Bănci și Asigurări

Banca Romaneasca va cheltui in total 6-7 mil. euro pentru rebranding

Banca Romaneasca va cheltui in total 6-7 mil. euro pentru rebranding

Traian Halalai, directorul financiar al Bancii Romanesti: Bancile va trebui sa compenseze ingustarea marjelor de profitabilitate prin optimizarea costului finantarilor si prin eficientizarea proceselor.

01.08.2008, 20:01 42

"Asteptam pentru intregul an un profit brut de putin peste 15 milioane de euro. Luam in calcul o diminuare a marjelor de profitabilitate din operatiunile cu clientela, dar si derularea unor proiecte de amploare in a doua parte a anului", a aratat intr-un interviu acordat ZF Traian Halalai (37 de ani), directorul financiar al Bancii Romanesti.
NBG, unul dintre cele mai mari grupuri financiare elene, a achizitionat in 2003 pachetul majoritar al Bancii Romanesti, iar rebrandingul era asteptat de mai multi ani. Grecii mai detin pe piata locala o societate de leasing (Eurial) si una de asigurari (Garanta). Toate subsidiarele locale vor fi aduse sub un singur brand, NBG. Forma finala a denumirilor nu a fost insa stabilita deocamdata. Procesul de rebranding se va intinde pana in primul trimestru din 2009, iar costurile totale se vor ridica la 6-7 mil. euro.
Tot in partea a doua a anului se va realiza si grosul extinderii teritoriale programate. Pentru 2008 a fost planificata deschiderea a 36 de unitati, din care doar opt au devenit operationale in primul semestru. Banca urmeaza sa ajunga la 158 de unitati pana in decembrie, respectiv 190 pana la sfarsitul lui 2009.
Pentru a sustine dezvoltarea filialei locale, grecii au operat in mai o majorare a capitalului bancii cu 171 de milioane de lei (aproape 47 milioane de euro). Spre sfarsitul anului va mai fi operata inca o majorare, cu 185 de milioane de lei (circa 53 de milioane de euro). Grecii au ales acest tip de finantare pentru evitarea costurilor cu rezerva minima obligatorie.
"Bancile va trebui sa compenseze ingustarea marjelor de profitabilitate prin optimizarea costului finantarilor si prin eficientizarea proceselor", apreciaza Halalai. El spune ca la Banca Romaneasca accentul a fost pus pe diversificarea surselor de finantare, fiind atrase fonduri de la actionari, cat si de la clientela sau de pe piata interbancara.
Majoritatea trezoreriilor bancilor locale experimenteaza metode de optimizare a costurilor prin structuri complexe de finantare.
"Costul finantarilor urmeaza trendul global al pietelor financiare, fiind mai mare comparativ cu perioada similara a anului trecut. O parte din acest cost a fost transferata in pretul activelor bancii (imprumuturile acordate - n. red.), in timp ce o alta parte a fost retinuta de banca prin diminuarea marjelor de profitabilitate", explica Halalai. Pe de alta parte, Banca Romaneasca a legat dobanda la creditele acordate clientelei de indicatorii pietelor monetare (Euribor pentru euro, respectiv Robor pentru leu). Exceptie fac unele credite pentru clientii individuali, care au dobanda fixata in prima parte a contractului.
Banca Romaneasca are credite de retail in valoare de 875 de milioane de euro, cu 77% peste nivelul din iunie anul trecut. Cea mai mare crestere a fost pe zona de credite cu garantii imobiliare, care au urcat la 353 de milioane de euro, cu 170% peste nivelul din urma cu un an.
Pe partea de corporate finance cresterea a fost mai mica, de 47%. Plecand insa de la o baza mai mare, soldul a ajuns la 514 milioane de euro. Pe partea de carduri de credit, finantari auto sau linii de descoperit de cont banca a inregistrat scaderi, insa aceste linii de afaceri aveau oricum o contributie redusa.
Pe zona de corporate banca a crescut chiar mai rapid, soldul urcand cu 93%, pana la 829 de milioane de euro. Banca Romaneasca are externalizate credite de 152 de milioane de euro, toate reprezentand finantari acordate pe termen lung. In urma cu un an nu avea credite transferate in strainatate.
Pe fondul cresterii rapide a creditarii de retail, grecii au inregistrat si o crestere a provizioanelor, care s-au dublat la 8,5 milioane de euro. In schimb, pe partea de corporate provizioanele au scazut sensibil, de la 3 milioane la 0,7 milioane de euro.
Depozitele atrase de la clientii individuali au urcat cu 59% in ultimele 12 luni, pana la 349 de milioane de euro, in timp ce pe zona de corporate sursele atrase au coborat usor, la 330 de milioane de euro.
Grecii au venit in ultima perioada cu campanii agresive pentru atragerea de fonduri de la populatie, atat pe partea de depozite la termen, cat si pe conturi de economii. Pe langa rationalizarea costurilor, Halalai spune ca una din cele mai dificile provocari pentru perioada urmatoare ramane atragerea de angajati experimentati.
"O problema stringenta in perioada urmatoare va fi adaptarea tuturor normelor interne la cerintele directivelor europene, ajustarea sistemelor interne la cerintele acestor norme si mai ales atragerea de personal experimentat", mai spune Halalai. De la inceputul acestui an bancile locale a trebuit sa adopte modelul de adecvare a capitalului Basel II, iar ulterior vor fi implementate si directivele privind pietele de capital sau tranzactiile transfrontaliere.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO