Bănci și Asigurări

Când e tehnic are sens, dar practica ne omoară. De ce preţul RCA la camioane oscilează între 7.000 şi 39.000 lei?

Autor: Mircea Nica

28.01.2024, 14:34 2083

♦ Pentru categoria de camioane de peste 16 tone care transportă marfă internaţional, tarifele se pot afla în jurul a 7.000 lei dacă se obţinte categoria de B8, însemnând o reducere de 50% pentru lipsa de accidente, dar în acelaşi timp se poate duce şi către 39.000 lei dacă se află în zona de penalităţi, respectiv malus (M8) potrivit calculelor ZF pe baza unei simulari efectuate pe o platformă de brokeraj ♦ Conform datelor ASF, un număr de 372.164 de camioane se află într-o clasă de bonus (de la B1 la B8), în timp ce un număr de 11.049 se află într-o clasă de malus (de la M1 la M8)

Camioanele de transport de mărfuri cu masa de peste 16 tone, pot ajunge la tarife chiar şi sub tariful de referinţă, dacă nu au accidente şi ajung la B8, clasa de bonus care oferă reduceri la nivelul primei, dar în acelaşi timp pot depăşi cu aproape de 5 ori tariful de referinţă, dacă se încadrează în clasa de malus, M8, care vine cu penalităţi dacă exită daune cu o frecvenţă ridicată.

În contextul actual al protestului trans­portatorilor, nivelul la care se doreşte ca pri­ma RCA să fie plafonată este de 5.000 lei, la clasa de bonus-malus B0, fiind nivelul de început pentru care nu se acordă nici un discount, dar nici nu se penalizează în nici un fel. Conform unor simulări efectuate de ZF pe baza unor exemple reale pe o platformă de brokeraj, tarifele se află în zona de 13.000 lei, ajungând până la 16.000 lei, 20.000 lei, iar în unele situaţii şi la 76.000 lei. De unde vine această oscilaţie mare a tarifului RCA pentru camioane şi care este de fapt rolul tarifului de referinţă?

În cadrul simulărilor efectuate de ZF, pe baza unui exemplu, respectiv cel al unui autovehicul de transport marfă, fabricat în 2018, cu o capacitate cilindrică de 6.871, masa maximă 18 tone, pe motorină s-a calculat nivelul fiecărei clase de bonus şi nivelul fiecărei clase de malus, în funcţie de procentele oferite ca discount şi procentele penalizatoare care ar putea apărea pentru acel autovehicul analizat, pe baza ofertelor primite de la patru din cei opt asigurători care activează pe piaţa RCA.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO