Auto

Very Disco iar la moda!

Very Disco iar la moda!
18.12.2004, 00:00 19

Primul Land Rover Discovery a aparut in '89, cand muzica disco era la apogeu. Azi avem parte doar de remixuri, dar, in topul SUV, cea de-a treia generatie a lui Discovery este, de departe, cel mai tare hit, o reinterpretare in partitura electronica a variantei clasice. Noi am demonstrat-o!



Bun, acum ca ati trecut, in sfarsit, de poza de deschidere, cum era cu detergentul care scoate cele mai frecvente pete? E valabil si pentru cele de noroi? Ca pe noi alea ne intereseaza. De la inceput ii avertizam pe cei care se scandalizeaza cand vad un SUV de aproape 50.000 euro incercat, barbateste, in conditii variate de teren accidentat - noul Discovery nu este o jucarie high-tech (sau, ma rog, o aratare rectangulara) pentru bulevardele sic. Dimpotriva, nu degeaba a "inghitit" in faza de proiectare peste 6 milioane de kilometri de teste dure, un rezultat elocvent fiind noul sistem "Terrain Response", care imbina electronica si mecanica intr-un mod nu doar eficace, ci si simplu de folosit. De la butonul rotativ dintre scaune (aminteste intrucatva de rozeta "iDrive"-ului BMW) se pot selecta cinci moduri de functionare a ansamblului motor-transmisie-sisteme electronice de asistare, in functie de tipul de teren pe care se ruleaza. Si aici ajungem, din nou, la doi termeni care nu prea se impaca: SUV-urile si namolul. Atu-ul lui Discovery sunt "piticii inteligenti" din sistemele electronice, care franeaza rotile si dozeaza puterea astfel incat masina iese la liman incet si sigur. Alte SUV-uri cu pretentii ar trece de aceasta incercare doar tractate... Mocirla din deschidere a fost abordata in viteza nu din ratiuni de spectacol, ci pentru a evita afundarea masinii, "Disco" fiind dezavantajat de pneurile de vara si de greutatea ridicata. Doua tone si jumatate sunt ceva cam mult, desi solutia tehnica aleasa pentru sasiu este inovatoare. Denumit "Integrated Body-frame", conceptul ii confera lui Discovery atat robustetea unui sasiu separat (cu lonjeroane si traverse), cat si rigiditatea specifica unei caroserii autoportante. Este, practic, un semi-sasiu, modelat prin hidroformatare (injectie cu ulei la presiuni inalte, procedeu care inlocuieste presele si permite obtinerea unor forme geometrice complexe). Cate v-ar mai povesti inginerii! Mai importanta este concluzia lui George Grigorescu: automobilul are o dinamica fantastica, in ciuda aspectului si a gabaritului. Pe sosele asfaltate sau pe macadam, <<frigiderul zburator>> are un comportament uimitor de sigur la viteza ridicata. In limitele fizicii, bineinteles, pentru ca greutatea masinii inseamna inertie mare in curbele rapide. Grigorescu se refera la agilitatea conferita de acei <<pitici inteligenti>> si, credeti-ne pe cuvant, e bine sa ai centura pusa cand un pilot iti demonstreaza avantajele electronicii in cazul suspensiei pneumatice (standard chiar si in varianta de baza S). Daca ne-am lua toti Discovery III, nu ne-ar mai trebui minister sa ne asfalteze strazile!
Luxul se ridica la nivelul premium, dupa cum ne si asteptam: tapiterie din piele, cutie automata, sistemul de navigatie cu <<touch-screen>>, faruri directionale cu Xenon, sistem audio Harman-Kardon, etc. Atata doar ca cei de la Land Rover au preferat sa disimuleze toate acestea sub un aspect ceva mai militaros, cu radacini in patrimoniul estetic al marcii, dar cu un nivel al calitatii apropiat de al lui Range Rover. Insonorizarea are de suferit la viteze mari, insa datorita turbulentelor aerodinamice, nicidecum din cauza motorului diesel modern. Acesta este acelasi de pe Jaguar S-Type si a fost adaptat utilizarii in conditii grele, puterea fiindu-i redusa, dar cuplul a fost marit considerabil, ceea ce se observa la abordarea pantelor foarte inclinate (si nu glumim cand spunem foarte) sau in celelalte situatii din teren dificil, cand este nevoie de mare parte din resursele propulsorului. Consumul este un punct sensibil, depasind zece litri la suta de kilometri, dar ni se pare normal, avand in vedere ca nu am menajat masina (Discovery nu se da in laturi de a alerga chiar cu 100 km/h pe macadam - alte SUV-uri ar ajunge rapid sa sufere de <<reumatism>>). Cei care vor calatori pe scaunele din spate se vor bucura de inaltimea generoasa pe verticala, mai ales la hopurile luate in viteza, cand sezutul <<decoleaza>>. Acoperisul suprainaltat este o trasatura distinctiva a lui Discovery inca de la prima generatie, permitand plasarea a inca doua scaune in portbagaj (lipsa la modelul nostru...). Accesul la acesta se face printr-un hayon din doua parti asimetrice, interesant ca aspect, dar si destul de practic. In plus, chiar daca roata de rezerva se gaseste acum sub portbagaj, prin oglinda retrovizoare ai impresia ca tot pe hayon este, ca la vechiul Discovery, datorita decuparii geamului.
Nu sunt prea multe comentarii despre aspectul exterior, de aceea am intrat in oras plini de noroi - ca sa auzim si altceva decat <<uite alt dulap luxos pe patru roti!>> Alura de monolit are suficiente detalii care il integreaza in familia Land Rover, vizibile chiar si fara ca masina sa fi trecut in prealabil pe la spalatorie... Chiar si dupa dusul de rigoare, tot te instiga la aventura, ceea ce, sa recunoastem, este un <<accesoriu>> pe care concurenta nu il ofera, mai ales ca Discovery al III-lea este chiar abordabil pentru un SUV premium. Dar oare chiar il mai putem numi SUV? Mai degraba off-roader electronic - cel mai reusit.



George despre...



Fiind un amator de off-road in adevaratul sens al cuvantului, noul Discovery mi se pare cea mai tentanta masina de teren moderna, care imbina aptitudinile off-road (datorate <<piticilor inteligenti>> din computere) cu un cruiser de sosea si agrement. Am oroare de imbarligaturile asiatice, asa ca apreciez stilul <<taiat cu securea>>, curat si cu linii drepte. Interiorul, cu alura putin militareasca si materialele soft, cauciucate, corespunde intrutotul stilului meu. Discovery va calca mult din terenul lui Toyota Land Cruiser, iar, in lupta cu VW Touareg, voturile mele se indreapta 100% spre Discovery III. Comportamentul dinamic este peste asteptari, subvirarea pornind de la transferul de mase mari, in timp ce sistemul antipatinaj ajuta si in low range - franeaza rotile in mod incrucisat, astfel incat masina aproape pivoteaza pe loc in teren alunecos, de parca ai lua viraj cu frana de mana. Cred ca Discovery ofera cea mai buna legatura intre cuplul motor, electronica si sistemele mecanice.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO