Auto

Imaginea este totul chiar si in Romania. Vedetele vand mai bine masinile

Imaginea este totul chiar si in Romania. Vedetele vand mai bine masinile
16.07.2003, 00:00 147

La fiecare film cu James Bond producatorii de automobile platesc bani grei pentru ca masinile lor sa fie aruncate in aer. Jucatori de fotbal precum David Beckham sau Ronaldo primesc zeci de milioane de euro anual pentru a face reclama unui anumit operator de telefonie mobila sau unui producator de anvelope. Beneficiile pe care producatorii le obtin de pe urma asocierilor cu diferite vedete sau personalitati sunt imense. De ce nu s-ar intampla acest lucru si pe piata auto din Romania?
In business-ul din zilele noastre imaginea a ajuns unul dintre cele mai importante argumente in vanzarea unui produs, in unele cazuri fiind chiar mai important decat produsul in sine. La aceasta concluzie au ajuns si importatorii de automobile din Romania, care, pe masura ce ritmul fabulos de crestere al acestui segment in ultimii ani s-a redus, au incercat sa gaseasca noi modalitati de promovare a vanzarilor.
Ultima tendinta pe piata auto locala este asocierea marcilor de automobile de cu personalitati (fie ele sportive sau din show-biz) ale vietii romanesti.
Gheorghe Hagi si Ilie Nastase sunt cele mai noi “achizitii” ale importatorilor de automobile. “Miscarea este similara celor practicate oriunde in Occident, unde vedete precum Claudia Schiffer sau Kylie Minogue, primesc milioane de dolari pentru a face reclama unor marci precum Citroen sau Ford” spune Marius Carp, director executiv al Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile din Romania (APIA).
Ambele vedete de pe plaiurile mioritice au decis sa isi asocieze imaginea cu cate o marca germana de automobile. Daca fostul fotbalist este din luna mai imaginea marcii BMW in Romania, fostul mare tenismen Ilie Nastase a optat pentru marca Volkswagen. Se pare ca imoprtatorii auto din Romania prefera mai degraba fostii sportivi, avand in vedere contractul de imagine existent intre fostul boxer Mihai Leu si importatorul Hyundai Auto Romania.



Cu sau fara bani ?
Care este insa motivatia vedetelor de a-si asocia imaginea cu o marca de automobile ? Atat Hagi, cat si Ilie Nastase, nu primesc bani cash de pe urma acestor contracte. Cel putin asa spun reprezentantii celor doi importatori cand vine vorba de valoarea contractului de imagine.
“Hagi a primit un BMW Seria 7 pe care il va conduce il va conduce, mai ales ca pe perioada celor trei ani de parteneriat va renunta sa foloseasca alte masini” spunea la momentul semnarii contractului Michael Schmidt, director general al importatorului marcii in Romania, Automobile Bavaria. Pretul unei astfel de masini este situat in jurul a 100.000 de euro.
Brent Valmar, directorul general al Porsche Romania, importatorul marcii Volkswagen, spune cam acelasi lucru.“Nu este vorba de bani, ci de prietenie. I-am oferit posibilitatea lui Ilie Nastase sa isi aleaga orice masina din gama Volkswagen, iar acesta a decis ca vrea sa conduca Phaeton” spune Valmar. Modelul Phaeton pe care il va conduce Nastase costa la randul lui 100.000 de euro. In aceste conditii, potrivit importatorilor, s-ar putea spune ca ceea ce au castigat cei doi fosti sportivi de pe urma acestor contracte este cate o masina de 100.000 de euro.



Benficiul importatorului
“Marca BMW se suprapune cu imaginea lui Hagi care inspira pasiune, varf de performanta si responsabilitate", a mai spus directorul general al Automobile Bavaria. Potrivit acestuia asocierea marcii germane cu fosti sportivi nu este  o noutate, un astfel de contract de imagine existand intre BMW Germania si Franz Beckenbauer, fost capitan al nationalei de fotbal a Germaniei si presedinte al clubului de fotbal Bayen Munchen.
“Ilie Nastase va imprumuta marcii Volkswagen o personalitate puternica si mai ales imaginea de campion” este de parere Brent Valmar.
Dar pana la urma, orice parteneriat de imagine trebuie sa se “simta” in vanzarile companiei.
“Oricat ar fi primit vedetele, efectele pe care asocierea imaginii lor cu marca auto trebuie sa le genereze pentru importator, trebuie sa depaseasca investitia propriu zisa. Trebuie adaugat ca, importatorul trebuie sa aiba si capacitatea financiara de a desfasura o campanie de promovare subsantiala, pentru a beneficia cat mai mult de pe urma acestei asocieri de imagine” adauga reprezentantul APIA.
Automobile Bavaria a avut in ultimii ani un ritm aproape constant de crestere al vanzarilor pe piata locala. Compania a intrat din acest an si pe piata de second-hand, oferind servicii de buy-back, masinile primite prin acest sistem fiind ulterior revandute.
Un posibil  "efect" al noii imagini a BMW este unul dintre fotbalistii din campionatul autohton, care la putin timp dupa semnarea contractului dintre Hagi si BMW, si-a cumparat un automobil BMW pentru care a platit cash peste 50.000 de euro. Anul trecut mai bine de trei sferturi din vanzarile BMW in Romania au fost realizate prin sistem leasing.
Hagi si Nastase nu sunt singurele vedete romanesti care si-au legat numele si imaginea de marci de automobile. Cine a vizitat Salonul Auto Bucuresti din urma cu doi ani vedea la standul marcii Mini pe Andreea Marin. Fostul boxer Mihai Leu, alearga de cativa ani in campionatul national de raliuri pe masini Hyundai, iar imaginea sa este prezenta in aproape orice campanie pe care importatorul o desfasoara pentru marca coreeana.
ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO