Auto

Încotro se îndreaptă piaţa auto locală după al patrulea an de scădere?

 Încotro se îndreaptă piaţa auto locală după al patrulea an de scădere?
22.09.2011, 00:10 3206

În al patrulea an de scădere a pieţei auto nici auspiciile pentru anul viitor nu se văd suficient de favorabile. Dacă la începutul acestui an Asociaţia Pro­ducătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA) viza pentru 2011 o creştere uşoară a vânzărilor de maşini, în prezent jucătorii se aşteaptă la o scădere a pieţei în acest an, dar şi la o stagnare în 2012. Piaţa auto ca şi cea imobiliară a fost puternic lovită de criză în ultimii patru ani, în care vânzările de maşini au scăzut cu aproape 70%. Reacţiile dealerilor la noua piaţă au fost de a-şi scoate la vânzare centrele auto, fie de a încerca să reziste prin compensarea scăderii vânzărilor cu veniturile obţinute în service.

Înmatriculările de autoturisme au înregistrat o creştere de 3% în august, la un nivel de aproape 8.800 de unităţi, potrivit statisticilor Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (DRCPIV). Este pentru prima dată în ultimele şase luni când înmatriculările de maşini au înregistrat o creştere. Mai mult, creşterea înmatriculărilor vine la o lună după ce şi vânzările de maşini au revenit pe plus în iulie. La nivelul primelor opt luni înma­triculările de autoturisme au continuat să scadă raportat la perioada similară a anului trecut, declinul fiind de 12%, la puţin peste 49.000 de unităţi.

"Mediul din industria auto a rămas la fel de turbulent ca şi în perioada trecută, indiferent că ne raportăm la înmatriculări sau la vânzările raportate către APIA. La nivelul primelor opt luni ale acestui an vânzările de autoturisme au scăzut cu 12,1% faţă de perioada similară a anului trecut, în timp ce utilitarele uşoare au urcat cu 25%, fiind susţinute de o relansare în zona fir­melor, dar şi de achiziţii din partea sta­tului", a spus Brent Valmar, vicepre­şedin­tele Aso­ciaţiei Producătorilor şi Importa­torilor de Automobile (APIA), care deţine şi funcţia de director general al Porsche România.

În condiţiile în care vânzările de auto­turisme au scăzut cu 12% în primele opt luni ale acestui an faţă de perioada similară a anului trecut, la nivelul lunii august au fost vândute aproximativ 6.500 de maşini, în scădere cu 8% faţă de perioada similară a anului trecut. Scăderea de luna trecută vine după ce în iulie vânzările au crescut cu 8% faţă de perioada similară a anului trecut.

Potrivit lui Guenther Seifert, cel de-al doilea director general al Porsche România, scăderea puternică a pieţei locale şi revenirea înceată este determinată şi de faptul că pe piaţa locală puţini clienţi achiziţionează maşini utilizând bani din economii, majoritatea bazându-se pe credite luate de la bănci.

"În Austria, spre exemplu, acum avem un «boom» atât pe piaţa auto, cât şi pe cea imobiliară. Diferenţa este că în România clienţii nu dispun de economii, iar pentru a cumpăra maşini, aceştia au nevoie de un credit de la o bancă", a spus Seifert, care de la 1 octombrie va ceda funcţia de director general lui Rainer Trischak.

Faţă de perioada de vârf din 2007, atunci când vânzările de autoturisme au depăşit pentru prima dată pragul de 310.000 de unităţi, anul acesta ar reprezenta un declin de aproape 70%, atât în ceea ce priveşte vânzările de maşini, cât şi de vehicule comerciale. "Cu toate că în a doua jumătate a anului se va înregistra o revenire faţă de perioada anterioară, vânzările de autoturisme vor fi de aproximativ 100.000 de unităţi, iar cele de vehicule comerciale de 13.500 de unităţi", a spus Valmar.

Reexporturile de maşini ale dealerilor şi importatorilor de pe piaţa locală se apropie în acest moment de zero, potrivit vicepreşe­dintelui APIA, decalajul de aproape 9.700 de autoturisme între înmatriculări şi vânzări din primele opt luni ale acestui an fiind explicat fie prin întârzierea înmatriculării autoturismului nou, pentru care există o perioadă de graţie de până la 90 de zile, fie prin procedurile progra­mului "Rabla".

În cadrul programului Remat în acest an au fost casate în total 93.000 de maşini mai vechi de zece ani şi s-au vândut 21.000 de maşini noi, potrivit vicepreşedintelui APIA, ceea ce ar însemna că încă 30.000 de tichete cu valoare nominală de 900 de euro fiecare sunt în continuare tranzacţionate în piaţă, acestea reprezentând o "rezervă" de cel puţin 10.000 de maşini ce vor putea fi achiziţionate cu acestea.



Porsche: Doar una din trei maşini mai este cumpărată de o persoană fizică


Porsche România vizează o creştere de 6% a vânzărilor în acest an în condiţiile unei pieţe auto locale care va continua declinul pentru cel de-al patrulea an consecutiv şi are în plan lansarea unor noi programe pentru a atrage şi maşinile importate second-hand în serviceurile oficiale.

"Până la finele acestui an vânzările Porsche România vor ajunge la un nivel de 22.500 de unităţi. Toate mărcile înregistrează creşteri faţă de anul trecut

cu excepţia Seat, unde sperăm să avem măcar acelaşi volum ca şi în 2010", a spus Brent Valmar, directorul general al Porsche România.

În cazul vânzărilor Porsche România s-a remarcat, potrivit oficialilor companiei, o schimbare a structurii vânzărilor în acest an, procentul achiziţiilor realizate de persoane fizice scăzând de la 49% în 2010 la 33% în primele opt luni ale acestui an.

Odată cu creşterea procentului persoanelor juridice, s-a remarcat şi o creştere a preţului mediu în cazul maşinilor vândute, în condiţiile în care maşinile de clasă mică şi cele din segmentul inferior de preţ au înregistrat o scădere a vânzărilor.

"Faţă de anul de «boom» 2007, când preţul mediu al unei maşini vândute în cadrul reţelei era de 9.730 de euro cu TVA, acesta a crescut la 16.200 de euro în 2010 şi până la 17.870 de euro în 2011. Majoritatea clienţilor se orientează acum către maşini cu o imagine mai puternică, dar şi mai scumpe, tendinţă observată atât în cazul achiziţiilor persoanelor fizice, cât şi în cazul celor juridice", a spus Brent Valmar. Potrivit acestuia, volumele mari la nivelul anului 2007 era realizat în special de către maşini ieftine, a căror vânzare era încurajată şi de sistemele de finanţare ale băncilor şi societăţilor de leasing.

În ceea ce priveşte dealerii, în prezent Porsche România are o reţea formată în 95 de puncte de vânzare, similară cu cea a Automobile Dacia. Pe fondul crizei, un singur dealer a renunţat la activitate, urmând ca acesta să revină atunci când piaţa o va permite, potrivit oficialilor importatorilor, aceştia neprecizând despre ce dealer este vorba. În acelaşi timp, Porsche România a autorizat doi dealeri noi, unul pentru Volkswagen şi un altul pentru Skoda. Rainer Trischak, 41 de ani, va prelua de la finele acestei luni funcţia de director general al Porsche România, potrivit oficialilor companiei, de la Guenther Seifert, după un mandat de cinci ani al acestuia. Noul director va conduce Porsche România alături de Brent Valmar, care deţine funcţia de director general al celui mai mare importator de la venirea austriecilor în România la finele anilor '90.

De luna viitoare Guenther Seifert va deţine funcţia de director al Porsche Informatik, divizia care gestionează software-ul dealerilor Porsche Holding şi care se va extinde la nivelul tututor dealerilor Volkswagen.

Rainer Trichak a deţinut în ultimii doi ani funcţia de brand manager pentru marca Volkswagen în Austria şi lucrează în cadrul Porsche Holding de peste 14 ani. "Primii doi ani din mandatul meu au fost ca o petrecere fără sfârşit, atunci când am vândut mult mai multe maşini decât am fi crezut. Ultimii trei ani au fost marcaţi de criză şi scăderi ale pieţei, dar şi de o perioadă când ne-am crescut cota de piaţă cu aproape 50%, de la 16% la 23%. Dacă în primii doi ani munca mea a reprezentat creşterea capacităţii sistemului şi să primim suficiente maşini pentru a acoperi cererea, pe timp de criză am redus costurile şi am consolidat afacerea", a spus Guenther Seifert.

Ca şi până acum, cei doi directori generali ai Porsche România, Brent Valmar şi Rainer Trischak, îşi vor împărţi în mod egal atribuţiile în cadrul companiei.

"Principala mea misiune va fi aceea de a asigura «sănătatea» reţelei locale de dealeri. Momentan învăţ despre situaţia din România", a spus Rainer Trischak, noul director general al companiei.

În prezent Porsche Inter Auto, divizia de retail a Porsche Holding în România care deţine cinci dealeri, menţine în stare de conservare dealerul Pipera 2, unde vor fi comercializate mărcile de lux ale grupului - Audi, Bentley, Porsche şi Lamborghini. "Noi deja folosim centrul Pipera 2 pentru evenimente, iar în cazul în care piaţa îşi revine, în patru-cinci luni acesta poate fi funcţional. În ceea ce priveşte expansiunea reţelei, noi deja deţinem terenuri în principalele zone ale ţării, unde aşteptăm condiţii mai bune în piaţă pentru a dezvolta reţeaua", a spus Seifert.

El a subliniat că cifra de afaceri a companiei a scăzut pe fondul reducerii vânzărilor de la aproape 60.000 în 2007 şi 2008, la 21.000-22.000 de unităţi pe an în prezent, dar în partea de service veniturile au rămas aproape constante, în condiţiile în care maşinile sunt deja în piaţă. "Targetul nostru este de a atrage atât maşini noi, cât şi mai vechi în service, indiferent dacă sunt vândute de noi sau importate second-hand şi pentru a realiza acest lucru am lansat oferte speciale pentru a atrage clienţii cu maşini vechi", a spus Seifert. Mai mult, Porsche România a decis extinderea perioadei de garanţie în cazul maşinilor importate de la doi la patru ani, în condiţiile în care tot mai mulţi importatori oferă trei sau patru ani garanţie.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO