Burse - Fonduri mutuale

Zuzanna Kurek, IR Manager, One United Properties: Fără transparenţa emitenţilor, fără raportări de calitate, cel puţin la nivel comparabil cu alte ţări din regiune, puţini investitori din afară vor intra pe piaţa de capital

ZF Capital Market Summit, 3rd edition

Zuzanna Kurek, IR Manager, One United Properties: Fără...

Autor: Cristina Bellu

18.03.2024, 22:31 176

România are nevoie de o voce care să le vorbescă investitorilor intituţionali din afară despre oportunităţile pe care piaţa de capital de la Bucureşti le oferă, iar emitenţii trebuie să scoată în afară cele mai relevante informaţii legate de performanţa pieţei, consideră  Zuzanna Kurek, IR Manager la One United Properties.

“Cel mai important feedback pe care îl primim din străinătate este că nu au ştiut că în România se raportează la o aşa de mare calitate. Este un mesaj important pentru toţi investitorii din piaţă. Oamenii urmăresc raportările, şi daca toţi emitenţii, cel puţin cei din indicele BET, vor implementa modul acesta transparent de raportare foarte frecvent, ne va ajuta pe toţi. Investitorii nu intră pentru o singură companie, ci pe o expunere mai largă. Dacă nu avem transparenţă, nu avem raportări de calitate, cel puţin la nivel comparabil cu alte pieţe emergente precum Polonia sau alte ţări din regiune, investitorii nu vor intra”, a spus Zuzanna Kurek la ZF Capital Market Summit 2024.

Alte declaraţii:

♦ Compania se axează pe investitorii locali de retail care rămân baza cea mai importantă care aduce în continuare lichiditate. În prezent avem aproape 10.000 de investitori, din care majoritatea sunt investitori de retail. Una dintre cele mai importante misiuni pentru One United  Properties este de a promova Bucureştiul şi România ca destinaţii de investiţii, pentru că suntem cel mai mare dezvoltator imobiliar la BVB şi suntem şi unul dintre cei mai mari dezvoltatori din România. Avem şantiere în Bucureşti cu valoarea totală (gross development value) de peste 1,2 mld. euro, ceea ce înseamnă că investitorii pot să intre şi să ia o expunere către piaţa imobiliară din România prin intermediul One.

♦ PR de ţară lipseşte. Este unul dintre cele mai importante proiecte pe le avem, acela de a creşte atractivitatea Bucureştiului prin aducerea de noi branduri, de noi dezvoltări care vor aduce şi noi branduri, stimularea turismului şi astfel a economiei, şi a investitorilor care vor să investească în piaţa de capital.

♦ Pentru promovare participăm şi la expoziţii internaţionale. Recent am participat la MIPIM, la Cannes. Este cel mai mare expo de imobiliare din Europa. Am fost singura companie din România, şi sperăm ca în 2025 să existe un stand de ţară.

♦ Toţi investitorii aşteaptă un eveniment bun de lichiditate, un moment bun de intrare pentru companii care nu sunt în top 3 cele mai tranzacţionate acţiuni. Foarte mult s-a vorbit despre emitenţi care vin la bursă pentru a atrage finanţări şi pentru a se dezvolta. Ne uităm atent la condiţiile de piaţă pentru a oferi investitorilor oportunitatea de a intra în acţionariatul nostru.

♦ One este unul dintre cele mai bune exemple de companii care s-au listat la bursă conştient, cu atragerea de capital şi strategii de atragere de capital pe termen lung. În ultimii 2 ani, orice ne-au cerut investitorii în privinţa transparenţei, raportărilor, am implementat. Începând cu rapoarte de sustenabilitate, conferinţe, participăm la evenimente imobiliare din străinătate, unde promovăm activ oporunităţile din România, etc.

♦ Vedem o schimbare în cee ce priveşte abordarea brokerilor internaţionali faţă de piaţa din România, care devin mult mai bulish, mult mai interesaţi.  Problema este că sunt interesaţi de tranzacţii mari spre foarte mari, adică vorbim de deal-uri de IPO-uri de 100 de milioane de euro cumva în valoare. Şi asta e problema nr 1 în ceea ce priveşte adresarea acestei cereri. Într-adevăr listarea companiilor de stat ar fi de mare folos aici, dar şi alte companii antreprenoriale.

♦ În ceea ce priveşte de unde vin investitorii, există acest interes în piaţa românească de la investitorii străini. Vedem o schimbare pentru că acum doi ani din cauza războiui din Ucraina abordarea investitorilor instituţionali a fost mai prudentă, uitându-ne la harta Europei, România a fost prea lângă Ucraina pentru apetitul lor de risc, aici se schimbă lucrurile, cred că succesul Hidroelectrica a adus România pe harta internaţională, precum şi potenţial reclasificarea pieţei de la frontieră la emergentă de către MSCI.

♦ În ceea ce priveşte de unde vin alţi invesittori, cei care tranzacţonează în mod mult mai activ şi zilnic, vorbim în primul rând de piaţa de fonduri locale, care şi acolo vedem că aşteptările cresc de la an la an în ceea ce priveşte valoarea deal-urilor şi devine mult mai dificil pentru companii de a deveni şi investibile, îns pecial pentru fonduri de pensii.

♦ Pe de altă parte avem piaţa de inveisttori de retail care a încetinit puţin din cauza perturbaţiilor de pe piaţa AeRO.Există acest trend de mutare de pe piaţa AeRO pe piaţa principală, piaţa AeRO rămâne în continuare un incubator foarte bun pentru a creşte companii, avem multe exemple, clar un exemplu Arobs, companie cu aproape 200 de milioane de euro capitalizare. Problema pe care o avem acum este că există un gap, nevoia destul de mare petnru intermediarii care pot intermedia trnaazcţii şi investitorii care au apetit pentru oferta de valoare dintre 5 până la 20 de milioane de euro.

♦ Din punctul meu de vedere această piaţă este total neadresată, avem multe tranzacţii mici pe piaţa AeRO unde se poate strâgne 1 milion sau 1,5 mlioane de euro, clar toată lumea vrea să listeze toate Hidroelectrica şi toate companiile de stat, aici nu avem problemă legat de cine lucrează cu acest companii, dar pentru mărimea principală a pieţei româneşti şi pentru nevoia actuală a pieţei nu cred că avem intermediari şi mi se pare cel mai mare dezavntaj al pieţei de astăzi şi cel mai mare punct slab.

 


 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO