pe piaţa
locală", explică Colobaţiu.
Totuşi, compania a înregistrat în primele şase luni o creştere de
peste 20% a vânzărilor de prefabricate şi de 5-6% pentru vânzările
de BCA comparativ cu perioada similară a anului trecut. "După o
lungă iarnă, aprilie a fost o lună bună, pe urmă vânzările au căzut
din cauza majorării TVA, care s-a resimţit la clienţii finali.
Oricum în această industrie anul începe mai greu, dar se lucrează
până în noiembrie şi de aceea partea a doua este mai productivă",
explică Colobaţiu. El afirmă că deşi a primit foarte multe cereri
de ofertă de la clienţi, decizia finală de cumpărare a fost luată
mai greu.
Majorarea vânzărilor s-a datorat câştigării unor contracte noi de
execuţie de hipermagazine şi spaţii logistice pentru divizia de
prefabricate, iar la BCA extinderea teritorială şi creşterea
capacităţii operaţionale au condus la creşterea vânzărilor pe o
piaţă în scădere.
"Am reuşit să creştem pe BCA în primul semestru pentru că am atacat
şi Transilvania, în judeţe precum Bistriţa sau Harghita, dar şi
datorită strategiei de vânzări". Managerul Somaco estimează o
scădere de 15-18% a pieţei de BCA în volum, sub nivelul de 2
milioane de metri cubi, în timp ce piaţa de prefabricate din beton
se va reduce cu 30-40%, sub 100.000 de metri cubi. Piaţa va scădea
şi din cauza deciziei clienţilor finali de a construi mai puţin ca
anul trecut, situaţie determinată şi de faptul că românii din străi
nătate trimit mai puţini bani în ţară, pentru că mulţi sunt în
şomaj.
O piaŢă În picaj. Piaţa prefabricatelor a suferit în 2009 o
contracţie cu 60-70%, până la 100 mil. euro faţă de 2008, fiind una
dintre cele mai afectate din sectorul construcţiilor. Colobaţiu
estimează o stagnare a pieţei în 2010 ca mărime a volumelor
vândute, însă în valoare va continua să se reducă. Sectorul
prefabricatelor din beton a atras mai mulţi investitori străini în
ultimii ani, precume Ergon (Belgia), SW Umweltechnik (Austria),
Bauelemente (Germania) sau Consolis (Finlanda) care au investit în
facilităţi de producţie, care au ajuns la circa 100.000 de metri
cubi în 2008.
Fără lucrări majore de infrastructură şi cu proiectele imobiliare
blocate, consumul de prefabricate nu are cum să crească.
"Cea mai mare parte din vânzările de prefabricate sunt către
spaţiile logistice, depozite şi către sectorul de retail, în timp
ce pentru infrastructură cantităţile vândute sunt foarte reduse,
pentru că anul acesta nu au fost alocate fonduri pentru începerea
unor proiecte noi, iar mulţi dintre constructorii actualelor
proiecte produc singuri grinzile pentru poduri", susţine directorul
general al Somaco.
Totuşi, pe termen lung piaţa de prefabricate va continua să se
dezvolte, pentru că sunt anunţate tot mai multe investiţii în
industrie. În plus, odată cu finalizarea autostrăzii către
Constanţa vor fi construite tot mai multe spaţii logistice.
Cu piciorul pe frănă. Somaco a decis anul acesta să frâneze ritmul
investiţiilor de 8-10 milioane de euro anunţate în 2009 pentru
extinderea producţiei din cauza ritmului mai lent de dezvoltare al
afacerii faţă de momentul achiziţiei.
Compania a investit anul trecut 10 mil. lei în modernizarea
fabricilor preluate, iar anul acesta va aloca alte 8 mil. lei în
extinderea activităţii, însă ritmul este mult mai redus faţă de cel
anunţat iniţial.
"Investiţiile de 8-10 milioane de euro anunţate la momentul
preluării celor trei fabrici vor fi realizate, numai că într-un
ritm mai lent, pentru că nu a fost înregistrată creşterea
businessului pe care s-a construit achiziţia fabricilor Somaco.
Investiţiile prioritare au fost cele în producţia de BCA, care
produce cash mult mai repede, în timp ce la prefabricate
modernizarea fabricilor a început în mai 2009", afirmă managerul
Somaco.
Compania deţine două unităţi de producţie de prefabricate în Buzău
şi Roman, precum şi o fabrică de BCA la Adjud. Somaco Grup
Prefabricate, care are 400 de angajaţi, reprezintă reunirea într-o
singură firmă a trei fabrici pe care fondul de investiţii Oresa
Ventures, prin subsidiara Sonriso Investments SRL, le-a achi
ziţionat în septembrie 2008. Compania are 400 de angajaţi, dintre
care 80-85% sunt în producţie.