Bănci și Asigurări

Piaţa de factoring a bifat o creştere record de 30% în 2022, până la 7,85 mld. euro, din care operaţiunile de factoring intern au atins 6,78 mld. euro, plus 34% an/an. Companiile din FMCG domină clasamentul businessurilor care au accesat anul trecut finanţări de factoring intern

Bogdan Roşu, preşedinte ARF

Bogdan Roşu, preşedinte ARF

Autor: Cristina Bellu

16.03.2023, 10:42 290

Piaţa de factoring a ajuns la 7,85 miliarde de euro în 2022, bifând o creştere record de 30% faţă de anul precedent, din care operaţiunile de factoring intern au reprezentat 6,78 miliarde de euro, în creştere cu 34% faţă de 2021, potrivit studiului anual al pieţei derulat de Asociaţia Română de Factoring (ARF), care are la bază date oferite atât de membrii ARF (bănci si IFN-uri), dar şi estimări ale asociaţiei cu privire la restul jucătorilor din piaţă.

Din punct de vedere al cifrei de afaceri a companiilor care au accesat finanţări de tip factoring, ponderile ramân aproape relativ stabile faţă de anul trecut, astfel că societăţile cu cifră de afaceri de peste 50 de milioane de euro reprezintă 41% din volumul total al creanţelor cesionate prin factoring, în timp ce companiile cu cifră cuprinsă între 5 şi 50 de milioane de euro reprezintă 35%.

Restul volumelor aparţin companiilor cu afaceri sub 5 milioane de euro.

Datele ARF mai arată că din totalul creanţelor cesionate la factoring intern, contribuţia cea mai mare (46%) este din partea companiilor din zona Bucureşti-Ilfov (3.36 miliarde euro). La polul opus se află companiile din zona de dezvoltare Nord-Est (2% din totalul creanţelor cesionate în structuri de factoring intern şi de export),  acestea cesionând, prin factoring, creanţe de 151 milioane euro.

“Aportul regiunilor economice ale României la dezvoltarea pieţei de factoring urmează cumva clasamentul acestora în funcţie de nivelul activităţii economice, exprimat în PIB per capita. Astfel, regiunea Bucuresti – Ilfov, care se află în fruntea clasamentului, are un nivel de cinci ori mai ridicat decât zona de nord-est a ţării, iar în ceea ce priveşte factoringul, volumele administrate prin factoring sunt chiar de peste 20 de ori mai mari”,  spune Bogdan Roşu, preşedinte ARF.

În ceea ce priveşte profilarea pieţei de factoring pe sectoare, FMCG a recuperat din diferenţa înregistrată anterior faţă de sectorul „Metale, Chimicale, Apa, Reciclare”, la nivelul general al pieţei, ambele segmente având o contribuţie de peste 17%, echivalentul a peste 1.3 miliarde euro.

Dacă în cazul factoringului intern, FMCG este primul contributor, cu 18%, în timp ce „Metale, Chimicale, Apă, Reciclare” aduce doar 11% din aceste volume, în cadrul tranzacţiilor de export rolurile sunt inversate, FMCG contribuind cu doar 8%, de aproximativ opt ori mai puţin decât „Metale, Chimicale, Apa, Reciclare”.

În materie de sume absolute, creşterile cele mai importante au fost înregistrate de Energie (plus 237%), Produse farmaceutice, sănătate şi asistenţă socială (plus 95%) şi “Agricultură, pescuit, produse alimentare” (plus 63%).

Topul domeniilor care au accesat finanţări de factoring intern în 2022 este condus de FMCG, cu 1,2 mld. euro, urmat de Autovehicule, utilaje, echipamente, cu  866 milioane euro şi de domeniul Electronice, informaţii şi telecomunicaţii, cu 847 milioane euro.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO