Băncile se aflau de câţiva ani pe un trend de digitalizare şi automatizare a tuturor operaţiunilor ce pot fi făcute online, iar pandemia a accelerat ritmul în această direcţie. În acest moment bankingul se transformă, spune şeful Raiffeisen Bank.
Băncile se vor îndrepta şi spre alternative de venituri, vor găsi modalităţi de a apropia clienţii persoane fizice de cei persoane juridice, prin scurtarea drumului dintre ei, consideră Steven van Groningen, preşedinte & CEO al Raiffeisen Bank.
„Se pot gândi, de asemenea, la un mecanism de abonamente pentru clienţi şi la pachete personalizate, iar parteneriatele cu furnizori de servicii diverse şi cu fintech-uri se vor multiplica“, a declarat şeful Raiffeisen pentru ZF.
În ceea ce priveşte transformarea băncilor, şeful băncii româneşti cu capital austriac apreciază că este simplu pentru că tot ceea ce se va putea automatiza se va automatiza, self service pentru operaţiunile curente, iar rolul agenţiilor bancare va fi de consultanţă şi vânzare.
Van Groningen aminteşte că pandemia a însemnat o mutare destul de abruptă spre mediul online, digital.
„Băncile se aflau de câţiva ani pe acest trend de digitalizare şi automatizare a tuturor operaţiunilor ce pot fi făcute online. Pandemia a accelerat ritmul în această direcţie. În acest moment bankingul se transformă, rolurile în agenţiile bancare trec de la servisare/tranzacţii la consilierea despre produse bancare, despre utilizarea serviciilor băncii etc.“
Şeful Raiffeisen a explicat că nu mai vin oamenii în agenţie să ia un credit de consum pentru că pot aplica online şi pot obţine banii direct în cont, dar vin să li se facă training pentru noile aplicaţii mobile ale băncii, ca să le poată folosi eficient, să înţeleagă mai bine toate caracteristicile şi să poată beneficia de ele.
Agenţiile bancare nu vor dispărea cu siguranţă, dar îşi schimbă activităţile, mai spune Van Groningen.
„Colegii mei înţeleg aceste lucruri, anumite posturi dispar, dar apar altele noi şi cine este dispus să facă efortul de a se adapta va avea loc de muncă. Lucrurile astea nu sunt noi. Pandemia doar a accelerat unele procese şi operaţiuni care erau stabilite şi se aflau în diverse stadii de realizare“.
Raiffeisen Bank, subsidiara de pe piaţa locală a grupului austriac cu acelaşi nume, a raportat pentru 2020 un profit net de 644 mil. lei, în scădere cu 17% faţă de câştigul din 2019, în condiţiile în care creditarea s-a majorat cu 5%, veniturile au scăzut uşor, iar provizioanele au crescut, în contextul crizei economice provocate de COVID-19.
Raiffeisen Bank România are peste 20 de ani de activitate pe piaţa bancară din România şi peste 2,18 milioane de clienţi persoane fizice şi juridice.
Banca are peste 4.900 de angajaţi, 333 de agenţii în toată ţara, 730 de ATM-uri, 380 de maşini multifuncţionale (MFM-uri) şi o reţea de peste 23.500 de POS-uri.