Auto

Test Auto ZF: Ford Puma 1.0 155 CP Aut. 7, ST Line X: Cum se descurcă în zăpadă şi pe gheaţă?

Test Auto ZF: Ford Puma 1.0 155 CP Aut. 7, ST Line X: Cum...

Autor: Bogdan Alecu

26.02.2023, 13:18 720

SUV-urile mici au apărut din dorinţa de a avea maşini cu o poziţie mai înaltă la condus şi care să vină cu un design nou, cu un suflu proaspăt într-o piaţă auto unde în Vest cel puţin monovolumele încă dominau piaţa prin anii 2010. Dar cu toate că veneau cu gardă la sol mai mare, foarte puţine dispuneau de tracţiune integrală şi implicit capacitatea lor de a traversa un teren dificil era afectată.

Dar lucrurile s-au schimbat odată cu implementarea unor noi sisteme şi moduri care să controleze mai bine tracţiunea. Da, fizica are un cuvânt greu de spus însă şi tehnologia contează.Ford Puma dispune de un mod special conceput pentru iarnă - Slippery – care permite un mai bun control al cuplului transmis la roată. În cazul versiunii de 155 CP, componenta electrică a sistemului hibrid de propulsie asigură un cuplu mai mare – 190 Nm vs. 170 Nm în cazul celui de 125 CP. Cuplul produs de componenta electrică este resimţit mai puternic la plecarea de pe loc, motiv pentru care în modul normal sau sport, pe gheaţă, există riscul ruperii aderenţei. În modul Slippery acest risc este redus, şi implicit aderenţa este mărită. Chiar şi în ciuda jantelor de 19 inchi (225/40 R19) tot se poate rula pe un teren acoperit cu gheaţă şi zăpadă fără probleme – dificultăţi însă pot apărea pe măsură ce creşte panta de urcare, în lipsa tracţiunii integrale.

Componenta electrică este reprezentată de un sistem de 48V cu un motor electric de 16 CP şi un cuplu de 50 Nm – disponibil de la zero. Acest sistem nu poate propulsa singur maşina, însă ajută la plecatul de pe loc şi la acceleraţie, exact când consumul motorului termic este mai ridicat.

Tot pentru off-road există şi modul Trail, pentru porţiunile cu pietre şi nisip. În modul Sport maşina se "întăreşte" şi răspunde mai rapid acceleraţiei, în modul Eco automobilul devine mai "calm".

La trei ani de când a intrat oficial pe piaţa europeană Puma este deja de doi ani cel mai bine vândut model Ford, depăşind Focus sau Fiesta, modele consacrate ale americanilor în Europa, dar care fie au ieşit deja din producţie – Fiesta – fie vor ieşi în 2025 – Focus, fiind înlocuite de noile generaţii de maşini electrice. Puma de cealaltă parte, va beneficia de un facelift în 2023 şi de o versiune electrică în 2024, devenind astfel prima maşină electrică produsă în România.

Printre punctele forte ale maşinii se numără portbagajul cu Megabox. În acesta poate fi depozitat un obiect cu o înălţime de un metru şi o greutate de cel mult 70 kg. Cutia este realizată dintr-un material compozit, pentru a reduce greutatea, iar acesta dispune şi de un dop pentru a permite depozitarea obiectelor murdare, iar spaţiul poate fi spălat fără probleme.

O altă noutate este motorul de 1,0 litri 155 CP EcoBoost Hybrid cu un cuplu motor de 190 Nm, despre care americanii spun că oferă performanţe similare cu motoare de 1,5 litri de la concurenţă, dar cu un consum cu 15% mai mic.

Am testat motorul în versiunea ST Line X – linie de echipare care vine şi cu o serie de setări sportive – inclusiv cu o gardă la sol mai mică - dar suficientă - 16,6 cm, o suspensie întărită şi o direcţie mai fermă, dincolo de pachetul estetic.

Este mult mai plăcut de condus, direcţia mai fermă, iar motorul mai economic – totul în comparaţie cu versiunea Titanium X 1,0 EcoBoost Hybrid 125 CP. Contrar "tradiţiei" în timpul testului motorul de 155 CP s-a dovedit a fi mai economic decât cel de 125 CP. Explicaţia este una simplă, deoarece în cazul celui de 155 CP sistemul hibrid este mai puternic şi oferă cuplul motor necesar la turaţii joase, punând mai puţină presiune pe turbină. Pe un traseu montan, cu acelaşi stil de condus, am obţinut un consum mediu de circa 6-6,5 litri/100 km cu motorul de 155 CP şi de 7,5 litri cu cel de 125 CP. Motorul de 155 CP primeşte din partea componentei electrice 50 Nm cuplu motor, iar acesta oferă un plus de 10 km/h faţă de un motor simplu. Bateria sistemului este ampalsată în spate şi  este răcită cu aer. Intrarea în funcţiune a sistemului hibrid este evidenţiată pe tabloul de bord fie printr-o baterie – atunci când este încărcată - la frânare, sau printr-o turbină în momentul accelerării.

În ceea ce priveşte tehnologia, primul şi cel mai vizibil element este tabloul de bord complet digital, reprezentat de un display de 12,3 inchi cu o grafică foarte bună şi animaţii atunci când se schimbă modul de condus.

Spaţiul? Cu toate că vorbim despre un model de clasă mică, fie el şi un SUV, modelul oferă suficient spaţiu atât pentru locurile faţă cât şi spate. Spre exemplu, cineva de 1,8-1,85 metri înălţime poate lua loc fără probleme pe locurile faţă şi spate. În faţă spre exemplu există decupat în plafon un spaţiu pentru a oferi mai mult loc la cap, în timp ce în spate – având în vedere silueta de SUV coupe spaţiul este la limită, însă doar cei peste 1,9 metri înălţime vor avea mici dificultăţi. În ceea ce priveşte portbagajul, datorită Megabox acesta poate acomoda mult mai multe bagaje decât ar părea la prima vedere.

În cazul versiunii Titanium X, imaginea merge către latura practică, cu arcele roţilor din material plastic nevopsit, pentru a accentua imaginea de SUV.

În ceea ce priveşte designul, trebuie specificat în primul rând că Puma are un Cx de 0,29 şi este la fel de aerodinamic precum un Mercedes-Benz GLA. În ceea ce priveşte liniile sale, Puma este din nou pentru clasa mică ce era primul Puma în anii 90 – cea mai spectaculoasă apariţie. În plus, maşina este proiectată pentru ca designul să rămână unul modern chiar şi peste patru sau opt ani.

Puma are o sarcină utilă de 565 kg, ceea ce înseamnă că luând în calcul o greutate medie de 75 kg per pasager, tot mai pot fi transportate bagaje de 190 kg, dincolo de cei cinci ocupanţi, foarte mult pentru o maşină de clasă mică.

Tot în ceea ce priveşte tehnologia, maşina dispune de tempomat adaptiv cu sistem de asistenţă a vitezei – adică sistemul primeşte informaţii de la semnele rutiere şi navigaţie pentru a respecta legea. În plus, modelul cu transmisia automată cu 7 trepte – disponibilă din luna mai – va dispune de sistemul Stop&Go, care centrează maşina pe banda de rulare, păstrează distanţa faţă de cel din faţă şi permite condusul autonom în coloană - desigur, în timp ce şoferul ţine mâna pe volan – element specificat şi în legislaţie.

Un alt sistem este Local Hazard – prin conexiunea la net sunt trimise informaţii către cloud – cloud la care au acces multe dintre automobilele de noile generaţii. Cum funcţionează? sistemul detectează un incident la maşină, precum o frână puternică sau activarea avariilor sau un mesaj postat de un alt conducător auto – practic, un sistem similar cu Waze, dar integrat în automobil.

 

Dincolo de inovaţii, Puma vine şi cu elemente practice. Spre exemplu kitul pentru repararea unei pene la roată este amplasat sub scaunul pasagerului, nu în portbagaj – cu ce e util dacă este amplasat sub bagaje? Roata de rezervă este opţională şi este amplasată în Megabox unde ocupă jumătate din spaţiu.

Printre alte noutăţi se numără husele detaşabile pentru scaune, foarte utile în cazul familiilor cu copii mici.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Cele mai citite ştiri
AFACERI DE LA ZERO