Auto

Importurile au intrecut masinile romanesti, iar piata auto se pregateste de stagnare

15.03.2006, 00:00 14

Vanzarile de automobile noi (autoturisme si vehicule comerciale) au ajuns in luna februarie a acestui an la aproape 17.500 de unitati, la fel ca anul trecut. Dupa ani de cresteri consecutive, februarie 2006 a marcat prima scadere lunara a vanzarilor de autoturisme fata de perioada precedenta.

"Cum copacii nu cresc niciodata pana la cer, va veni momentul in care piata vehiculelor noi se va plafona. Intrebarea pe care si noi ne-o punem este daca incepem sa simtim deja acest efect. Este greu de raspuns la numai doua luni de la inceputul anului. Cred ca ar fi mai bine sa asteptam rezultatele vanzarilor din lunile martie-aprilie pentru a ne putea pronunta cu mai multa exactitate", spune Nicolas Ianculescu, director general al Renault Nissan Romania, companie care a vandut anul trecut masini cu o valoare de peste 300 de milioane de euro.

Evolutia din luna februarie confirma insa faptul ca piata auto locala a iesit din perioada de crestere sustinuta din ultimii doi ani.

"Am estimat pentru acest an o scadere a pietei auto in ansamblu. Cred ca este normal sa se intample asa dupa atatia ani de crestere si mai ales ca in ultimele luni inainte de aderare vor fi multi romani care vor sta in expectativa", crede Constantin Stroe, vicepresedintele Automobile Dacia. Stroe a fost primul dintre jucatorii din piata auto care a avansat perspectiva unei scaderi a pietei locale in acest an, parerea fiind sustinuta intr-o oarecare masura si de reprezentantul Renault Nissan Romania.

"Ceea ce este cert, cea mai mare parte a factorilor care au contribuit la cresterea pietei din 2005 nu isi mai propaga efectul si in 2006. O eventuala actiune a Ministerului Mediului dupa modelul celei din 2005 (prima de casare -

n. red.) poate ajuta la relansarea vanzarilor", adauga Ianculescu.

Chiar si cu usoara scadere din februrarie, vanzarile de automobile noi au inregistrat dupa primele doua luni ale anului o crestere de peste 8% fata de perioada corespunzatoare a anului trecut.

"Ne mentinem in continuare in prognoza de aproximativ 10% (crestere - n. red.). Faptul ca februarie a fost o luna mai slaba decat ianuarie se incadreaza in tendinta utlimilor ani. Nu avem deocamdata motive care sa ne faca sa credem ca ar interveni modificari majore in evolutia pietei", este de parere Brent Valmar, directorul general al Porsche Romania, cel mai mare importator de pe piata locala, cu afaceri anul trecut de peste 400 de milioane de euro.

Practic, importatorii nu au motive sa se teama, vanzarile de masini crescand dupa primele doua luni ale anului cu peste 40% fata de aceeasi perioada a anului trecut. In aceste conditii vanzarile de masini noi din import au reusit pentru prima data in istorie sa le depaseasca pe cele de masini romanesti, reprezentand peste 50,5% din piata auto la nivelul primelor doua luni ale anului.

"Cresterea foarte mare a importurilor poate fi explicata si prin faptul ca o parte din livrarile din primele doua luni ale acestui an sunt vanzari din anul trecut. In acest timp producatorii autohtoni au inregistrat o usoara scadere", explica Valmar.

Intr-adevar, atat Dacia, cat si Daewoo au inregistrat in ansamblul primelor doua luni ale acestui an vanzari mai mici decat in aceeasi perioada a anului trecut.

Cu 15.160 de automobile din care peste 13.000 de autoturisme comercializate pana la sfarsitul lunii februarie, Dacia a pierdut implicit si cota de piata, odata cu scaderea cu 7% a vanzarilor.

"Cererea pe piata interna a fost mai mica decat anul trecut, insa acest lucru nu are de ce sa ne alarmeze. Au crescut, in schimb, livrarile pentru Logan pe pietele externe, deoarece avem o cerere foarte sustinuta din aceasta directie "completeaza Stroe.

Jacques Abot, director comercial al Dacia pentru Romania, sustine ideea insa crede ca in mod traditional luna februarie este o luna mai slaba in vanzari. "Clientii vin dupa ce au cheltuit mai mult in ultimele luni ale anului", explica Abot. El pune pe seama vanzarilor mai slabe si probleme logistice determinate de conditiile meteo dificile, dar si faptul ca luna ianuarie a acestui an a inclus mai putine zile lucratoare (vanzarile au inceput pe 9 ianuarie). Regulile administrative referitoare la incheierea contractelor de credit si leasing s-au schimbat, ceea ce a dus la un fenomen de asteptare din partea potentialilor clienti, potrivit lui Abot.

La randul sau, Francois Fourmont preciza recent, la prezentarea rezultatelor financiare ale Dacia, ca a remarcat faptul ca o parte dintre clientii Dacia se reorienteaza catre modele mai slab echipate. "Inceputul acestui an este mai dificil. Sunt clienti care au rezervat un model diesel, spre exemplu, care este mai scump, si ne-au cerut ulterior sa le oferim un model pe benzina mai ieftin, deoarece bancile le-au acordat un credit mai mic decat estimau", spunea Fourmont.

Practic, producatorul local de automobile estimeaza pentru acest an un nivel al vanzarilor de automobile in scadere fata de cele 113.000 de unitati de anul precedent sau, in varianta optimista, o stagnare.

"Oricum, vanzarile pe care le-am realizat in lunile ianuarie si februarie sunt peste estimarile noastre", sustin reprezentantii Dacia.

Si al doilea producator local, Daewoo Automobile Romania, a inregistrat un regres al vanzarilor la inceputul acestui an, amplitudinea scaderii fiind chiar mai mare. Daewoo a vandut in primele doua luni ale anului peste 2.050 de automobile, in scadere cu 35% fata de aceeasi perioada a anului trecut.

"Consumatorul roman a devenit mai educat, are asteptari mai ridicate si este mai atent la promotii. Noi am derulat o campanie promotionala pana la sfarsitul anului trecut si incepem alta in perioada martie aprilie. Cred ca in luna urmatoare vanzarile noastre vor creste", este de parere Valeriu Garlea, director relatii publice la Daewoo Automobile Romania.

Daca marcile locale sunt in regres, nu acelasi lucru se intampla cu cele de import. Skoda a urcat pe prima pozitie in topul marcilor de autoturisme de import, castigand doua locuri, dupa ce vanzarile au crescut cu peste 55%, depasind 2.300 de unitati. Cu toate acestea, Renault ramane cea mai vanduta marca de import, daca sunt incluse pe langa autoturisme si vehiculele comerciale. Volkswagen si Peugeot completeaza topul. Ambele marci au vandut mai putine autoturisme in februarie 2006 fata de luna similara a anului trecut. ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO