Burse - Fonduri mutuale

Reacţii la eşecul IPO-ului Agricover. Marius Alexe, investitor: IPO-ul a avut o valoare mare, chiar destul de optimistă, iar eşecul acestuia cred că ţine mai mult de contextul economic, decât de compania în sine.

Reacţii la eşecul IPO-ului Agricover. Marius Alexe,...

Autor: Liviu Popescu

17.05.2023, 21:15 2345

“IPO-ul a avut o valoare mare, chiar destul de optimistă, iar eşecul acestuia cred că ţine mai mult de contextul economic, decât de compania în sine. Există un pesimism accentuat în piaţă, care se simte şi în lichiditatea bursei, dar există şi mulţi investitori care stau în expectativă pentru IPO-ul Hidroelectrica şi care a umbrit IPO-ul Agricover”, spune Marius Alexe, investitor la Bursa de Valori Bucureşti acolo unde are deţineri mai mari de 5% în companii de pe AeRO.

Listarea Agricover Holding, într-o ofertă derulată din 4 mai şi până pe 16 mai 2023, s-a închis fără succes întrucât apetitul scăzut din partea investitorilor a determinat compania să oprească planurile de a merge mai departe la Bursa de Valori Bucureşti.

Ieşirea înaintea mult aşteptatei listări a Hidroelectrica, scumpirile din economie, publicarea rapidă a prospectului de după aprobarea din partea Autorităţii de Supraveghere Financiară (aprobat seara pe 3 mai iar oferta a debutat pe 4 mai), şi probabil pentru unii chiar şi modelul de business complex al holding-ului, a adus primul eşec al unei listări din ultimii zece ani.

“Avem nevoie de listarea Hidroelectrica şi sper că de aceasta dată, pragul de listare să fie unul mai uşor de atins, evaluarea să fie atractivă şi listarea să fie un succes. Din păcate, exemplele negative descurajează companiile care urmăresc să devină companii listate şi care până acum au tot amânat momentul”.

Cu o evaluare de 1 mld. lei, adică de 12 ori faţă de profitul net din 2022 şi de 0,43 ori faţă de venituri, o marjă de profit de 3,6%, aproximativ 520 de angajaţi, active de 3,6 mld. lei şi datorii de 3 mld. lei, holdingul Agricover (simbol bursier AGV) a derulat până pe 16 mai o ofertă de vânzare de acţiuni prin care voia să atragă 416 mil. lei de la investitorii de la Bursa de Valori.

După două săptămâni de ofertă - încheiată cu o rată de subscriere pe segmentul de retail de doar 52% din cât aveau cei mici alocaţi (adică 22 mil. lei) - se pare că şi pe segmentul instituţionalilor interesul a fost unul scăzut.

În astfel de cazuri sindicatul de intermediere – în cazul Agricover fiind format din Wood&Company în calitate de coordonator global unic şi Tradeville ca agent de retail – discută cu investitorii şi compania pentru a decide o posibilă diminuare a ofertei de vânzare, implicit preţ şi evaluare, pentru ca oferta să se încheie cu succes.

Nu a fost cazul, iar oferta a eşuat. Este primul eşec al unui IPO la Bucureşti de la Adeplast din 2013 încoace.​

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO