Bănci și Asigurări

Turcii de la Garanti vânează un loc în top zece, dar prioritatea zero e profitul

Autor: Liviu Chiru

08.03.2011, 23:52 50

Profitul este însă pe primul loc şi nu vom cumpăra cotă de piaţăcu orice preţ, spune Murat Atay, directorul general al Garanti BankRomânia.
Garanti a încheiat anul trecut cu active de 1,4 miliarde de euro,în creştere cu 70% faţă de 2009, plasându-se astfel pe locul 14 înierarhia jucătorilor din sistem. Pentru anul acesta banca şi-abugetat o creştere cu 30% pe creditele acordate, urmând să treacăastfel de pragul de un miliard de euro, după ce în 2010 a făcut unsalt de 45%.

"În cel mult doi-trei ani vrem să fim în top zece. Prioritateaprincipală este însă profitul, pentru că nu are rost să iei cotă depiaţă dacă nu îţi asigură un câştig", a spus Atay la o întâlnire cujurnaliştii. Competitorii consideră însă că Garanti "cumpără" cotăde piaţă cu credite foarte ieftine, în condiţiile în care a crescutcu două cifre într-un an în care majoritatea jucătorilor auînregistrat contracţii ale portofoliilor sau cel mult creşterimarginale. La nivelul pieţei, creditul privat a urcat cu 4,7% întermeni nominali în 2010, potrivit datelor BNR. Şi pentru anulacesta şefii băncilor mari anticipează tot o creştere de o singurăcifră pe creditare. Atay a arătat că în ultimii doi ani Garanti,cel mai mare grup financiar din Turcia, a adus peste un miliard deeuro pentru dezvoltarea operaţiunilor locale, banii mergând atât înmajorări de capital, cât şi în susţinerea activităţii decreditare.

Grupul Garanti este activ pe piaţa locală printr-o sucursală de lasfârşitul anilor '90, însă mult timp a rămas cu o prezenţădiscretă, concentrată în zona clienţilor corporate. Din 2007 turciiau lansat o ofensivă pe retail, colaborând la acel moment cuamericanii de la GE Money, care deţineau o participaţie şi încadrul grupului. În 2010 banca a primit licenţă de funcţionare cainstituţie de credit locală de la BNR, iar Garanti a cumpărat celetrei instituţii financiare nebancare de la GE Money, după ceamericanii au decis să se retragă din regiune.

Pe fondul investiţiilor făcute în ultimii ani în dezvoltareareţelei şi a infrastructurii informatice, Garanti a înregistratconstant pierderi pe plan local. Murat spune însă că anul acestabanca va trece pe profit, iar câştigul se va vedea chiar din primultrimestru. "Sperăm să încheiem anul cu un profit de cinci milioanede euro."
Deşi şi-a majorat activele într-un ritm rapid, Garanti a rămas cu oreţea teritorială relativ redusă, de numai 74 de unităţi. Odată cupreluarea celor trei IFN-uri, care au trecut deja printr-un procesde rebranding, turcii şi-au adăugat o reţea de câteva sute depuncte de vânzare în cadrul retailerilor parteneri, dar şi o forţămobilă de vânzări.

Ilgaz Kaya, directorul de marketing al Garanti Bank, spune că piaţaera deja suprasaturată de unităţi bancare, iar mulţi jucători dejaîşi ajustează prezenţa teritorială. Turcii plă­nuiesc să deschidăcel mult 25 de unităţi teritoriale, însă nu au o ţintă fixă pentruanul acesta. În schimb, vor extinde reţeaua de ATM-uri, care arurma să ajungă la 270 de automate.
Cristian Dragoş, director general adjunct al băncii, spune căsegmentul ţintă pentru anul acesta sunt firmele mici şi mijlocii,în condiţiile în care pe retail cererea din partea clienţilor esteîncă redusă.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO