Auto

Maserati, tridentul italian care se apropie de o suta de ani

04.08.2004, 00:00 55



La 90 de ani de viata, atributul principal al marcii italiene Maserati este, la fel ca si la infiintare, sportivitatea. Intre timp, dupa ce a traversat atat perioade faste cat si numeroase perioade nefaste, fiind aproape de a disparea de pe piata, marca italiana a ajuns si un exemplu de eleganta si lux.



Povestea marcii italiene care are ca simbol de marca tridentul a inceput in decembrie 1914, cand Alfieri Maserati,unul dintre fratii Maserati, infiinta "Societa Anonima Officine Alfieri Maserati".



Compania, care avea sediul in centrul vechi al orasului Bologna, era specializata in pregatirea automobilelor pentru cursele pe sosea.



Pe parcursul anilor, masinile produse de Maserati au stabilit recorduri de viteza (246 km/h in 1929), au castigat Campionate Mondiale (Juan Manuel Fangio cu un model Maserati 250F in 1957) si au inceput sa fie vandute in toata lumea (modelul Coupe Cambiocorsa prezentat in ianuarie 2002 a permis intoarcerea Maserati pe piata Statelor Unite.



Maserati avea astfel sa ajunga celebra in intreaga lume atat prin succesele obtinute in cursele internationale, cat si prin masinile fabricate, devenite in timp modele de referinta datorita tehnologiei specifice, si nu in ultimul rand, datorita stilului italian inovator si rafinat.



In primii ani de existenta, afacerea lui Alfieri Maserati consta in pregatirea pentru curse a masinilor Isotta Franchini. In anul 1926, Alfieri a produs prima masina Maserati, Tipo 26, care s-a facut imediat remarcata obtinand locul intai la clasa sa, in cursa Targa Florio editia 1926.



Odata cu aceasta victorie a aparut si simbolul Maserati, Tridentul, creat de fratele mai mic al lui Alfieri, Mario Maserati.



In anul 1931 a aparut si modelul 4CTR si 8C 2500, ultima masina desenata de Alfieri Maserati, care a murit la 3 martie 1932.



In aceste conditii, Bindo, fratele lui Alfieri, a plecat de la producatorul Isotta Fraschini si a revenit la Bologna pentru a continua impreuna cu fratii sai Ernesto si Ettore, povestea inceputa de Alfieri.



Din anul 1933 compania italiana a facut o importanta achizitie, in persoana lui Tazio Nuvolari.



Maserati iese din Maserati



Chiar daca nu se confruntau cu probleme financiare, fratii Maserati si-au vandut in 1937 participatia catre familia Orsi din Modena, iar compania italiana si-a mutat cartierul general la Viale Ciro Menotti in Modena.



Cu toate acestea, fratii Maserati au ramas ingineri sefi in cadrul companiei italiene pana in anul 1948.



Maserati a dominat in continuare cursele auto, chiar daca la orizont a aparut un concurent foarte puternic, Mercedes.



Din anii '50 pe lista concurentilor au aparut alte doua marci italiene, Alfa Romeo si Ferrari, ceea ce a facut ca Maserati sa aiba din ce in ce mai mult de furca in competitiile sportive. Reintoarcerea lui Fangio la Maserati a permis insa producatorului italian sa cucereasca titlul mondial in anul 1957, cu modelul 250F.



Anul urmator Maserati si-a anuntat retragerea din competitiile sportive, insa in realitate a continuat sa furnizeze motoare pentru masinile de Formula 1 ale unor constructori precum Cooper sau chiar sa construiasca prototipuri pentru diverse echipe private.



Productia modelului 3500GT, care a inceput in anul 1958, a marcat un alt moment important in existenta Maserati, masinile de serie si vanzarile devenind tinta principala a producatorului italian. Astfel au aparut in 1962 modelul Sebring si in 1963 modelul Quattroporte, acesta din urma fiind prima limuzina Maserati, avand patru usi.



Norocul schimbator



O alta etapa in evolutia Maserati a fost cumpararea de catre francezii de la Citroen a actiunilor detinute de familia Orsi, desi Adolfo Orsi a ramas in continuare presedinte onorific al companiei.



In era Citroen a aparut pe piata modelul Bora, desenat de Giugiaro si prezentat la salonul auto de la Geneva in 1971. Acesta a reprezentat primul model de masa produs de Maserati.



Productia Maserati a continuat la pas, insa in anul 1973, o data cu inceperea crizei petrolului, a aparut incertitudinea privind viitorul Maserati.



Lucrurile au luat chiar o turnura dramatica, pe 23 mai Citroen anuntand ca Maserati va intra in lichidare (anterior francezii semnasera un acord cu Peugeot, insa interesul pentru fabrica din Modena a disparut ulterior).



Protestele consiliilor locale si ale asociatiilor insutriale au facut ca Maserati sa nu fie inchis, iar controlul sa fie prelua de GEPI (o agentie guvernamentala care finanta companiile aflate in dificultate, ceea ce permitea pastrarea locurilor de munca ale angajatilor).



Printr-un acord semnat in august 1975, cea mai mare parte a capitalului social a fost cumparat de compania Benelli, iar director general a devenit Alejandro De Tomaso, un fost pilot de raliu care a concurat pentru Maserati.



El a fost cel care a reusit sa aduca Maserati pe linia de plutire, nu fara dificultati, iar pana in anul 1976 a fost lansat noul model, Kyalami si a fost prezentata a treia generatie a modelului Quattroporte.



Anii '80 au insemnat pentru Maserati producerea unor modele relativ ieftine si cu performante ridicate, cel mai bun exemplu fiind modelul Biturbo, care a aparut in peste 30 de versiuni diferite, de la coupe la limuzina cu patru usi sau chiar decapotabila.



De la Fiat totul a mers bine



Destinul Maserati a luat o intorsatura pozitiva o data cu achizitionarea sa de catre grupul Fiat, in 1993. Un an mai tarziu aparea a patra generatie Quattroporte, apreciata ca unul dintre cele mai reusite modele din istoria marcii.



In vara anului 1997 a avut loc si ultima schimbare de proprietar la Maserati, care a fost vandut de catre Fiat altui producator italian, Ferrari, iar tridentul a intrat in ceea ce avea sa devina una dintre cele mai faste perioade din existenta. In acel an fabrica de la Viale Ciro Menotti, Modena a fost inchisa temporar si a fost instalata o linie de asamblare ultra-moderna, care a permis intrarea in productie a noului 3200GT. Modelul a fost urmat in acelasi an de Quattroporte evoluzione, iar productia anuala a depasit 2.000 de unitati.



Ulterior, pe lista modelelor lansate de marca italiana, ajunsa in prezent la aproape 90 de ani, au aparut modelele Spyder, Coupe, Coupe Cambiocorsa si a cincea generatie Quattroporte.



Petrecere de 90 de ani



Tocmai pentru a aniversa cei 90 de ani de existenta, Maserati a pregatit un eveniment cu totul deosebit. Intre 17 si 19 septembrie nouazeci de de modele Maserati Spyder si Coupe din gama de fabricatie curenta vor parcurge un traseu intre Milano si Roma, cu oprire la fabrica din Modena. Cele nouazeci de modele vor fi special decorate pentru celebrarea unora dintre cele mai importante evenimente internationale din ultimii 90 de ani. De exemplu, anul 1969 va fi reprezentat de momentul cand primul pamantean a pus piciorul pe luna.



In afara acestora isi vor face aparitia automobile Maserati fabricate inainte de 1984, incluzand unele dintre modelele memorabile din istoria marcii Tridentului. In plus, turul celebritatilor va reprezenta o ocazie pentru proprietarii de Maserati sa participe la eveniment, parcurgand distanta Modena - Roma la volanul propriilor masini.



Afacerile merg bine



Grupul Ferrari Maserati a realizat anul trecut vanzari de peste 7.000 de unitati, in scadere cu 6% faa de cele 7.500 vandute anul precedent. Ferrari a fost cea mai bine vanduta marca din cadrul grupului, cu peste 4.200 de uitati, in timp ce Maserati a contribuit cu 2.800 de unitati la vanzarile grupului.



Desi s-au vandut mai putine masini, cifra de afaceri a grupului a crescut la 1,26 miliarde euro, valoare mai mare cu peste 4% decat cea realizata in anul precedent.



O scadere importanta (55%) a avut loc in ceea ce priveste rezultatul din exploatare, care a scazut anul trecut la mai putin de 32 milioane euro.



Grupul are in prezent aproape 3.000 de angajati in toata lumea.



Cei sapte Maserati



Aproape toata lumea a auzit de Maserati, insa foarte putin stiu ca au fost sapte frati care purtau acest nume, nascuti intre 1881 si 1898. Toti au fost implicati in domeniul auto, fie ca a fost vorba de constructie sau design. Exceptia a fost Mario Maserati, nascut in 1890, care avea inclinatii artistice si a devenit pictor. Chiar daca nu avea aceeasi pasiune pentru automobile ca fratii sai, Mario a fost implicat in destinul marcii italiene de automobile, el fiind cel care a inventat logo-ul companiei, tridentul. Inspiratia i-a venit in timp ce picta statuia lui Neptun din piata centrala a orasului Bologna, Piazza Maggiore.



Firma Maserati a fost insa infiintata de Alfieri Maserati, denumirea oficiala a companiei fiind Societa Officine Alfieri Maserati. ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO