Business Construct

Cel mai mare parc industrial născut în criză

Cel mai mare parc industrial născut în criză

Autor: Andreea Neferu

26.04.2012, 00:05 4208

Pentru belgienii de la Alinso Group, care deţin în România parcul de afaceri West Park din Ploieşti, dezvoltat alături de omul de afaceri Petrică Uşurelu, proiectul din Prahova pare să nu mai fie de ajuns, astfel că firma ia în considerare dezvoltarea unui nou centru logistic în România.

Cel mai mare pol logistic al Capitalei este în continuare la intrarea pe autostrada Bucureşti-Piteşti, principala cale de acces spre vestul ţării şi al Europei, dar ieşirea spre Ploieşti ar putea deveni în următorii ani chiar mai importantă. Belgienii au mizat şi pe autostrada Bucureşti-Ploieşti, care ar urma să fie gata anul acesta.

Întrebarea este: care autostradă ce va traversa Carpaţii va fi realizată prima? Comarnic-Braşov sau Piteşti-Sibiu, două proiecte pentru care deocamdată nu s-a mişcat nicio piatră, dar care au o importanţă strategică în dezvoltarea logistică de la extremităţile Capitalei. Belgienii au mizat în 2008 pe Comarnic-Bra­şov, care la vremea respectivă era în negocieri pentru semnarea unui parteneriat public privat. Proiectul a picat în 2010, iar în decurs de doi ani nu a fost găsită o soluţie alternativă pentru începerea lucrărilor. Acum se vorbeşte despre fonduri UE, dar investitorii încep deja să se uite şi spre alte zone strategice ale ţării.

"Vrem să ne extindem activităţile în România în următoarele 18 luni. Am putea construi un nou parc logistic în alte zone importante din România şi avem în vizor mai multe oraşe, printre care Constanţa, Timişoara sau Cluj. Poate nu va avea aceeaşi dimensiune ca parcul din Ploieşti, dar o serie de clienţi ne-au cerut să facem o astfel de investiţie în alte zone din România", a declarat într-un interviu pentru BUSINESS Construct Ivan Lokere, CEO al Alinso Group.

Belgienii au venit în Ploieşti pentru a construi parcul logistic, atraşi şi de succesul pe care l-a avut Parcul Industrial Ploieşti, dezvoltat de Consiliul Judeţean Prahova începând cu 2002. Tot lângă Ploieşti şi-au dezvoltat şi germanii de la Kaufland cel mai important centru logistic de pe piaţa locală, iar inves­tiţiile în zonă par să continue.

În prezent circa o treime din suprafaţa West Park, echivalentul a 80 ha, este ocupată sau în curs de predare către clienţi, iar viitorul sună optimist, în condi­ţiile în care reprezentanţii Alinso spun că există o

serie de companii interesate să vină în parcul de la Ploieşti. "Dacă iniţial ne făceam planuri pentru circa 200 de hectare, ulterior am ajuns la concluzia că trebuie să extindem parcul de la Ploieşti la 250 de hectare, datorită cererii în creştere", spune Lokere.



200 mil. euro investiţi.
Valoarea tuturor investiţiilor realizate în cadrul West Park se ridica la sfârşitul trimestrului al treilea al lui 2011 la circa 150 de milioane de euro, iar până în luna martie acestea au ajuns la circa 200 mil. euro, potrivit estimărilor lui Lokere. "Vorbim de o investiţie totală ce va ajunge la peste 750 de milioane de euro şi va crea peste 14.000 de joburi", spune reprezentatul Alinso.

Dacă iniţial compania îşi făcuse planuri că ocuparea întregului parc se va face în 10-12 ani, în prezent belgienii mizează pe un termen mult mai scurt, în ciuda crizei. În ritmul actual, West Park Ploieşti ar putea fi ocupat în întregime mult mai devreme, în circa cinci ani, dacă nu chiar mai devreme, estimează Alinso.

"Cifra noastră de afaceri pe piaţa locală s-a ridicat anul trecut la circa 20-25 de milioane de euro, venituri obţinute din chirii, din vânzări de spaţii în West Park Ploieşti şi activităţi auxiliare. În 2012, ne aşteptăm la acelaşi nivel al afacerilor, poate chiar ceva mai mare, de circa 30 de milioane de euro", afirmă Lokere.

Când au venit în România, în 2008, belgienii de la Alinso, care colaboraseră anterior cu firma lui Uşurelu, Piritex, au studiat mai multe pieţe din Europa Centrală şi de Est şi au ajuns la concluzia că, la acea vreme, România reprezenta cea mai bună opţiune pentru construcţia unui parc logistic, din mai multe puncte de vedere. "Dimensiunile pieţei locale, pozi­ţionarea în extrema estică a Uniunii Europene, gradul înalt de calificare al oamenilor, dar şi stabilitatea şi soliditatea României", potrivit lui Lokere.



Proiect cu opt chiriaşi.
Şeful Alinso spune că deşi a ajuns pe plan local în momentul în care criza îşi făcea apariţia, s-a adaptat şi a învăţat că trebuie să lucreze din greu. Iar clienţii, în ciuda crizei, nu au lipsit. "În perioada de criză am fost nevoiţi să ne adaptăm, la fel ca şi clienţii noştri de altfel. Companiile cu activităţi în sectorul industrial au vrut să îşi relocheze facilităţile de producţie, în contextul în care costurile au coborât. Firmele respective au dorit să-şi centralizeze operaţiunile într-o ţară aflată în expansiune, motiv pentru care deciziile privind o posibilă relocare au fost făcute mult mai rapid", spune Lokere.

În prezent, West Park găzduieşte opt clienţi cu activităţi în cele mai diverse domenii: Unilever, Lufkin Industries, OTZ Logistics, British American Tobacco, Toro, Honeywell, Schlumberger şi Halliburton.

Ultimii trei au decis recent să îşi stabilească activitatea în parc. Astfel, Halliburton, cu activităţi în domeniul petrolier, a devenit primul chiriaş al unei clădiri de 17.850 de metri pătraţi, destinată întreprinderilor mici şi mijlocii şi inaugurată anul trecut, în timp ce Honeywell a început lucrările la o fabrică de plăcuţe de frână desfăşurată pe un teren de şapte hectare. Totodată, compania Schlumberger, cu activităţi tot în domeniul petrolier, va ocupa o suprafaţă de 5,5 hectare, unde se construieşte o fabrică "built-to-suit", conform cerinţelor clientului.


Ivan Lokere, 41 de ani, CEO al Alinso Group: Dacă iniţial ne făceam planuri pentru circa 200 de hectare, ulterior am ajuns la concluzia că trebuie să extindem parcul de la Ploieşti la 250 de hectare, datorită cererii în creştere. Vorbim de o investiţie totală ce va ajunge la peste 750 de milioane de euro şi va crea peste 14.000 de joburi.

Alinso poartă în continuare discuţii cu firme care şi-au arătat interesul în a îşi reloca producţia sau în a închiria diverse spaţii la Ploieşti. "România are capacitatea de a se transforma într-un centru logistic foarte puternic la nivel regional. Avem în continuare o serie de negocieri cu potenţiali clienţi, cu companii interesate să vină în West Park Ploieşti", spune Lokere. El adaugă că, din motive de confidenţialitate, nu poate divulga numele respectivelor companii, însă afirmă că acestea provin din ţări diferite şi activează în domenii precum auto, petrolier, retail sau producători de echipamente.

În prezent, chiria de bază pentru un metru pătrat de spaţiu logistic în parcul din Ploieşti se ridică la circa 4 euro lunar. Până la finalul acestui an, belgienii de la Alinso speră ca circa jumătate din cele 250 de hectare ale parcului să fie ocupate.



Atracţia României.
Belgianul Ivan Lokere, în vârstă de 41 de ani, spune că nu i-a fost greu să se acomodeze cu mediul de business din România, în contextul în care românii sunt flexibili şi sunt obiş­nuiţi să facă echipă cu străinii. El vine de 2-3 ori pe lună în România, ţară despre care spune că are, pe nedrept, o imagine nefavorabilă printre străini.

"România nu are o imagine chiar atât de bună în străinătate, percepţia asupra acestei ţări nu este tocmai pozitivă, dar odată ce ajungi aici sunt suficiente şi 2-3 zile pentru a-ţi da seama că este vorba de o ţară extrem de deschisă şi cu un potenţial foarte mare. Ştiu că românii tind să se plângă în legătură cu ţara lor, însă România chiar este o locaţie extrem de atractivă", explică Lokere.

Zona Ploieştiului este extrem de atractivă pentru companiile care vor să-şi relocheze producţia sau vor să-şi deschidă centre logistice, în contextul în care este apropiată de Capitală (circa 50-60 de kilometri), de aeroportul de la Otopeni (circa 45 de kilometri), dar şi de portul de la Constanţa (circa 250 de kilometri). Anul acesta ar urma să fie inaugurată şi autostrada care face legătura dintre Ploieşti şi Bucureşti. Astfel, Ploieştiul concurează, la capitolul logistică, cu zona din jurul Capitalei, în special de la ieşirea spre autostrada către Piteşti, unde se află imensa "debara" logistică a ţării.

Care va fi raportul de forţe peste cinci ani? Răs­punsul este legat de viteza cu care vor fi traversaţi Carpaţii prin Valea Prahovei sau Valea Oltului.

Terminal de 7 mil. euro

  • Anul trecut, Alinso a deschis în cadrul West Park Ploieşti şi un terminal intermodal de cale ferată, care în primă fază are o lungime de 1,1 km.

  • În 2013, când acesta va fi finalizat în întregime, lungimea căii ferate va fi dublă, de 2,2 kilometri.

  • Investiţia totală în terminal se ridică la circa 7 milioane de euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO