Bănci și Asigurări

Florian Neagu, director Direcţia de Stabilitate Financiară, BNR: De ce companiile din România apelează mai puţin la un credit bancar, la sprijinul IFN-urilor sau la finanţare de pe piaţa de capital? Avem scorul cel mai redus de utilizare a produselor financiare

Florian Neagu, director Direcţia de Stabilitate...

Autor: Mircea Nica

12.03.2024, 15:43 192

Lecţia pe care o putem învăţa din experienţa ţărilor dezvoltate este că dacă vrei să te dezvolţi, nu o poţi face cu surse proprii, ci prin credit pentru că unul este potenţialul de a te dezvolta când faci un credit bancar, un credit la un IFN sau dacă te finanţezi prin intermediul pieţei de capital şi altul este potenţialul când încerci să te dezvolţi doar în funcţie de câte profituri ai sau să-ţi împrumuţi firma din surse proprii, a explicat Florian Neagu, director Direcţia de Stabilitate Financiară, BNR, în cadrul Conferinţei de prezentare a proiectului Antreprenoriat de top privind creşterea educaţiei financiare a antreprenorilor din România, eveniment la care ZF este partener media, organizată la Cluj-Napoca.

“Avem scorul cel mai redus de utilizare a produselor serviciilor financiare. Iar când ne uităm la experienţa acelor ţări mai dezvoltate unde vrem să ajungem, o lecţie pe care o putem învăţa este că dacă vrei să te dezvolţi, nu te dezvolţi cu surse proprii, te dezvolţi prin credit. E lecţia pe care o vedem de la toate ţările dezvoltate, în timp ce antreprenorii noştri preferă să se dezvolte prin foarte proprii. Unul este potenţialul de a te dezvolta când o faci un credit bancar sau un credit de la IFN sau dacă poţi să să te finanţezi prin intermediul pieţei de capital şi alta este să te dezvolţi doar în funcţie de câte profituri ai sau să-ţi împrumuţi firma”, a spus Florian Neagu 

Ce a mai spus Florian Neagu, director Direcţia de Stabilitate Financiară, BNR:

Evoluţia economiei româneşti a fost semnificativă în ultimele 10. Şi dacă ne uităm la cifre comparabile, PIB-ul pe locuitor în România acum vreo 10 ani era undeva de la 55% din media europeană, acum a ajuns la 75%. Sunt multe disparităţi regionale. De exemplu, în Cluj, acest indicator este cam 100% din media Uniunii Europene. Prin urmare, cei care stau în Cluj, în medie, simt acelaşi nivel de dezvoltare ca în Uniunea Europeană, în timp ce zona Nord-Vest din care face parte Clujul este undeva pe la 65% deci sunt disparităţi  regionale, însă progresul a fost semnificativ.

De asemenea, în având în vedere planul pe care îl are ţara noastră ar putea intra în clubul select al celor mai dezvoltate ţări din lume, clubul OCDE, asta presupune că toată dezvoltarea despre care am vorbit până acum trebuie să se bazeze tot mai mult pe partea de valoare adăugată, tot mai mult pe partea de calitate şi rolul antreprenorului şi rolul educaţiei financiare a antreprenorului capătă importanţă

În acest context de dezvoltare, care ar fi nişele pe care antreprenorii României ar merita să le aibă în vedere mai bine, care ar fi domeniile strategice pentru care, să zicem, dezvoltarea economiei s-ar rezolva mai rapid.

Am replicat metodologia acelui grup select, OCDE pe educaţie financiară, l-am făcut împreună cu Institutul Naţional de Statice, astfel încât şi cele pe care vi le prezint sunt reprezentative la nivel naţional, pe regiuni de dezvoltare, pe dimensiunea firmelor şi rezultatul este monitorizat din patru perspective. Aşa fac şi cei din ţările dezvoltate, respectiv când te uiţi cam de unde e nivelul de educaţie financiară al antreprenorilor dintr-o ţară, te uiţi la patru lucruri. Primul lucru e legat de nivelul de cunoştinţă alfabetizare, al doilea este partea de digitalizare, cât de digitalizat e sunt acele companii, al treilea lucru este cât de bine cunosc produsele şi serviciile financiare şi în ultimul rând cât de mult le şi folosesc ca să-şi dezvolte business-ul. Şi când agregăm toate aceste informaţii obţinem că scorul României este 69 din 100. Stăm ceva mai bine decât ţările din Sud-Estul Europei.

Franţa, Germania sunt undeva cu scor de 75 de puncte pe partea de alfabetizare financiar.

Ce lucru aş mai vrea să punctez aici este că rezultatele sunt conform aşteptărilor. Cei care conduc IMM-uri au nivel de educaţie financiară mai slab cu cei care conduc marile companii, corporaţiile. Nu ne aşteptam însă să vedem un scor atât de mic la partea de atitudine financiară. Atitudine financiară înseamnă motivaţia de a căuta informaţii şi sprijin pentru a folosi produse financiare. Înseamnă să îţi creezi eu o perspectivă pe termen lung atunci când vrei să-ţi dezvolţi business-ul.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO