Bănci și Asigurări

BRD, a treia bancă din piaţă, a obţinut în S1/2023 un profit de 768 mil. lei la nivelul grupului, în creştere cu 24,4% an/an, şi venituri de 1,86 mld. lei, mai mari cu 13,4%. François Bloch, CEO: În perspectivă, BRD este bine poziţionată pentru a susţine creşterea

François Bloch, CEO-ul BRD Groupe Société Générale

François Bloch, CEO-ul BRD Groupe Société Générale

Autor: Cristina Bellu

03.08.2023, 08:50 697

BRD-SocGen, a treia bancă de pe piaţa locală după active, a înregistrat în primul semestru (S1) din 2023 la nivelul grupului un profit net de 768 mil. lei, în creştere cu 24,4% faţă de rezultatul din S1/2022, în timp ce veniturile s-au majorat cu 13,4% an/an, până la 1,86 mld. lei.

Veniturile nete din dobânzi au avut o contribuţie puternică la această dinamică, crescând cu 18,3% în dinamică anuală, până la 1,32 mld. lei, fapt determinat atât de volume, cât şi de rate ale dobânzilor în creştere aferente portofoliul de active, specifică raportul băncii.

Mediul caracterizat de dobânzi în creştere şi-a pus amprenta şi asupra pasivelor, prin creşterea costurilor de finanţare asociate în principal cu depozitele la termen.

Veniturile nete din comisioane s-au redus faţă de anul precedent, cu 3,4%, până la 360,5 mil. lei, influenţate în principal de scăderea comisioanelor din activitatea cu carduri şi de volumul mai mic al tranzacţiilor cu numerar faţă de cel de anul trecut (când reacţia indusă de războiul dintre Rusia şi Ucraina a fost cauza unor retrageri masive de către clienţii persoane fizice).

Alte venituri, în creştere cu 18,4% în primul semestru din 2023 faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, au fost susţinute de activitatea de tranzacţionare, având în vedere rezultatele îmbunătăţite atât pe piaţa valutară, cât şi pe cea a instrumentelor cu venit fix.

Cheltuielile operaţionale au totalizat 944 milioane lei, în creştere cu 10,7% an/an.

Creditele nete ale Grupului, inclusiv creanţele din leasing, au înregistrat la 30 iunie 2023 un ritm ridicat de creştere anuală, de 8% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent.

Creşterea a fost susţinută de o activitate de creditare robustă pe segmentul companiilor, în timp ce dinamica pe segmentul retail a fost mai atenuată, reflectând impactul măsurilor de înăsprire a politicii monetare şi scăderea puterii de cumpărare.

Soldul creditelor nete pe segmentul retail a crescut cu 2,3% an/an, la finalul lunii iunie 2023 (persoane fizice plus 1,8% an/an şi companii mici plus16,0% an/an).

Evoluţia a fost susţinută în principal de producţia de credite de consum, care a crescut cu 13% în semestrul I din 2023 faţă de aceeaşi perioadă din anul anterior şi a atins un nivel trimestrial record în T2/2023.

Producţia de credite pentru locuinţe a fost marcată de tendinţa de scădere a pieţei în contextul ratelor ridicate ale dobânzilor.

Creditarea companiilor a înregistrat o dinamică puternică, crescând într-un ritm de două cifre, plus 17,9% an/an, bazându-se pe o contribuţie excelentă atât din partea segmentului IMM (plus 29,1% an/an), cât şi a companiilor mari (plus 12,2% an/an).

Activitatea de leasing a avut, de asemenea, o evoluţie foarte bună, înregistrând o creştere globală a portofoliului de 18,2% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.

BRD a finanţat peste 1.500 de clienţi în cadrul programului IMM Invest Plus, aprobând credite în valoare de 1,6 miliarde lei în semestrul I 2023 şi a cofinanţat 450 de companii eligibile pentru subvenţii nerambursabile de la bugetul de stat sau din bugetul Uniunii Europene cu o valoare totală a creditelor de 195 milioane lei. În paralel, BRD este implicată în finanţarea tranziţiei către sustenabilitate, volumul total al finanţărilor noi sustenabile ajungând la 1,2 miliarde lei în S1/2023.

“În primul semestru al anului, BRD a înregistrat o performanţă comercială dinamică şi rezultate financiare excelente, în pofida unui mediu economic care rămâne plin de provocări. Activitatea de creditare a fost puternică, aceea dedicată companiilor având o creştere semnificativă de 18% faţă de anul trecut, susţinută atât de IMM-uri, cât şi de companiile mari. BRD a continuat să fie un finanţator activ al companiilor eligibile în cadrul programului IMM INVEST Plus, oferind sprijin pentru peste 1500 de clienţi, cu o valoare totală a creditelor aprobate de 1,6 miliarde lei. Mai mult, sprijinirea tranziţiei către sustenabilitate rămâne un angajament pe care îl onorăm din plin, noile finanţări sustenabile depăşind 1,2 miliarde lei. Cât despre segmentul persoanelor fizice, creditarea a fost mai degrabă rezilientă, cu evoluţii contrastante în structură între creditele de consum şi cele pentru locuinţe. Producţia celor dintâi a avut o performanţă remarcabilă, atingând niveluri record, în timp ce volumul creditelor noi pentru locuinţe a reflectat tendinţa de scădere a pieţei în contextul ratelor ridicate ale dobânzilor”, spune François Bloch, CEO-ul BRD Groupe Société Générale.

La finalul lunii iunie, depozitele clienţilor au ajuns la 58,4 mld. lei, mai mari cu 8,9% în dinamica anuală, cu un avans de 6,6% an pe an pe segmentul retail şi de 13,3% an pe an pe segmentul companiilor.

În contextul unor rate ridicate şi, deci, al unei remunerări competitive, depozitele la termen ale persoanelor fizice continuă să crească puternic.

Pe segmentul companiilor s-au înregistrat intrări nete mai mari din partea clienţilor companii mari (plus 21,8% an pe an) şi, într-o măsură mai mică, din partea IMM-urilor (plus 2,5% an pe an).

“În perspectivă, BRD este bine poziţionată pentru a susţine creşterea şi rămâne angajată în oferirea de sprijin financiar şi know-how atât clienţilor săi, cât şi economiei în ansamblu“, concluzionează François Bloch.

Acesta a decis să plece de la cârma operaţiunilor locale ale BRD începând cu data de 26 septembrie 2023, pentru a prelua alte responsabilităţi în cadrul Grupului Societe Generale. Poziţia urmează să fie ocupată de Maria Rousseva, fost Membru al Comitetului Director BRD şi din 2022, şi Deputy CEO Global Corporates BRD.

 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO