Business Construct

Interviu: Romstal: Vom deveni un jucator regional

Interviu: Romstal: Vom deveni un jucator regional

Enrico Perini, presedinte si actionar majoritar Romstal Group

30.07.2007, 19:30 116

Anul acesta, Enrico Perini, presedintele si actionarul majoritar al grupului, a decis ca extinderea sa cuprinda si Bulgaria si Serbia. Strategia lui este de a dezvolta calitativ reteaua locala, imbunatatind din mers "mecanismul" retelei locale, dezvoltarea peste granita fiind, ca la inceputul oricarei extinderi, bazata mai mult pe deschiderea rapida de reprezentante.
"Trebuia sa pornim din timp procesul de extindere, sa intram pe pietele de langa noi. Marimea actuala a companiei nu ne permite sa mergem "foarte global". Consider Romstal o companie regionala, care in doi-trei ani va ajunge aproape de maximul extinderii posibile pe piata romaneasca", explica Perini.
Presedintele Romstal, italian cu cetatenie romana, este unul dintre oamenii de afaceri care si-au crescut businessul departe de ochii presei, relatia de transparenta sporita fiind practicata cu bancile si partenerii de afaceri.
Numele lui a fost vehiculat mai ales anul trecut cu ocazia vanzarii companiei Romstal Leasing catre fondul belgian de investitii KBC, in cadrul unei tranzactii de 70 de milioane de euro. Importanta acestei achizitii este data de faptul ca este una dintre cele mai importante preluari de catre un fond de investitii a unei companii locale.
Acum trei ani, grupul Romstal, care prin companiile Romstal si Valrom este unul dintre cei mai importanti jucatori de pe piata locala de distributie a echipamentelor termo-hidro-sanitare, a intrat pe piata de profil din Republica Moldova, dupa care s-a extins si in Ucraina.
Pana la sfarsitul acestui an, compania vrea sa isi dezvolte operatiuni si in Bulgaria si in Serbia. Ponderea operatiunilor de peste granita in cifra de afaceri este incurajanta, desi procesul de extindere este de abia la inceput. Din cele 200 de milioane de euro cifra de afaceri inregistrata de compania Romstal in 2006, 60 de milioane au fost obtinute din operatiunile de peste granita.
Perini se asteapta anul acesta la o cifra de afaceri de 270 de milioane de euro doar pentru compania Romstal, din care 190 de milioane sa fie obtinute pe piata locala, deci o crestere de 30% a rezultatului obtinut peste granita, pana la 80 de milioane de euro. In plus, la nivel de grup cifra de afaceri pe anul in curs este estimata de oficialii Romstal la 430 de milioane de euro, in crestere cu 40% fata de nivelul atins in 2006.


Tinta finala este piata Rusiei, via Ucraina
"Moldova este o zona de tranzitie spre Ucraina, unde vom putea angaja resursele umane necesare intrarii pe piata Federatiei Ruse. Bariera limbii in cazul unei societati ca a noastra, cu limba nationala romana, este destul de greu de trecut la inceput. Dupa Moldova a urmat Ucraina, urmand ca traseul sa se inchida in Rusia", explica Perini.
La inceputul anului, grupul Romstal, prin compania Valrom, a doua ca pondere in cifra de afaceri dupa Romstal, a inaugurat primul centru de productie de peste granita, in Ucraina, investitia initiala fiind de 3,5 milioane de euro, anul acesta urmand sa fie investite in dezvoltarea ei inca 1,5 milioane euro. Investitia totala este estimata sa atinga nivelul de 10 milioane de euro.

Necesitatea deshiderii unui centru de productie in Ucraina este explicata de presedintele grupului prin faptul ca produsele pe care le distribuie au o raza de rentabilitate destul de mica cand este vorba de transport, motiv la care se adauga si presiunea pe pret sau pe rentabilitate datorata taxelor vamale. Compania romaneasca detine in acest moment 30% din piata de profil din Republica Moldova, la trei ani de la inaugurarea primului punct de vanzari. Daca intrarea pe piata din Moldova si Ucraina are drept scop final piata rusa, extinderea operatiunilor si in Bulgaria a fost stimulata mai ales de aderarea celor doua state la Uniunea Europeana, unul dintre cele mai importante avantaje fiind libera circulatie a marfurilor intre statele membre.


Romania - unitate de masura la nivel regional
"Pietele de peste granita sunt mature, dar cred ca am dezvoltat aici (in Romania, n.r.) un tip de afaceri cu care cred ca putem avea succes peste granita. Altfel spus, ne dorim sa aplicam acelasi tip de afaceri pe aceeasi structura, pe pietele pe care vom intra in viitor", spune Perini.
Strategia de dezvoltare peste granita a companiei Romstal este bazata atat pe posibilitatea achizitionarii unor companii locale, cat si pe start-up. In Ucraina Romstal va achizitiona doua-trei spatii, restul urmand sa fie ocupate prin contracte de inchiriere.
"Politica noastra pana acum a fost de a ne construi sau de a cumpara punctele de vanzari. Dupa extindere urmeaza consolidarea si apoi rentabilizarea spatiilor deschise. Mai e de lucru la rentabilitate. Intotdeauna se poate mai bine", afirma Perini.
In momentul de fata, reteaua Romstal numara 157 de puncte de vanzare, dintre care 120 in Romania, 19 in Ucraina, 17 in Republica Moldova si unul in Italia. Pana la sfarsitul acestui an, compania intentioneaza sa deschida, la nivel regional, inca 14 filiale si trei noi depozite, la Bucuresti, Bacau si Deva, suma totala investita fiind de circa 50 de milioane de euro. In 2006 Romstal a inaugurat 13 noi centre de desfacere, dintre care sapte in Romania, trei in Ucraina, doua in Republica Moldova si unul in Italia.
Investitiile operate de companie anul trecut s-au ridicat la un nivel de 36 de milioane de euro si au vizat dezvoltarea capacitatilor de depozitare precum si extinderea retelelor de distributie ale Romstal si Valrom.
Extinderea celui mai mare distribuitor roman de echipamente termo-hidro-sanitare merge in paralel cu procesul de consolidare a pozitiei pe piata interna.

Romstal este cea mai importanta companie a grupului omonim, care mai cuprinde companiile Valrom Industrie, Valplast Industrie, Belform Prod, Dezim Development, IOS Software Solutions, Center Service Instal, Autoklass Center
si City Garden Distribution.


Transparenta financiara, un atu pe termen lung
Cresterea brusca din ultimii ani a companiei infiintate de Enrico Perini in 1994 trebuie alimentata insa, dupa cum apreciaza el, cu un flux puternic de capital. "Cresti, cresti, dar ai nevoie de capital. Strategia noastra de a fi cat mai transparenti din punct de vedere financiar a inceput sa dea roade. Am fost auditati in mod constant. Dupa patru-cinci ani au inceput sa se vada si rezultatele", precizeaza Perini.
O vizibilitate financiara cat mai mare devine foarte importanta in cazul relatiei companie-banca. Auditarea financiara constanta scade nivelul de risc luat in calcul de catre banci la acordarea imprumuturilor, ceea ce deschide calea unei negocieri intre cele doua parti. Acest lucru poate insemna pentru debitor o dobanda mai mica sau temene de rambursare mai avantajoase.
"Mai multa transparenta poate insemna ca poti lua un ban mai ieftin. Asta nu inteleg unele firme romanesti, mai putin transparente. Companiile straine au acaparat primele locuri din majoritatea pietelor datorita transparentei ridicate", a declarat presedintele grupului Romstal.
Actionarii companiei Romstal sunt Enrico Perini, italian cu cetatenie romana, care detine pachetul majoritar de 51% din actiuni, compania Framan SRL, cu sediul in Italia, cu 40% din total si Ovidiu Henter, care detine 9% din titluri.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO