Bănci și Asigurări

Cea mai mare poliţă de asigurare vândută unei firme - 5 mld. euro

Brokerul Marsh: Cea mai mare poliţă de asigurare vândută unei firme acoperă daune de 5 mld. euro

Autor: Ciprian Botea

20.11.2011, 10:41 1959

Cea mai mare poliţă plasată de brokerul Marsh, unul din principalii jucători din piaţa de intermediere în asigurări, acoperă daune cu o valoare maximă de 5 miliarde de euro, din datele existente în prezent aceasta fiind cea mai mare poliţă de asigurare încheiată pe piaţa românească.

"Este vorba de un obiectiv foarte mare şi poliţa acoperă clădirile, echipamentele, stocurile, dar şi pierderile financiare generate de întreruperea temporară a businessului. Cotaţia de primă este mai mică de 0,1% deoarece suma asigurată este foarte mare", a declarat Cristian Fugaciu, directorul general al Marsh.

Contractul de asigurare a fost încheiat de o companie din piaţa locală a asigurărilor, dar are în spate un program de reasigurare la care participă mai mulţi reasigurători internaţionali de anvergură, inclusiv Sindicatele Lloyds.

Fugaciu nu a precizat numele companiei care a încheiat poliţa şi nici numele asigurătorului datorită clauzelor de confidenţialitate din contract.

Nu există însă foarte multe companii locale care deţin clădiri şi echipamente sau au businessuri care să necesite o asemenea sumă asigurată.

Surse din piaţa asigurărilor spun că de un contract atât de mare ar putea avea nevoie companiile din energie precum Nuclearelectrica, compania care operează centrala nucleară de la Cernavodă, sau Transgaz.

Printre companiile private din sectorul de producţie care au businessuri suficient de mari pentru a avea nevoie de un contract de asigurare de câteva miliarde de euro se numără Petrom, Dacia sau combianul siderurgic Arcelor Mittal de la Galaţi.

Şeful Marsh spune că industria este segmentul unde brokerul are cei mai importanţi clienţi, dar că vizează şi extinderea pe zona de infrastructură.

"Avem în strategie să ne dezvoltăm şi pe zona de infrastructură. Există bani mulţi în special în zona proiectelor de infrastructură şi aici este loc de creştere pentru piaţă. Firmele locale nu prea plătesc însă bani pentru asigurări şi aici suntem legaţi de companiile străine care obţin contracte în România." Fugaciu menţionează că nu se observă schimbări notabile pe piaţa de asigurări în ultimul trimestru comparativ cu primele nouă luni din acest an, dar se aşteapta ca declinul din industrie să se oprească începând de anul viitor.

Afacerile companiilor de asigurări au scăzut cu 3,7% după primele nouă luni din acest an, până la 6,1 miliarde de lei (1,4 mld. euro), pe fondul prăbuşirii vânzărilor de poliţe auto, potrivit datelor Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor (CSA). Asigurătorii au intrat într-un război al preţurilor pe segmentul RCA anul acesta în încercarea de a atrage mai mulţi clienţi de la concurenţă, iar prima medie a scăzut cu 24% faţă de 2010.

"Este din ce în ce mai greu să mai scadă pentru că a ajuns destul de jos şi este realist să ne aşteptăm la o stopare a scăderii pieţei anul viitor. Important este să nu mai scadă preţurile deoarece aceste scăderi nu mai pot fi susţinute având în vedere că daunalitatea nu se îmbunătăţeşte. E curios cum asigurătorii scad preţurile în ciuda faptului că înregistrează pierderi", comentează Fugaciu.

Marsh a înregistrat anul acesta creşteri şi pe segmentul poliţelor de viaţă şi de accidente de grup, oferite de companii ca beneficii extrasalariale angajaţilor.

Fugaciu spune că spre deosebire de perioada de dinainte de criză companiile sunt mai atente la caracteristicile produselor pe care le cumpără şi sunt foarte multe restructurări de pachete de beneficii, care în unele cazuri înseamnă inclusiv schimbarea asigurătorului.

"Poliţele se înnoiau de obicei la acelaşi asigurător, dar acum sunt mult mai multe mutări. Clienţii care aveau un istoric de daune foarte bun cereau discounturi şi înainte, dar acum prima de asigurare este principalul criteriu după care se orientează şi pentru care solicită cercetarea pieţei". Şeful Marsh precizează că scăderi de preţuri s-au înregistrat şi în cazul flotelor auto ale companiilor. Aici concurenţa este foarte mare, astfel că în unele cazuri asigurătorii acceptă inclusiv clienţii cu un istoric de daună nu foarte curat, chiar dacă de multe ori încearcă să obţină un preţ mai mare de la aceştia.

Pe partea de daune, Fugaciu spune că în ultimii ani au crescut fraudele bancare şi că au fost câteva cazuri în care asiguărtorii au plătit mai multe milioane de euro pentru poliţe încheiate de bănci. "Băncile mari şi medii sunt afectate în special de acest fenomen." Băncile se pot acoperi împotriva acestor fraude prin poliţe de tip Banker's Blanket Bond sau BBB, care mai acoperă şi riscurile de furt din bancomate, casierie, seifuri sau din timpul transportului de bani şi valori.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO