Burse - Fonduri mutuale

Transportul de produse petroliere a suferit de pe urma inchiderii rafinariilor

Transportul de produse petroliere a suferit de pe urma inchiderii rafinariilor

Click pentru imaginea marita

17.05.2007, 18:21 25

Operatorii de transport al produselor petroliere, precum Conpet si Oil Terminal, au fost afectati la inceputul acestui an de sistarea activitatii rafinariilor principalilor jucatori pe piata petroliera. Actiunile acestora insa au evoluat pe trend ascendent la Bursa, pe fondul semnarii acordului privind oleoductul Constanta-Trieste, care le-ar putea majora afacerile in anii urmatori.
Astfel, Petrom a intrerupt in luna martie activitatea la rafinaria Arpechim din Pitesti pentru efectuarea de revizii tehnice. Rafinaria Rompetrol si-a sistat in acelasi scop activitatea pentru o luna in aprilie, efectele urmand sa se reflecte in rezultatele companiilor pe trimestrul al doilea.
Un alt jucator important pe aceasta piata, Rafo Onesti, a avut intrerupta productia pe tot parcursul acestui an, in ciuda promisiunilor din partea conducerii ca aceasta isi va relua activitatea.
"Inchiderea rafinariei din Onesti a fost principalul factor care a cauzat scaderea cantitatii de produse transportate, in masura in care am primit asigurari din partea conducerii Rafo ca activitatea acesteia va fi reluata in luna martie", a declarat Mihai Lupu, directorul general al Oil Terminal.
El a mai precizat ca Rafo avea incheiate contracte cu operatorul portuar, care au fost luate in calcul la bugetul pe acest an. Rafinaria Rafo si-a sistat activitatea in luna aprilie a anului trecut, aceasta contribuind totusi cu o pondere de circa 8% in totalul veniturilor Oil Terminal pe anul 2006.
Cifra de afaceri a operatorului portuar din Constanta s-a diminuat in primul trimestru din acest an cu circa 12% comparativ cu perioada similara din 2006, pana la 29,2 mil. lei (8,6 mil. euro).
Profitul companiei s-a redus in aceeasi perioada de peste noua ori, ajungand la 0,54 mil. lei (0,16 mil. euro).
Rentabilitatea in scadere a fost determinata in principal de cresterea cheltuielilor cu salariile, care au avut o pondere de 44% in totalul cheltuielilor.
"Am negociat in luna ianuarie a acestui an o majorare a salariilor, cu 8,2% in medie, dar nu proportional, ci in cota fixa de circa 1 milion de lei (nr. lei vechi) pentru fiecare angajat", spune Mihai Lupu.
In scopul reducerii cheltuielilor, compania a facut demersuri la Ministerul Finantelor pentru negocierea de beneficii in schimbul serviciilor pe care aceasta le asigura fara plata statului, privind anumite stocuri de resurse strategice, ale caror cheltuieli se ridica la circa 5 mil. dolari anual. "Am propus sa ni se ofere in schimb ori reducerea impozitului datorat catre stat, ori plata pentru aceste servicii in acelasi regim ca si celelalte companii", a precizat Lupu.
Compania de transport al produselor petroliere Conpet Ploiesti a inregistrat in primul trimestru o scadere a cantitatii cu circa 10%, pana la 3 mil. tone.
Afacerile companiei s-au diminuat in primele trei luni cu 5,5%, comparativ cu nivelul din aceeasi perioada a anului trecut, la 70,6 mil. lei (20,9 mil. euro), iar profitul net a scazut cu circa 30%, pana la 6,8 mil. lei (2,01 mil. euro).
Compania a fost afectata de activitatea mai slaba a principalului client, respectiv Petrom si rafinariile sale, care anul trecut au contribuit cu peste 70% la afacerile Conpet, dar si de inchiderea rafinariei Rafo Onesti, care a avut o cota de aproape 6% la formarea afacerilor acesteia in 2006.
"Noi traim din tarifele pe cantitatea transportata, care s-a redus in prima parte a anului, in conditiile in care tarifele nu s-au modificat pe parcursul ultimului an", spune Aura Gordie, director financiar la Conpet Ploiesti.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO