Auto

Salt surprinzător al vânzărilor auto în România: Vânzările de automobile au crescut în ianuarie cu peste 21%. Toate statele europene au înregistrat scăderi, cu excepţia României şi Lituaniei

Salt surprinzător al vânzărilor auto în România:...

Autor: Dorin Oancea, Mediafax

25.02.2019, 15:49 533

Anul 2019 a debutat promiţător, cu un volum de vânzări în luna ianuarie semnificativ superior celui din aceeaşi lună a anului trecut (+21,6%), în timp ce pe plan european înmatriculările de autoturisme noi au scăzut cu 4,6% comparativ cu 2018, informează APIA. 

Toate statele europene au înregistrat scăderi, cu două excepţii, România si Lituania. Relevant pentru acest punct al analizei este scăderea înregistrată de cele 5 cele mai mari pieţe auto din UE: Franţa -1,1%, Germania -1,4%, Italia -7,5%, Spania -8,0% şi UK - 1,6%.

În continuare, vânzările sunt susţinute, în principal, de către persoanele juridice, care acoperă 65% din totalul achiziţiilor de autoturisme realizate în luna ianuarie. Este însă de remarcat faptul că numărul de autoturisme achiziţionate de către persoanele fizice în această lună (3.057 unităţi) este cu 77% superior celui din luna ianuarie a anului trecut (1.728 unităţi); ca urmare şi ponderea lor a crescut de la 24% în 2018 la 35% în 2019.

Acesta este încă un semnal pozitiv în ceea ce priveşte apetenţa persoanelor fizice de a achiziţiona autoturisme noi, fără a mai aştepta începerea programului Rabla, pe fondul creşterii veniturilor, dar şi a ofertei constructorilor de autovehicule şi reprezentantilor acestora din România.

În ceea ce priveşte autoturismele rulate (în marea lor majoritate nefiscalizate), în luna ianuarie 2019 au fost înmatriculate 36.126 unităţi, cu 8,0% mai puţine decât în 2018, dar şi pe structură de vârstă îmbunătăţită (cele cu vârstă mai mare de 12 ani înregistrând, pe un volum important, o scădere de 18,5%).

Producţia Ford România a fost în prima lună din 2019 de 8.491 unităţi, în scădere cu 9,2% comparativ cu luna precedentă.

Vînzările din ianuarie au fost de 11.014 unităţi (+21,6%), din care 8.832 autoturisme (+23,3%) şi 2.182 vehicule comerciale (+15,3%).

Topul pe mărci (autoturisme + autovehicule comerciale) este condus de către Dacia, cu 2.693 unităţi, urmată de către Ford, cu 1.198 unităţi şi Volkswagen 992 unităţi.

La autoturisme, top-ul pe mărci are pe primul loc Dacia, cu 2.440 unităţi (27,6% cotă de piaţă, pe un volum în creştere cu 42,3% faţă de luna ianuarie 2018), urmată de Ford cu 926 unităţi (10,5% cotă de piaţă, volume în creştere cu 66,3% faţă de 2018); Volkswagen cu 880 unităţi (10,0% din total piaţă, volume în creştere cu 7,3%); Skoda cu 777 unităţi (8,8% din total piaţă, volume în creştere cu 2,0%) şi Renault cu 559 unităţi (6,3% cotă de piaţă, volume mai mari cu 33,1%).

Cu 904 unităţi vândute, Dacia Duster este cel mai bine vândut model în prima lună a lui 2019, urmat de Dacia Logan cu 715 unităţi, Skoda Octavia cu 342 unităţi, Renault Clio cu 329 unităţi şi Ford Focus cu 319 unităţi.

Analizând segmentarea pe clase, remarcăm pentru prima lună a anului 2019 o evoluţie mixtă, astfel: creşteri pe segmentele B (+54,3%), Sport (+50,0%), SUV (+49,1%), MPV (+14,9%), C (+5,0%) şi scăderi pe A (-60,9%), F (-48,2%), E (-38,5%) şi D (-3,5%).

În funcţie de tipul de combustibil, prima lună a anului 2019 consemnează un raport favorabil autoturismelor cu motoare pe benzină, care deţin un procent de 63,1% din total, semnificativ mai mare comparativ cu ponderea pe care o aveau în prima lună a lui 2018 (50,9%).

În ceea ce priveşte autoturismele “verzi“ (electrice şi hibride), ponderea acestora continuă să fie una importantă, înregistrând în această primă lună a lui 2019 o cotă de 3,6% din total piaţă. Pe segmente, se consemnează o creştere de 12,9% la autoturismele electrice 100% şi o scădere de 75,5% la cele plug-in. Pe de altă parte, autoturismele hibride înregistrează o creştere de 143,4%.

Acestă evoluţie constant pozitivă din ultimii ani, demonstrează faptul că stimulentele de care autoturismele „verzi” beneficiază prin Programul Rabla Plus, ajută la o mai rapidă penetrare pe piaţă a acestora, iar în masura în care stimulentele se vor menţine în aceiaşi parametrii, acest fapt poate genera un mai mare interes al constructorilor globali pentru România.

În funcţie de culoarea preferată, alb şi gri domină în continuare cererea, acestea înregistrând în luna ianuarie 2019, 26,8% şi respectiv, 26,7% din totalul preferinţelor. Urmează albastru cu 16,3% şi negru cu 10,0%.

Autoturismele cu tracţiune integrală (4x4) reprezintă 23,0% din totalul livrărilor realizate în prima lună din 2019, pe un volum total de 2.031 unităţi, în creştere cu 12,6% faţă de 2018 (sub creşterea medie a pieţei, +23,3%).

În funcţie de ţara de provenienţă a autoturismelor, situaţia se prezintă astfel: 27,2% sunt fabricate în România, 23,6% sunt fabricate în Germania, 10,8% în Cehia; 8,6% în Turcia şi 7,1% în Spania.

În acest context, vânzările de autoturisme din producţia autohtonă au crescut în această primă lună din 2019 cu 49,5% comparativ cu ianuarie 2018, în timp ce vânzările de autoturisme din import au înregistrat o creştere de doar 15,7%.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO