Auto

Importurile, la turatii mai mari decat masinile romanesti

17.05.2006, 00:00 20

Vanzarile de automobile noi au crescut in primul trimestru al anului cu aproape 3%, pana la aproape 82.000 de unitati, potrivit datelor Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA).

Daca vanzarile de masini romanesti au scazut, importurile si-au continuat si in primele patru luni ale anului ritmul sustinut de crestere. Cu peste 42.000 de unitati vandute in perioada ianuarie-aprilie, vanzarile de masini de import au inregistrat o crestere de aproape 34%.

Cresterea a fost si mai mare in cazul autoturismelor (36,5%), marcile de import profitand de aprecierea monedei nationale si de promotiile permanente derulate de dealerii auto. Chiar si asa Dacia a ramas cea mai vanduta marca auto, la mare distanta de Renault, Daewoo si Skoda.

Vanzarile Dacia s-au redus cu aproape 12% in primele patru luni. Oficialii companiei pun aceasta evolutie pe seama crearii unui orizont de asteptare din partea clientilor fata de aprobarea de catre Guvern a programului de innoire a parcului auto.

Daca Dacia a compensat evolutia modesta de pe piata locala prin cresterea puternica a exporturilor, nu acelasi lucru s-a intamplat in cazul Daewoo, care si-a redus cu aproape jumatate vanzarile fata de perioada similara a anului trecut.

Reducerea luna de luna a ritmului de crestere al pietei auto confirma pe de o parte estimarile jucatorilor din piata privind temperarea ritmului de crestere al pietei dupa explozia din ultimii ani.

Lansarea in acest an a programului de innoire a parcului auto ar putea accentua ritmul de crestere al vanzarilor de automobile, mai ales pentru marcile locale. Daewoo si mai ales Dacia au fost printre principalii beneficiari ai programului derulat pe parcursul anului trecut, care a oferit o prima de 3.000 de lei pentru achizitionarea a aproximativ 15.000 de automobile noi in schimbul retragerii din circulatie a unor masini mai vechi de 12 ani.

Cele peste 256.000 de unitati vandute in 2005 au marcat al cincilea an de crestere continua, timp in care numarul de masini vandute a crescut de aproximativ trei ori.

In aceste conditii, spun companiile din domeniu, vanzarile de autoturisme noi au atins un prag psihologic. Practic, s-a vandut un autoturism nou la fiecare 100 de locuitori, ceea ce plaseaza Romania tot mai aproape de nivelurile din alte tari din regiune.

Pentru exemplu, in Ungaria se vinde un autoturism nou la 54 de locuitori, in Republica Ceha unul la 78, iar in Polonia unul la 153, potrivit statisticilor APIA. ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO