Business Construct

3 ani de Business Construct

3 ani de Business Construct
30.06.2010, 16:05 16

Business Construct împlineşte cu ocazia acestui număr trei anide la apariţie, perioadă în care a prezentat cele mai mariinvestiţii din sectorul construcţiilor, a luat pulsul lucrărilor deinfrastructură şi a informat despre deciziile guvernului care auinfluenţat acest sector.

Fabricile care n-au mai fost făcute

Mesajele optimiste au continuat şi în 2008, când au fost făcutemai multe anunţuri importante de fabrici de la zero, care nu au maifost materializate, pentru că la sfârşitul anului 2008 au apărutprimele semne ale crizei. Business Construct scria în luna iulie căgermanii de la Knauf, unul dintre cei mai mari producători degips-carton din lume, intenţiona să investească 70 mil. euro într-ounitate de producţie lângă Cluj. Chiar dacă aveau terenul, germaniiau îngheţat proiectul. Şi austriecii de la Strabag plănuiau săconstruiască o fabrică de ciment pentru care voiau să aloce 200-300mil. euro, dar au renunţat.

Au inceput problemele

Încă de la sfârşitul anului 2008, Business Construct a lansatîntrebarea "Cine scapă?" din criză, având în vedere că planurileprimelor 20 de companii de dezvoltare imobiliară de pe piaţădepăşeau 25 de miliarde de euro pentru următorii ani. Din păcate,mulţi nu au scăpat, iar la începutul anului mallurile construiteerau goale, pentru că s-a redus brusc consumul. Chiar şi cel maimare jucător de pe piaţa de consultanţă imobiliară, ColliersInternational, a înregistrat o diminuare la jumătate abusinessului, iar previziunile pentru 2010 nu indică o revenire.Totuşi, mai sunt şi investitori relaxaţi, mai ales cei care nu aucredite la bănci şi au venituri din închirierea de spaţiicomerciale finalizate înainte de apariţia crizei.

Euforia investiţiilor

Afacerile din construcţii mergeau ca pe roate în 2007, cândtranzacţiile imobiliare se ţineau lanţ, iar producătorii nu maifăceau faţă cererii. În acel moment, nimeni nu bănuia că în scurttimp va veni o criză, iar anunţurile de noi proiecte imobiliareerau făcute în fiecare zi. Orice material de construcţie aveacreşteri de peste 20-30%, fapt care i-a determinat pe retailerii debricolaj să se extindă agresiv pe piaţa locală. Business Constructscria în luna iulie despre "Invazia distribuitorilor", care anunţauinvestiţii ce urmau să dubleze numărul de magazine în doi-trei ani.În 2007 erau 41 de magazine, astăzi sunt 74 şi extindereacontinuă.

Agonia continuă

Producătorii de materiale de construcţii încă nu pot să prevadăcând va reveni consumul pe creştere, pentru că sunt prea puţineproiecte imobiliare în derulare, iar investiţiile făcute în regieproprie - renovări şi construcţia de case individuale - nu suntsuficiente pentru a revitaliza piaţa. Un exemplu este şi consumulde cărămizi, care a scăzut cu 30% în volum şi s-a redus la jumătateîn valoare. Producătorii de profil au fost nevoiţi să adopte măsuridrastice, precum închiderea de fabrici sau disponibilizări depersonal, însă pe termen mediu pariază din nou pe creştere. Şi pepiaţa de lacuri şi vopsele, unde producătorii de lacuri şi vopseleşi-au îndreptat armele de marketing către consumatorii finali careîncă mai investesc în renovări, previziunile sunt sumbre. Şi acestsector va fi afectat de scăderile salariale anunţate pentrubugetari în semestrul al doilea al anului.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO