Burse - Fonduri mutuale

Comanda de 74,6 mil. euro pentru santierele Aker

29.08.2006, 19:02 10

Grupul norvegian Aker Yards, care detine santierele navale de la Braila si Tulcea, a incheiat un nou contract pentru constructia in Romania a doua nave in valoare de circa 74,6 milioane de euro (600 de milioane de coroane norvegiene).
Contactati ieri, reprezentantii Aker Braila au spus ca nu stiu in care dintre cele doua locatii vor fi construite cele doua nave.
Navele pe care Aker le va construi in Romania vor servi aprovizionarii platformelor marine (platform supply vessel sau PSV), beneficiarul contractului fiind compania norvegiana Island Offshore, care este controlata de catre compania petroliera britanica Island Oil&Gas PLC.
Livrarea celor doua nave este programata pentru noiembrie 2008 si martie 2009, navele urmand sa fie echipate la Brevik, o alta subsidiara a grupului Aker.
Acesta este cel de-al optulea contract incheiat de la inceputul anului de catre grupul Aker Yards pentru cele doua santiere pe care le detine in Romania, aceste contracte vizand constructia a 12 nave, majoritatea fiind nave de aprovizionare pentru platforme marine (PSV). Valoarea totala a contractelor se ridica la aproape 320 de milioane de euro. Santierele romanesti vor incasa insa doar o parte din acesti bani, intrucat majoritatea contractelor prevad ca doar corpurile navelor vor fi construite in Romania, vasele urmand sa fie echipate la Brevik.
Jumatate din comenzile primite in acest an de Aker pentru santierele romanesti au venit din partea Island Offshore, care este unul dintre cei mai importanti clienti ai grupului norvegian, cu care a incheiat 17 contracte pana in prezent, majoritatea fiind realizate in Romania. Un alt client important este compania norvegiana Farstad Shipping, care a comandat in acest an patru nave.
In afara de aceste comenzi, santierul din Braila a mai primit o comanda din partea armatorului francez Maritima pentru constructia a doua nave complet echipate, in valoare de aproximativ 20 de milioane de euro. Maritima este controlat de Compagnie Fluviale de Transport, una dintre cele mai mari companii de transport fluvial din Europa.
Santierele din Braila si Tulcea au comenzi care acopera intreaga capacitate de productie pentru urmatorii 2 ani. Afacerile celor doua companii au crescut mult in ultimii ani, insa profiturile au intarziat sa apara.
Aker Braila a realizat in 2005 venituri totale de 60,6 milioane de euro (220 de milioane de lei), cu 90% mai mari decat in 2004. Cu toate acestea, compania a inregistrat pierderi de 5,1 milioane de euro (18,5 milioane de lei), din cauza unor penalitati pe care a fost obligata sa le plateasca de catre Curtea de Arbitraj de la Rotterdam, in contul unor contracte vechi neonorate.
Santierul din Braila isi propune sa livreze in acest an nave cu o masa totala de 31.000 de tone, dupa ce anul trecut a livrat 16.000 de tone, iar in 2004 putin sub 11.000 de tone. Compania va derula in acest an un numar de 22 de proiecte dintre care 7 nave complete si 15 corpuri de nave. La finele anului trecut, santierul din Braila avea aproape 2.100 de angajati, iar pentru acest an compania isi propune sa atinga 2.245 de angajati.
Aker Tulcea a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri de 102 milioane de euro (369,8 milioane de lei), cu 75% mai mare decat in 2005. Cu toate acestea, compania nu a obtinut profit. Pentru 2006, compania estimeaza vanzari de 120 de milioane de euro.
Grupul norvegian Aker Yards detine peste 90% din actiunile santierului naval din Tulcea, precum si o participatie de circa 83% la santierul naval din Braila, prin intermediul societatii Scandinor.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO