Bănci și Asigurări

Bancherii incearca sa-si apropie micii patroni

Bancherii incearca sa-si apropie micii patroni

Reprezentantii bancilor spun ca de abia acum sunt pregatiti pentru clientela din segmentul IMM

27.06.2006, 19:50 54

Dupa creditarea marilor companii si apoi a persoanelor fizice, bancile isi diversifica acum riscul si se orienteaza catre finantarea micilor afaceri.
Indiferent de politica de finantare a firmei (fie prin resurse proprii, fie prin imprumuturi), IMM-urile trebuie sa inoveze continuu si sa incerce sa profite de pe urma externalizarii serviciilor de catre marile companii, sunt concluziile seminarului "IMM-urile - potential subdezvoltat de furnizorii de servicii", organizat de saptamanalul Business Magazin in colaborare cu Banca Transilvania si BRD.
In ultima perioada, marile banci au devenit din ce in ce mai orientate catre creditarea segmentului IMM-urilor, dar totusi accesul acestora la finantari de acest fel ramane scazut, spun jucatorii de pe piata bancara.
"De cele mai multe ori, in cazul unei IMM nou infiintate, intreprinzatorul prefera sa contracteze in nume propriu un credit de nevoi personale, fara garantii si bataie de cap si chiar cu costuri mai reduse in unele cazuri decat un credit pentru IMM", a declarat Ionut Patrahau, director general adjunct la Banca Transilvania, a noua banca din sistem dupa dimensiunea activelor.
El considera totusi ca micii intreprinzatori ar trebui sa ia din ce in ce mai serios in calcul produsele bancare adresate IMM-urilor, pentru ca acestea ofera avantajul consultarii cu banca pe probleme specifice legate de planul de afaceri. Banca Transilvania a lansat in ultimul an si jumatate 6 produse adresate exclusiv segmentului IMM, dintre care ultimul, abonamentul bancar, reprezinta o solutie non-credit menita sa incurajeze micile afaceri sa foloseasca serviciile bancii prin reducerea substantiala a comisioanelor.
"Bancile de-abia acum incep sa ofere produse specifice pentru segmentul IMM, pentru ca nu au fost pregatite pana acum pentru astfel de oferte", a comentat Aurel Ilin, director de analiza credite la BRD-SocGen, a doua banca din sistem dupa active. In opinia sa, a devenit in ultima vreme "o moda" printre banci sa iasa pe piata cu finantari pentru IMM-uri. Inclusiv BRD a lansat recent o serie de finantari adresate acestui segment, constand in credite de investitii, pentru finantari curente si dezvoltare si credite prin card business.
Pregatirea bancilor pentru acordarea unor asemenea finantari a venit abia prin cresterea numarului de unitati, imbunatatirea sistemelor informatice si pregatirea personalului specializat pentru vanzarea unor asemenea produse, spune Ilin. "Ca banca, inca e dificil sa spui cu siguranta ca ai personal specializat pentru clientela din segmentul IMM. Mai degraba putem spune ca avem dificultati in acest domeniu", considera reprezentantul BRD.
In afara solutiilor clasice de finantare adresate IMM-urilor bancile au lansat si servicii electronice disponibile pentru aceasta clientela, printre care serviciile de internet sau mobile banking, cardurile pentru companii si serviciile telefonice de pre-scorare a creditului, spune Ilin. El considera ca dupa aderarea la UE piata IMM-urilor va fi dominata de o noua tendinta, aceea a fuziunilor si asocierilor.
"Pentru finantare insa, IMM-urile pot apela si la un alt partener in afara bancilor", spune Musata Miron, director de investitii la fondul de investitii Gemisa. Gemisa a intrat pe piata romaneasca in 2004 si a investit sume de circa 5 milioane de euro in cadrul a zece companii, multe din sectorul IMM. In toamna acestui an, Gemisa are planificata o crestere a fondurilor disponibile pentru piata locala, a mai spus Musata Miron.
Gemisa este un fond de investitii cu capital de risc, orientat catre finantarea inceperii afacerilor si catre micile firme. "Atunci cand cumparam o participatie in cadrul unei firme, oferim ca avantaj si servicii integrate de consultanta pentru intreprinzatorul respectiv", spune Musata Miron.
In schimb, pentru serviciile suplimentare oferite de fondul de investitii, acesta cere o rata rapida de crestere si o profitabilitate crescuta a afacerii. Exitul din cadrul companiei se face de obicei dupa o perioada cuprinsa intre 3 si 5 ani.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO