Business Construct

Mobila: Luxul din gradina: peste 10.000 de euro

Mobila: Luxul din gradina: peste 10.000 de euro
29.07.2009, 15:04 358
Rezultatele sunt bune in special pentru firmele de lux, vanzarile acestora fiind afectate de criza abia in ultimele luni. Industria luxului resimte de altfel mult mai putin scaderea consumului, veniturile mari fiind mai putin predispuse la fluctuatii. In primavara, clientii cu venituri mari speculative pe bursa sau pe piata de capital au disparut de pe piata de mobila, astfel ca firmele de lux abia atunci au inceput sa contabilizeze primele scaderi.
Mult mai laborioasa decat amenajarea unei camere dintr-o locuinta, si in unele cazuri mult mai scumpa, decorarea gradinilor inca mai aduce in aceasta perioada bani in conturile arhitectilor.
„Ultimul proiect la care am lucrat a inclus fantani arteziene, plante ornamentale si finisaje care au facut amenajarea laborioasa", a spus Alina Radu, care detine impreuna cu Horatiu Radu compania de arhitectura Ram Art Construct.
Mobilarea si decorarea unei gradini se poate intinde pe parcursul unui sezon, iar costurile totale se duc la zeci de mii de euro in cazul mobilierului de lux. Desi proiectele nu mai sunt la nivelul anilor trecuti, arhitectii nu se plang.
„Nu am mai decorat gradini in ultima perioada, dar acest lucru s-a intamplat pentru ca am avut alte proiecte", a spus Alina Radu. Cu toate acestea, proiectele comerciale au inceput sa scada in atractivitate pentru arhitecti, care se indreapta catre cladiri de infrastructura sociala.
 
Luxul ridica vanzarile. „Neasteptat, observam o crestere a cifrei de vanzari pentru mobilierul de gradina in 2009 fata de 2008. Nu a crescut numarul clientilor pe acest tip de mobilier, ci a crescut cifra totala a vanzarilor", spune Serban Cismarescu, general manager al Innova Interiorism.
Avansul vanzarilor este determinat de contracte semnate pentru mobila de lux, pe care Innova se pozitioneaza, nu pe produse economice. „Pentru acasa, cele mai vandute produse sunt cele high end, in timp ce pentru hoteluri si terase sunt cautate cele mai accesibile, dar totusi la un standard minim de calitate. Am avut si cateva contracte pe care le-am pierdut deoarece cautau produse foarte ieftine. Suntem siguri ca acesti clienti vor reveni in anii urmatori sa isi comande produse de calitate", mai spune reprezentantul Innova.
In ceea ce priveste tendintele, Cismarescu afirma ca se merge pe lemn de teak, teak cu aluminiu si aluminiu cu materiale textile impermeabile albe. Pe de alta parte, companiile de pe segmentul mediu de pret resimt o scadere a vanzarilor in aceasta vara fata de sezonul trecut. „Majoritatea clientilor speculeaza piata incercand sa obtina un pret cat mai mic si o lucrare de calitate ridicata", spune Vlad Manea, sales manager al Garden Design.
Cu toate acestea, mobilierul rustic a inceput sa piarda teren si se prefera piesele moderne. „Se poarta culorile inchise in acest an, wenge, abanos. Materialul lemnos se doreste cat mai gros astfel incat constructia sa para destul de masiva pentru foisoare si pergole (constructie din lemn pe care se intind plante agatatoare - n.red.) la care se adauga sistemul de panza retractabil", mai spune Manea.
 
Cum era in urma cu doi ani. Piata de mobilier pentru terase si gradini avea un ritm de crestere mediu anual de 20-25%, sustinut de trei factori importanti: explozia proiectelor imobiliare, cresterea veniturilor populatiei si conturarea clasei de mijloc.
Piata imobiliara din Romania si din regiune era in continua crestere, astfel incat exista o orientare din ce in ce mai evidenta a unui segment important de clienti catre case individuale si cu posibilitaea unei resedinte secundare, casa de vacanta.
Bucurestiul este locomotiva vanzarilor si pe acest segment, insa si in orase precum Brasov, Constanta, Cluj sau Timisoara se faceau vanzari importante. Vanzarile de mobilier pentru terasa si gradina aveau un caracter puternic sezonier, iar sezonul cald era unul care nu trebuia sa scape neexploatat. In topul vanzarilor se afla si hamacul-pat, cu suporti de lemn. Hamacul din panza alba trebuia sa fie decorat de multe perne.
 
Zambila de apa rezista. In vara acestui an a crescut interesul pentru produsele care pot fi pliate foarte rapid si care ocupa spatii de depozitare pe timpul iernii foarte reduse, mai mici de un metru patrat.
„Ca tendinta, putem vorbi de un accent sporit pus pe zona de design si functionalitate. Liniile minimaliste si volumele ample continua si in prezent o tendinta intrata in voga in ultimii doi ani. In plus, se remarca o atentie sporita acordata de designeri si producatori aspectului functional. Astfel, ansamblurile noi destinate teraselor deschise si gradinii se remarca prin solutiile de stocare ingenioase, care permit folosirea unui spatiu minim pentru depozitarea lor in extrasezon", a spus Silviu Ionescu, responsabil de colectie in cadrul Mobexpert.
In ceea ce priveste cromatica predomina gamele naturale: toata familia de nuante de marouri si bejuri, in variante calde sau reci. De asemenea, oamenii de vanzari spun ca a revenit in forta albul.
„In cazul mobilierului destinat teraselor deschise si gradinilor, se remarca o tendinta de utilizare a materialelor sintetice sau a aluminiului in texturi care imita foarte bine materialele naturale, precum bambusul sau ratanul - traditional consacrate pentru acest segment. Materialele sintetice sau aluminiul asigura o viata mai lunga produselor si le confera o rezistenta sporita la intemperii sau la actiunea razelor solare", spune Silviu Ionescu de la Mobexpert.
Se remarca si faptul ca multe dintre materiale folosite pentru terasele inchise precum bambus, ratan si zambila de apa, au inceput sa fie „importate" si in alte zone ale casei, precum holurile, livingul, si chiar dormitorul.
„Vorbim aici de piese si game care la noi se inscriu in segmentul etnic-chic si care definesc un stil de mobilare unde focusul e pus pe o ambianta etno, coloniala sau chiar feng-shui cu certe accente chic si glamour", mai spune Ionescu.
 

Ce se intampla in piata. In pofida rezultatelor slabe si a perspectivelor si mai pesimite, retailerii de mobilier nu renunta la extindere. Mobexpert merge inainte cu proiecte in Bucuresti (Berceni) si Iasi, insa si alti retaileri isi anunta intrarea pe piata locala. Scaderi mai accentuate au fost consemnate si pe piata mobilierului de birou care ruleaza anual afaceri de peste 80 de milioane de euro. Declinul este strans legat de evolutia pietei imobiliare si nici aici perspectivele nu sunt de revenire. 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO