Business Construct

Distributie: Cum vor deveni jucatorii locali lideri regionali

Distributie: Cum vor deveni jucatorii locali lideri regionali

Click pentru imaginea marita

26.06.2008, 20:25 31

Primii zece jucatori de pe piata de distributie de materiale de constructii au rulat anul trecut afaceri de peste 1,8 miliarde de euro, in crestere cu 40% fata de anul trecut si investitiile continua.
Companiile din top au realizat anul trecut peste jumatate din valoarea intregii piete de materiale de constructii, estimata anul trecut la circa 3,5 miliarde de euro. In plus, Arabesque si Romstal au realizat fiecare o cifra de afaceri de circa 100 de milioane de euro odata cu extinderea regionala.
Astfel, in urmatorii ani companiile locale ar putea deveni unii dintre cei mai importanti jucatori din Europa Centrala si de Est, avand in vedere planurile acestora de extindere. Romstal are in plan intrarea pe piata ruseasca in acest an, unde va deschide primele doua magazine, urmand ca pe termen mediu sa ajunga la circa 100 de sucursale.
Romstal detine in acest moment 175 de puncte de vanzare pe sase piete, respectiv Romania, Italia, Bulgaria, Serbia, Republica Moldova si Ucraina.
Conform estimarilor companiei, vanzarile in Rusia ar trebui sa atinga un nivel de sase milioane de euro anul acesta, de noua milioane de euro in 2009 si de 19 milioane de euro in 2010.
In toamna anului trecut, Romstal a cumparat integral, pentru 10 milioane de euro, reteaua de zece puncte de distributie de echipamente electrice si sanitare Doming, din Serbia, care detine 20%-25% din piata locala.
Arabesque detine 23 de magazine in Ucraina, Moldova, Serbia si Bulgaria si va investi anul acesta circa 30 de milioane de euro in extinderea retelei externe.
Procesul de extindere regionala a Arabesque a inceput in 2005, cand a fost inaugurat un centru comercial la Chisinau si a continuat cu achizitia retelei Budmax din Ucraina. Tinta companiei este sa ajunga pana in perioada 2011-2013 la o cifra de afaceri de circa un miliard de euro.

Companiile locale conduc topul
Topul este condus de catre companiile locale de distributie de materiale de constructii Arabesque (controlata de Virgil Cezar Rapotan), Romstal (detinuta de Enrico Perini) si Ambient (controlata de Ioan Ciolan), care sunt urmate indeaproape de Praktiker, reteaua germana de bricolaj cu cea mai rapida expansiune pe piata locala. Grupul german Praktiker a decis ca piata romaneasca sa fie centrul expansiunii la nivel international, unde activeaza in opt tari. Germanii au avut in ultimii sase ani cea mai agresiva campanie de extindere de pe piata locala, in conditiile in care au ajuns la sfarsitul anului trecut la sapte milioane de clienti fata de 91.000 de clienti cat avea in 2002.
Investitia medie intr-un magazin este de 8-10 milioane de euro, astfel incat pana la sfarsitul anului investitiile Praktiker vor ajunge la aproximativ 40-50 de milioane de euro.
Jucatorii de pe aceasta piata vor continua si anul acesta investitiile masive in extinderea numarului de magazine.
"Nu cred ca se poate vorbi de un moment in care vom pune punct expansiunii in Romania. Cand toti jucatorii, fie ca sunt companii romanesti sau internationale, inregistreaza cresteri anuale double-digit ale afacerilor, ar fi pacat sa spunem ca ne oprim aici. Vom profita de toate oportunitatile de extindere", spunea la inceputul anului Isabelle Pleska, managerul general al Bricostore Romania.
Singurul new-entry din acest top este compania austriaca bauMax, care si-a planificat dezvoltarea unei retele de bricolaj de 30 de unitati pana la finele lui 2011, dintre care patru vor fi localizate in Bucuresti. Strategia de intrare pe piata locala a implicat deschiderea de magazine in orasele din provincie, unde terenurile au putut fi achizitionate mai rapid.
BauMax a realizat in 2007 o cifra de afaceri de 60 de milioane de euro, dupa doi ani de prezenta pe piata locala, iar pentru anul acesta estimeaza dublarea afacerilor, pe fondul extinderii numarului de magazine.

Investitii record in extindere
Campanii puternice de extindere au anuntat si companiile locale Arabesque (distribuitor de materiale de constructii direct pe santier), Dedeman si Ambient (retele de bricolaj). Astfel, Arabesque va investi anul acesta circa 35 mil. euro in deschiderea de noi centre comerciale, in timp ce Dedeman va aloca o suma similara pentru construirea a patru noi magazine. Ambient are in plan deschiderea a circa 12 centre comerciale in urmatorii doi ani, in care va investi circa 130 mil. euro. La acestea se adauga alte 17-18 magazine care urmeaza sa fie deschide de retelele straine de bricolaj, precum Praktiker, Bricostore, bauMax, Mr. Bricolage sau Hornbach, ceea ce va implica investitii cumulate de aproape 200 de milioane de euro.
In aceste conditii, se creeaza toate premisele necesare realizarii unei cresteri anuale a cifrelor de afaceri de 40%, similara cu cea de anul trecut, mai ales datorita cresterii numarului lucrarilor de constructii 32% inregistrata in primele trei luni.
Numarul de magazine de bricolaj afiliate unor retele internationale va creste cu 50%, situatie care va conduce la majorarea ponderii acestui segment in piata de distributie a materialelor de constructii, estimata la 30% in 2007. Numarul magazinelor afiliate unor lanturi internationale de bricolaj ar putea ajunge astfel la 53 de unitati, daca planurile retailerilor vor fi duse la bun sfarsit.
Planurile retailerilor de profil s-ar putea lovi insa de preturile terenurilor si de lipsa fortei de munca pe vanzari, de care si retailerii alimentari vor avea nevoie in acest an, avand in vedere miile de angajati de care au nevoie jucatorii de profil.
O parte din proiectele programate pentru anul trecut au fost amanate pentru 2008, operatorii motivand aceasta strategie prin dependenta lor de piata imobiliara. Cele mai multe magazine de bricolaj vor fi deschise in acest an in Capitala, aici fiind programate trei unitati. Pe lista retailerilor de profil mai figureaza orasele Arad, Timisoara, Suceava, Bacau, Ploiesti sau Deva. Dezvoltarea puternica a pietei de distributie de materiale de constructii din ultimii ani s-a datorat exploziei de proiecte imobiliare, precum si investitiilor in infrastructura.
Tendintele conturate pe piata imobiliara, dezvoltarea noilor proiecte rezidentiale, dar si proiectele noilor cladiri pentru birouri creeaza un potential suplimentar pe aceasta zona.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO