Auto

Test Auto ZF: Dacia Spring Extreme 65 CP – O actualizare necesară

Test Auto ZF: Dacia Spring Extreme 65 CP – O...

Autor: Bogdan Alecu

14.05.2023, 17:30 672

Dacia Spring a beneficiat de o actualizare la numai 2 ani de la lansarea sa comercială în Europa – un nou motor, o nouă versiune de echipare şi elemente îmbunătăţite la suspensie, astfel încât redevine una dintre cele mai competitive oferte de pe piaţă.

Misiunea Dacia, încă de la relansarea mărcii în 2004, a fost aceea de a oferi şansa unei maşini noi, cuiva care până în acel moment îşi putea permite doar un automobil la mâna a doua. Acum Spring vine la un preţ – cu Rabla Plus – la care un client ar putea cumpăra doar un VW e-Golf sau Nissan Leaf vechi de 6-7 ani.

Dacia Spring a revoluţionat piaţa maşinilor electrice în 2021 – Venea cu un preţ de numai 18.000 de euro cu TVA – sau 8.000 de euro prin Rabla Plus, nivel nemaivăzut în cazul automobilelor pe baterii. Spre comparaţie, un Mitsubishi iMiEV – chiar mai mic decât un Spring şi cu o autonomie aproape la jumătate costa circa 36.000 de euro cu doar câţiva ani înainte de Spring. Dacă până atunci electricele erau rezervate practic doar celor dispuşi să plătească zeci de mii de euro, deodată Spring “democratiza” ideea. Mai mult, Spring a venit din start cu ideea că poate fi alimentat fără probleme de la o priză normală, iar chiar şi în cazul unei staţii, nu necestă neapărat curent trifazat – deci nu are nevoie de investiţii suplimentare costisitoare.

Statisticile culese cu ajutorul serviciilor conectate ale Dacia arată că utilizatorii săi parcurg zilnic, în medie, o distanţă de 31 km cu o viteză de 26 km/h. În 75 % din cazuri, maşina este încărcată la domiciliu, şi în 66 % din cazuri la o priză casnică.

Epoca de aur a electricelor a fost însă anul 2019, atunci când prin Rabla Plus putea fi achiziţionat un VW e-Up! Sau Skoda Citigo iV cu 10.000-12.000 de euro. Skoda a retras rapid modelul, iar VW a urcat rapid spre 16.000-17.000 de euro prin program, din cauza scumpirilor repetate ale materiilor prime.

De partea cealaltă, Spring este un automobil produs în China şi are la bază Renault Kwid, cel mai ieftin automobil din gama constructorului francez. Maşina nu este produsă de Renault, ci de Dongfeng, motiv pentru care are şi o serie de “fraţi” pe piaţa chineză. Din acest motiv, Spring este cu 5.000 de euro mai ieftin decât principalul său contracandidat – VW e-Up!

Pe fondul preţului scăzut, Spring a beneficiat de o serie de inovaţii – nu are scut, asfaltul se vede fără probleme atunci când deschizi capota motorului electric, multe dintre chedere lipsesc, spuma utilizată la izolare este vizibilă pe la aripi din habitaclu (rămâne de văzut dacă în timp se va măcina din cauza temperaturilor ridicate pe timpul verii). De asemenea, volanul nu se reglează, iar scaunele faţă nu au reglaj pe înălţime, iar confortul acestora este limitat – şezutul este foarte mic.

Dincolo de neajunsuri, la circa 12.000 de euro – cu RABLA Plus – un client primeşte un automobil cu o autonomie de peste 200 km, un sistem multimedia decent care dispune şi de Android Auto sau Apple Car Play, cameră video pentru marşarier şi un cost redus de exploatare. Tot nu există lumină în torpedou sau o a doua plafonieră pentru locurile din spate, comenzile geamurilor electrice (fără impuls) sunt pe consola centrală, iar sistemul multimedia are aceeaşi grafică în 2023 cu cel lansat pe Lodgy în 2012.

Motorul era cea mai aşteptată noutate – are acum 65 CP în loc de 45 CP – păstrat acum pentru versiunea de bază - iar performanţele dinamice sunt net superioare. Mai mult, deja Spring este acum mai puternic decât Renault ZOE, care în trecut avea o versiune de 58 CP.

În plus, dacă Springul lansat în 2021 avea o ţinută de drum nu tocmai potrivită pentru un automobil nou lansat după anul 2000, acum, datorită îmbunătăţirilor, maşina poate circula fără a oferi un sentiment de nesiguranţă la viteze de peste 80 km/h. Gropile sau denivelările sunt mult mai bine amortizate şi zgomotul produs de suspensie s-a redus semnificativ. 

Noua motorizare oferă mai multă putere (65 CP/48 kW) decât motorul ELECTRIC 45 (45 CP/33 kW), care rămâne disponibil pe nivelul de echipare Essential.

Noul motor ELECTRIC 65 se caracterizează printr-un regim mai înalt de turaţii (14.700 rot./min, faţă de 8.500 rot./min. în cazul motorului ELECTRIC 45), ceea ce asigură mai multă putere. Odată cu creşterea raportului de demultiplicare al reductorului de la 7.162 la 12.057, cuplul transmis efectiv punţii motoare este de asemenea mai ridicat.

Spring Extreme ELECTRIC 65 accelerează de la 0 la 50 km/h în 3,9 secunde, cu 1,9 s mai puţin decât Spring ELECTRIC 45. Pe şosea, timpul necesar pentru o acceleraţie de la 80 la 120 km/h este redus practic la jumătate (13,5 s faţă de 26 s). Spring Extreme ELECTRIC 65 oferă o autonomie de 220 km în ciclu mixt WLTP, şi 305 km în ciclu WLTP City.

Aşa cum arată şi cifrele, maşina se simte mult mai dinamică şi oferă acelaşi sentiment precum o maşină pe benzină cu motor de peste 100 CP.

Consumul mediu pe un traseu de aproape 100 km în traficul urban din Viena, dar şi pe un drum sinuos din zona limitrofă plus pe autostradă a fost de 11 kWh/100 km, suficient pentru o autonomie de circa 250 km fără a activa modul Eco şi cu sistemul de aer condiţionat pornit.

Lansat în 2021, Dacia Spring a înregistrat până acum peste 110.000 de comenzi. În 2022, Spring a ocupat locul al treilea în topul celor mai bine vândute vehicule electrice către clienţii particulari din Europa. Eficienţa energetică a modelului a fost recompensată în 2022 cu nota maximă de 5 stele atribuită de organismul european independent Green NCAP.

În ceea ce priveşte siguranţa, Spring se înscrie în linia Dacia – o stea din cinci, la fel ca şi Jogger. Sandero şi Logan au două stele.

Pe de altă parte, deşi punctajul pare unul mic, dacă Dacia Spring oferă o protecţie de 49% pentru adulţi şi 56% pentru copii, Renault ZOE puncta tot în 2021 zero stele la EuroNCAP, 43% protecţie pentru adulţi şi numai 52% pentru copii. În cazul lui Renault ZOE maşina este similară cu cea din 2013 care la acea vreme puncta cinci stele din cinci la EuroNCAP, 89% protecţie adulţi şi 80% pentru copii.

Oficialii Dacia spun că ei mizează pe elemente de siguranţă pasivă - care să protejeze în momentul accidentului, în timp ce EuroNCAP pune accent pe sisteme active, care să ducă la evitarea unui accident. Explicaţia francezilor este că mulţi şoferi aleg să dezactiveze multe dintre aceste sisteme. Aici trebuie amintit că drumurile vest-europene sunt printre cele mai sigure din lume, unde legile sunt aplicate la literă iar drumurile – autostrăzi moderne – sunt monitorizate strict, astfel încât riscul unui accident este redus. De partea cealaltă, Spring este cea mai bine vândută electrică din România, ţara europeană cu cele mai nesigure drumuri, fără radare statice şi unde rareori sunt respectate legile pe drumurile publice.

Dacia Spring Extreme ELECTRIC 65 este deja comercializată la preţul de 22.450 de euro cu TVA inclus (fără Rabla Plus).

Dacia Spring Essential ELECTRIC 45 este în continuare disponibilă la preţul de 20.800 de euro (fără Rabla Plus).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Cele mai citite ştiri
AFACERI DE LA ZERO