Expansiunea pe noi nişe de piaţă pare să fie principala misiune a celor de la Volkswagen. De la noul Golf GTI Cabrio la Passat CC facelift, ce este cunoscut acum numai sub denumirea de "CC". Prima ştire cu un posibil SUV-Passat a apărut în presa germană, cu doar câteva luni înaintea lansării lui Alltrack. La acea vreme însă toţi se aşteptau să fie ceva similar cu Touareg sau între Tiguan şi Touareg, nu chiar un Allroad de la VW. Din păcate nu are sistemul de suspensie pneumatică de la Audi A6, dar are tracţiune integrală, gardă la sol mărită, protecţii laterale şi program de off-road. Mai mult, versiunile Alltrack sunt echipate numai cu motoare supraalimentate, diesel sau benzină, fiecare dintre ele având capabilitatea de a tracta o remorcă de 2,2 tone. Datorită gărzii la sol mărite noul Passat dispune şi de unghiuri de atac şi degajare mai mari, dar departe totuşi de ce "ştie" un Touareg.
La interior schimbările sunt minime. Avem "emblema" Alltrack întipărită pe aluminiu, avem un nou buton de off-road lângă schimbătorul de viteze. Passat este astfel primul autoturism non-SUV care primeşte acest program, care include şi sistem de asistenţă la coborârea pantelor. Ca şi la un Passat break "obişnuit" nu ai ce să-i reproşezi din punctul de vedere al spaţiului interior. Este mare, este confortabil, indiferent de locul ales.
Dintre motorizările puse la dispoziţie la test, am ales versiunea care ne aşteptăm să se şi vândă cel mai bine - 2,0 TDI 170 CP cuplat la cutia DSG cu şase trepte. Care erau alternativele? 1,8 TSI 160 CP 2,0 TSI 210 CP, 2,0 TDI 140 CP. Dintre acestea, 1,8 TSI şi 2,0 TDI 140 CP sunt disponibile şi numai în versiune cu tracţiune faţă, în acest caz avantajul fiind numai garda la sol mărită.
Am testat noul Alltrack pe un traseu de peste 350 km între Munchen şi staţiunea Kitzbuhel din Austria, atât pe autobahn, unde am rulat cu viteza maximă de 211 km/h, dar şi pe serpentinele Alpilor sau pe un traseu mai scurt de drum acoperit cu zăpadă. Aici putem spune că am simţit avantajul sistemului de tracţiune integrală, dar şi cel al gărzii la sol mărite - cu toate că rulam pe o porţiune cu gheaţă sau zăpadă topită, nu am atins nimic pe sub maşină. În ceea ce priveşte stabilitatea, Alltrack se comportă ca un break normal la drum lung, avantaj al lungimii de 4,7 metri şi al ampatamentului de 2,7 metri.
Cu toate că maşina are dieselul de 2,0 litri şi 170 CP, VW a echipat maşina numai cu DSG-ul de 6 trepte, şi nu cu cel de şapte. Spre exemplu, cu DSG 7 trepte am testat SUV-ul Tiguan, dar cu dieselul de 140 CP şi s-a comportat exemplar, mai ales din punctul de vedere al consumului. Dacă tot am ajuns la capitolul consum, valoarea medie a acestuia a fost de aproximativ 7 litri/100 km, în condiţiile în care s-a mers pe o porţiune de 100 km fără limită de viteză. Din punctul de vedere al dinamismului, Passat Alltrack nu este un automobil sportiv, ci unul concentrat pe confort, cu toate că accelerează de la 0 la 100 km/h în 8,9 secunde.
În România noul Alltrack va veni luna viitoare, cu un preţ de pornire de 27.000 de euro, pentru versiunea cu tracţiune faţă de 160 CP. Spre comparaţie, versiunea de top echipată cu toate gadgeturile, inclusiv tempomat adaptiv şi tapiţerie din piele, poate ajunge la 60.000 de euro.
Model: Volkswagen Passat Alltrack
Propulsie: L4, 1.968 cmc, tracţiune integrală, transmisie DSG automată cu şase trepte, 170 CP la 4.200 rpm, 350 Nm la 1.750 rpm
Performanţe: 0-100 km/h 8,9 s, viteză maximă 211 km/h, consum mediu 5,9 l/100 km, emisii CO2 155 g/km.
Plus: consum scăzut, imagine, scuturi de oţel pe sub maşină
Minus: cutia DSG are doar şase trepte, şi nu şapte precum noua generaţie
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels