Bănci și Asigurări

Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor din domeniul Bancar a rezolvat de la începutul anului 73 de litigii între bănci şi clienţi, aflate în instanţă, cele mai multe dosare fiind din judeţul Cluj

Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor din...

Autor: Roxana Rosu

19.04.2023, 10:22 111

Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor din domeniul Bancar (CSALB) a soluţionat de la începutul anului 73 de litigii între bănci şi clienţi aflate pe rolul instanţelor în 18 judeţe, cele mai multe dosare, respectiv 20, fiind din judeţul Cluj.

„Creşterea constantă a numărului de procese stinse în instanţă pentru a fi soluţionate în cadrul CSALB ne face să credem că acest trend va continua în perioada următoare. Sperăm că tot mai multe bănci vor realiza utilitatea acestui demers, nu doar la nivel reputaţional, ci şi financiar. Pe de altă parte, ne dorim ca judecătorii din cât mai multe instanţe să recomande părţilor concilierea. Numai anul acesta CSALB a soluţionat amiabil procese venite din instanţele a 18 judeţe, cele mai multe din Cluj, de unde au venit 20 de dosare”, a declarat Alexandru Păunescu, reprezentantul Băncii Naţionale a României în cadrul  CSALB.

Din 2021 până în prezent, peste 280 de litigii din instanţă s-au rezolvat în afara cadrului procesual pentru că părţile au dorit şi au reuşit să găsească o soluţie prin negociere, în cadrul CSALB.

Până la mijlocul lunii aprilie 2023 au fost rezolvate mai multe dosare provenite din instanţă decât în întregul an 2021. În aceste cazuri procesele s-au oprit, iar consumatorii şi băncile au decis să negocieze şi să ajungă la un compromis, cu ajutorul unui conciliator CSALB.

În majoritatea cazurilor banca aflată în proces cu consumatorul a recomandat varianta concilierii, alternativă la instanţă, iar consumatorul a acceptat-o şi a completat cererea pe site-ul csalb.ro. Sunt şi situaţii în care judecătorii au făcut astfel de recomandări părţilor aflate în litigiu.

”Uitându-ne la cât durează un litigiu în instanţă, la costurile pe care le generează, la faptul că poziţia părţilor este una de confruntare, am recomandat colegilor din departamentele juridice ale băncilor comerciale, în calitate de director al Direcţiei Juridice din Banca Naţională a României, să facă tot ce pot, din perspectivă legală, să nu ajungă în instanţă cu consumatorii. Iar dacă se află deja într-o astfel de ipostază, să încerce soluţionarea amiabilă a litigiilor în cadrul CSALB. În timp ce în instanţă un proces dintre consumatori şi bănci poate dura câţiva ani, soluţionarea alternativă are un termen maxim de 90 de zile, iar anul trecut durata medie a unei concilieri a fost de doar 25 de zile”, a mai spus Alexandru Păunescu.

CSALB este o entitate înfiinţată ca urmare a unei Directive europene şi intermediază gratuit şi în mai puţin de trei luni negocierea dintre consumatori şi bănci sau IFN-uri pentru contractele aflate în derulare.

CSALB colaborează cu 17 conciliatori,.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Cele mai citite ştiri
AFACERI DE LA ZERO