Auto

ZF Live. Radu Dinescu, secretar general, UNTRR şi Alex Păun, general manager, Blue River Transport & Logistics. Toate ţările din Europa de Vest au deja programe implementate care sprijină achiziţia de flote verzi de vehicule comerciale. Ne dorim să se instituie o schemă de promovare a achiziţiei de flote comerciale verzi şi în România

Autor: Alexandra Matei

02.03.2023, 16:30 148

Este nevoie să se finanţeze staţiile de alimentare, fie că vorbim de staţii de gaz natural comprimat (CNG), fie că vorbim de staţiile electrice Furnizorii de energie au nevoie de un sprijin financiar minim pentru a face aceste staţii de alimentare, dar şi de o promovare puternică în ceea ce priveşte achiziţia acestor vehicule.

Radu Dinescu, secretar general în cadrul Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR), spune că este necesară o schemă de promovare a achiziţiei de flote comerciale verzi şi în România, aşa cum există deja în toate ţările din Europa de Vest, unde sunt implementate programe care sprijină acest demers.

„Toate ţările din Europa de Vest au deja programe implementate care sprijină achiziţia de flote verzi de vehicule comerciale – atât electrice, cât şi cu combustibil alternativ, precum CNG. Din păcate, România, o ţară producătoare de gaz natural, are doar câteva staţii de alimentare cu CNG. Ne dorim foarte mult să se instituie o schemă de promovare a achiziţiei de flote comerciale verzi şi în România. Această schemă trebuie să înceapă. În multe state se dă 80% din diferenţa dintre preţul de achiziţie a unui camion diesel şi a unuia electric, adică vorbim de sume de până la 180.000 de euro“, a spus acesta la emisiunea zilnică de business ZF Live.

De asemenea, adaugă secretarul general al UNTRR, este nevoie să se finanţeze staţiile de alimentare, fie că vorbim de staţii de gaz natural comprimat (CNG), fie că vorbim de staţiile electrice. În acest sens, crede el, este necesar un minim de suport financiar pentru furnizorii de energie pentru a face aceste staţii de alimentare, dar şi de o promovare puternică în ceea ce priveşte achiziţia acestor vehicule.

Totodată, consideră acesta, trebuie să existe oportunitate de business pentru aceste vehicule, cum ar fi existenţa unor zone cu emisii reduse din cadrul unui oraş, unde ele pot intra fără a plăti taxe. Practic, subliniază el, e nevoie de crearea unor avantaje care să susţină aceste achiziţii.

„Ne-am dori ca Ministerul Mediului să aibă o discuţie cu cei care au livrat vehicule electrice sau pe gaz, cu cei care le operează şi cu reprezentanţii industriei pentru a afla cum arată poza acestui sector, astfel încât atunci când pun pe masă o schemă de stimulare a achiziţiei de vehicule comerciale electrice sau cu CNG să fie cât mai aproape de realitate“, a mai adăugat Radu Dinescu.

Deşi încă nu există o astfel de schemă de sprijin pentru creşterea flotei de vehicule comerciale verzi, în industria transportatorilor rutieri sunt unii pionieri care au avut curajul să facă pasul către acest tip de vehicule.

Compania Blue River Transport & Logistics, un transportator de marfă din Bucureşti, este unul dintre jucătorii are au trecut la camioane cu CNG, achiziţionând recent şi camioane 100% electrice.

„În 2018 am achiziţionat primele camioane cu CNG, iar acum avem 20. Anul trecut, în luna iunie, am achiziţionat şi primul camion 100% electric. În noiembrie am mai primit în test un alt camion electric, iar la începutul lui februarie am ridicat şi primul cap tractor 100% electric. În acest moment, toate sunt în exploatare“, a spus Alex Păun, general manager, Blue River Transport & Logistics.

Decizia de a face trecerea la soluţii verzi de transport de marfă a venit, precizează el, din dorinţa de a testa această tehnologie înainte ca ea să fie disponibilă la nivel larg.

Atunci când camioanele vor migra către motoare 100% electrice, crede directorul general al Blue River Transport & Logistics, compania cu siguranţă va avea succes prin intermediul acestor soluţii verzi, întrucât ele au fost implementate foarte devreme.

„Dacă ne uităm la ceea ce ne cere Europa şi anume, să reununţăm la motoarele cu ardere internă, cred că cineva trebuie să facă pasul acesta şi să vadă cum este dincolo de această zonă de necunoscut. Mai mult, există clienţi care cer deja acest lucru“, a completat Radu Dinescu.

El este de părere că, pe lângă ajutorul din partea statului privind achiziţia de flote verzi de vehicule comerciale, o altă problemă a industriei de transport rutier care trebuie rezolvată este cea a lipsei şoferilor profesionişti.

Conform unor estimări făcute de UNTRR, României îi lipsesc 71.000 de şoferi profesionişti. În mod paradoxal, România are 200.000 de şoferi care nu mai lucrează pe teritoriul ţării şi aproape 350.000 de şoferi care lucrează în firmele din ţară. Totuşi, ei nu sunt suficienţi, afirmă acesta.

Anul 2022, mai adaugă el, a venit cu multe provocări pentru industria transportului rutier. Însă, spune acesta, transportatorii au reuşit să îl închidă cu bine.

Cele mai mari provocări ale anului precedent au venit pe fondul inflaţiei, dar şi din zona de preţ al carburantului, care reprezintă cel mai mare cost în operarea unei companii de transport rutier, de peste 30%.

Flota României curpinde 179.000 de vehicule pentru transportul de mărfuri şi circa 22.000 de vehicule pentru transportul de persoane, fiind vorba despre peste 40.000 de firme de transport.

Pe de altă parte, mai spune Radu Dinescu, de anul trecut se licenţiază şi vehiculele sub 3,5 t şi aici sunt circa 15.000 de operatori înregistraţi cu aproape 50.000 de vehicule.

El afirmă că industria transporturilor rutiere, în special de mărfuri, performează mai bine decât economia României în ansamblu.

„Ca piaţă de transport, de peste 15 mld. euro, suntem pe locul 8 în UE. Dacă vorbim de activitatea companiilor de transport de marfă româneşti pe teritoriul UE, aici suntem pe locul trei după Polonia şi Lituania.“

Radu Dinescu, secretar general, UNTRR.

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Cele mai citite ştiri
AFACERI DE LA ZERO