Bănci și Asigurări

BRD încheie primele nouă luni din 2023 cu profit net de 1,19 mld. lei, plus 19,4% an/an, la un venit net bancar de 2,72 mld. lei, cu 11,4% mai mare. Activele s-au majorat cu peste 7% de la începutul anului

BRD încheie primele nouă luni din 2023 cu profit net de...

Autor: Cristina Bellu

03.11.2023, 08:40 886

BRD-SocGen, a treia bancă de pe piaţa locală după active, a încheiat primele nouă luni din acest an cu un venit net bancar de 2,72 miliarde de lei, în creştere cu 11,4% faţă de perioada similară din 2022, în timp ce profitul net s-a majorat cu 19,4% an/an, la 1,19 mld. lei.

La nivelul întregului grup BRD, venitul net bancar se ridica la 2,83 mld. lei, in crestere cu 11,4% in dinamica anuală, în timp ce profitul net a atins 1,22 mld. lei, cu 20,8% peste nivelul din acelaşi interval din 2022, conducand la o rentabilitate a capitalurilor proprii de 20,9%, in comparatie cu nivelul de 16,7% obtinut in aceeasi perioada a anului trecut, notează raportul financiar al instituţiei.

“Primele nouă luni ale anului au fost marcate de o creştere puternică a veniturilor, de o atenţie constantă asupra controlului costurilor şi susţinute de o eliberare netă de provizioane în costul riscului. Toate acestea au contribuit la o creştere semnificativă a rezultatului net, plus 20,8% faţă de anul precedent, şi la un nivel ridicat al ROE, de 20,9%”, spune Maria Rousseva, Director General adjunct al BRD Groupe Société Générale.

Pe grup, veniturile nete din dobânzi au crescut cu 16,5% an/an, până la valoarea de 2 miliarde lei, segment care a contribuit semnificativ la rezultatul obţinut de instituţie mizând pe dinamica bună a activităţii de creditare şi pe ratele mai ridicate ale dobânzilor din portofoliul de active.

“Aceste efecte au fost temperate de creşterea costurilor de finanţare, asociată în principal cu depozitele la termen, care au marcat o creştere abruptă în perioada analizată”, menţionează raportul băncii.

Veniturile nete din comisioane au scăzut cu 2,1% an/an, până la 563 mil. lei, influenţate în principal de scăderea veniturilor din comisioane aferente activităţii cu cardurile, având în vedere gradul tot mai mare de penetrare a pachetelor de cont curent, în linie cu tendinţele de pe piaţă, şi de scăderea volumului tranzacţiilor cu numerar, determinată în principal de un efect de bază. Această scădere a fost parţial contrabalansată de activităţile de brokeraj (în principal consultanţă) şi de asigurări.

Alte venituri, în creştere cu 6,9% faţă de primele 9 luni ale anului 2022, au fost impulsionate de activitatea de tranzacţionare.

Pe zona de creditare, soldul creditelor nete ale Grupului, inclusiv creantele din leasing, a atins, la sfârşitul lunii septembrie 2023, un nivel de două cifre, 10% an/an. Creşterea a fost susţinută într-o mai mare măsură de o activitate de creditare robustă pe segmentul companiilor, în timp ce dinamica pe segmentul retail a fost solidă, dar în cadrul unei pieţe care a înregistrat o creştere foarte limitată, reflectând impactul înăspririi condiţiilor financiare, al majorării dobânzilor şi al creşterii incertitudinilor privitoare la viitor.

Pe segmentul retail, soldul creditelor nete a crescut cu 4,1% an/an la sfârşitul lunii septembrie 2023, împrumuturile acordate persoanelor fizice marcând un avans de 3,6% an/an, iar cele pentru clienţii companii mici, un avans de 16,9% faţă de 30 septembrie 2022.

Activitatea de creditare a fost foarte dinamică în materie de credite pentru consum, producţia marcând noi recorduri, atât trimestrial, cât şi la nivelul primelor 9 luni, cu o creştere semnificativă de 38% an/an în T3 2023 şi de 16% an/an faţă de primele 9 luni ale anului 2022.

Dinamica creditelor pentru locuinţe continuă să încetinească, similar cu tendinţa de scădere a pieţei într-un context caracterizat de niveluri ridicate ale dobânzilor.

Finanţarea companiilor a continuat să înregistreze o dinamică puternică, ritmul de creştere fiind de două cifre: 20,0% an/an la sfârşitul lunii septembrie 2023, sprijinită de un excelent aport atât din partea segmentului IMM (plus 25,9% an/an), cât şi din cea a companiilor mari (plus 16,6% an/an).

Activitatea de leasing a marcat, de asemenea, o performanţă robustă, înregistrând o creştere globală a portofoliului de 20,4% an/an la sfârşitul lunii septembrie 2023.

În primele nouă luni ale anului 2023, BRD a continuat să sprijine mediul de afaceri din România, fiind un finanţator activ atât pentru companiile eligibile în cadrul programului IMM Invest Plus, cât şi pentru beneficiarii programelor naţionale sau ai celor de fonduri nerambursabile UE. În cadrul programului IMM Invest Plus, producţia de credite a înregistrat o creştere de 31% faţă de anul precedent, ajungând la 1,97 miliarde lei, comparativ cu 1,50 miliarde lei pentru primele 9 luni ale anului 2022.

În plus, BRD este angajată în construirea unei economii sustenabile, oferind finanţare sustenabilă în valoare de 1,57 miliarde de lei în primele nouă luni ale anului 2023.

“Activitatea de creditare a înregistrat o creştere de două cifre faţă de perioada similară a anului trecut, deşi ritmul a încetinit în trimestrul al treilea. Contribuţia segmentului companii, atât la nivelul IMM-urilor, cât şi la cel al companiilor mari, este remarcabilă.Creditarea retail a fost mai dinamică pe segmentul creditelor de consum, marcând noi niveluri record, în timp ce cererea de credite pentru locuinţe a fost influenţată de încetinirea pieţei, având în vedere mediul economic caracterizat de niveluri ridicate ale ratelor dobânzilor. Această performanţă comercială deosebită, însoţită de o calitate ridicată a activelor, s-a tradus prin rezultate financiare excelente”, adaugă Maria Rousseva.

La 30 septembrie, activele totale ale băncii se ridică la 77 mld. lei, plus 7,66% faţă de 31 decembrie 2022, în timp ce la nivelul întregului grup activele totale au crescut cu 7,64%, până la 79,4 mld. lei.

 
 
 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO