Business Construct

Laurenţiu Lazăr, managing director, Colliers România: La începutul anului trecut vedeam o prezenţă la birou undeva la 40%, la începutul anului suntem la 55%. Este o tendinţă clară de a veni la birouri, iar acest lucru se vede foarte clar şi în trafic

ZF Tendinţe în Piaţa de Birouri 2024

Laurenţiu Lazăr, managing director, Colliers România:...

Autor: Mircea Nica

26.03.2024, 11:17 102

Dacă la începutul anului trecut prezenţa la birou se afla undeva la 40%, analiza de la începutul anului arată un nivel de 55% a prezenţei la birou, ceea ce înseamnă o tendinţă clară de a veni fizic la birou, lucru care se poate vedea foarte clar şi în trafic, a spus Laurenţiun Lazăr, manging director al companiei de consultanţă Colliers România, în cadrul Conferinţei ZF Tendinţe în Piaţa de Birouri 2024.

“La începutul anului trecut vedeam o prezenţă la birou undeva la 40%, iar la începutul anului acesta suntem undeva pe la 55%. Este o tendinţă clară de a veni la birouri, se vede foarte clar şi în trafic. Eu mă uit când intru într-o clădire de birouri la parcare şi vedem din ce în ce mai mult parcările pline din clădirile de birouri. Auzim din ce în ce mai mult companii care îşi cheamă angajaţii la birouri. Vedem chiar şi în zona de IT. Acum sunt tot felul de evenimente în zona de IT şi atunci începe o presiune şi pe acaestă zonă de a veni la birouri”, a spus Laurenţiu Lazăr.

Ce a mai spus Laurenţiu Lazăr, managing director al companiei de consultanţă Colliers România:

Eu în locul primarului mi-aş alege trei bătălii, le declar, le aleg foarte bine şi mă ţin de ele. M-am uitat la acel sondaj, dacă luai trei indicatori de acolo erau legte de infrastructură, drumuri şi aş spune că acesta ar trebui să fie o prioritate. Aş avea o viziune pe termen lung în ceea ce înseamnă dezvoltarea oraşului din punct de vedere imobiliar. M-aş uita cum se dezvotlă oraşul acesta pe verticală sau orizontală. Bucureştiul în general s-a dezvoltat forte dens şi aş lua şi acest lucru în calcul, apropo de dezvoltare, dacă nu ar trebui să facem şi o dezvoltare pe orizontală decât pe verticală.

Eu cred că în mare parte zona de companii care şi-au scăzut suprafaţa de birouri a cam trecut. Din ceea ce vedem noi companiile în momentul de faţă au planuri de a creşte suprafaţa. Ce văd ca o tendinţă este că firmele nu mai scad numărul de metri pătraţi pentru că au planuri de creştere şi rămân în suprafeţele pe care le au acum. Ce vedem iarăşi sunt studii foarte bune făcute de instituţiile cunoscute în care se vede foarte clar că lucrul preponderent de acasă are efecte neutre sau chiar negative.

La începutul pandemiei sau după câteva luni spuneam că e bine să lucrăm de acasă, în momentul de faţă suntem într-o zonă neutră sau negativă. Evident că depinde de la situaţie la situaţie. Un alt aspect este că nu mai putem să dăm o regulă, depinde de la business la business. Noi în Colliers avem o zi pe săptămână de lucru din 2017-2018, acum se vine la birou destul de mult.

Ce mai vedem este că biroul în sine, pentru că este făcut cu totul altfel, nu mai este într-o zonă de stup, birourile acum au zone în care te simţi ca într-un lobby de hotel. Biroul este o parte importantă prin care poate atrage angajaţii la birou şi poate să imprime o anumită cultură sau stare în momentul în care vin la birou.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO