Auto

Garantia, noul instrument de marketing al importatorilor pentru piata romaneasca?

Garantia, noul instrument de marketing al importatorilor pentru piata romaneasca?

Garantii oferite: Dacia Logan - 18 sau 36 de luni, gama de automobile Ford - 4 ani, Kia C'eed - 7 ani, Hyundai Accent - 6 ani

11.04.2007, 17:47 202

De doi, trei sau chiar de pana la sapte ani, garantia oferita de importatori pentru automobile incepe sa devina un mijloc tot mai efectiv de a atrage noi clienti.
"Revolutia" garantiilor, daca am putea sa o numim asa, a fost declansata de lansarea noii Kia C'eed in Europa. Proiectata special pentru a cuceri piata vest-europeana si a concura de la egal la egal cu nume consacrate in segmentul compact precum VW Golf si Ford Focus, C'eed a venit in plus cu o garantie de sapte ani, insa oferita cu limita de kilometri.
In Romania, Kia C'eed va fi lansata oficial pe 26 aprilie, la un pret de pornire de 9.600 euro, fara TVA. Garantia oferita de importatorul Kia in Romania, Kia Romauto, este de sapte ani cu limita de 150.000 de kilometri. "Practic vorbim de o garantie de cinci ani de la bara la bara (garantie completa, care acopera toate componentele automobilui - n.red.) si de doi ani suplimentari pentru trenul de rulare (pentru propulsor si transmisie - n.red.). Aceasta garantie este transmisibila in cazul in care automobilul este vandut pe perioada celor sapte ani", a declarat Bogdan Pasa, PR Coordinator la Kia Romauto, importator Kia in Romania.
Garantia transmisibila are un efect direct asupra pretului automobilului atunci cand este vandut pe piata second hand.
"Un aspect foarte important este cresterea valorii reziduale a automobilului. In momentul in care o masina are o astfel de garantie, automat valoarea reziduala a acesteia va fi mai mare, ceea ce isi doreste de altfel toata lumea. Iar tendinta este una la nivel european. Toti constructorii doresc sa creasca valoarea reziduala a automobilului", a declarat Dan Vardie, analist al pietei auto din Romania.
Din punctul de vedere al vazarilor, pentru C'eed se estimeaza comercializarea a peste 400 de unitati in acest an, adica aproximativ 16% din totalul de 2.500 de automobile Kia estimate pentru 2007 in Romania.
"Ceea ce a facut Kia a creat o adevarata disputa in lumea auto. Unii sustin ca este doar o strategie de marketing, pentru a atrage cat mai multi clienti, altii sustin cu adevarat ca ceea ce ofera Kia este ceva important, bazat pe calitatea de fabricatie a automobilului. Garantia unui automobil a devenit un subiect de credibilitate din ce in ce mai important in Europa. Aceasta credibilitate se reflecta in increderea pe care o va avea un cumparator in masina lui", a subliniat Dan Vardie.
Spre deosebire de cea oferita de Kia, la Hyundai garantia de 6 ani este impartita in doua perioade. Primii 3 ani reprezinta garantia internationala oferita de Hyundai Motor Company, care este transmisibila si fara limita de kilometri. Cea oferita de importator pentru urmatorii 3 ani este oferita in conditii mult mai stricte: limita de 120.000 km este oferita numai pentru motor si transmisie, numai pentru primul proprietar si numai pe teritoriul Romaniei.
"Desigur, garantia oferita este si un instrument de marketing. Aceasta oferta de o garantie prelungita a inceput sa joace un rol important pentru tot mai multi constructori. In Romania rolul garantiei este mult mai important decat in strainatate, deoarece de multe ori automobilele au fost privite ca adevarate cauzatoare de probleme. Atunci cand se strica ceva, chiar daca automobilul era in garantie, nimeni nu te ajuta. Insa acest lucru s-a schimbat", a adaugat Dan Vardie.
Garantia unui automobil presupune eliminarea costurilor de reparatii pe perioada acesteia. Cu cat este mai lunga, cu atat sunt evitate mai multe probleme. O garantie prelungita presupune costuri mai ridicate pentru reteaua de service a importatorului: manopera, piesele de schimb ce trebuie inlocuite si depozitarea acestora.
Constructori precum Audi, VW, Skoda, care ofera o garantie de numai 2 ani pe piata din Romania, merg pe ideea de notorietate. In functie de piata, fiecare companie isi face o politica de costuri minime. Daca marca respectiva are suficienta notorietate, daca clientii au suficienta incredere in ea, merge pe o linie de minima rezistenta.
"Clientul apreciaza mai mult banul direct, decat pe cel indirect. Garantia este un ban indirect, pe termen lung, care il economisesti. Oferta de reducere este pe de alta parte un ban direct. Oamenii reactioneaza mult mai rapid la o oferta decat la o garantie", a subliniat Vardie.
Pe piata romaneasca, Dacia ofera ca optional extinderea garantiei de 18 luni fara limita de kilometri, la 36 de luni cu limita de 100.000 km, contra sumei de 195 euro pentru motorizarile pe benzina si 265 euro pentru versiunea diesel 1,5 dCi.
In 2006 pentru garantia extinsa au optat 53,3% dintre clientii de Logan. Garantia este transmisibila in cazul in care automobilul este vandut.
Daca cei mai multi importatori au adoptat relativ recent strategia de piata a unei garantii pe o perioada mai lunga, Romcar, importatorul Ford in Romania, a introdus garantia transmisibila de patru ani fara limita de kilometri inca din 2005 pentru automobile si de 2 ani cu posibilitate de extindere la 3 sau 4 ani pentru cele comerciale. Strategia este diferita de cea adoptata de Ford in restul Europei. Spre exemplu, in Marea Britanie, Ford ofera o garantie de numai 2 ani, suficienta daca luam in considerare cota de piata de peste 18% detinuta la inceputul acestui an, in timp ce in Franta, Ford ofera o garantie de 3 ani.
General Motors va adopta in Romania o solutie similara cu cea a Dacia, oferind o perioada mai lunga a garantiei contra cost. "Pentru garantia extinsa vom avea doua pachete, Confort si Gold, in functie de acoperirea componentelor si extinderea se va face cu 1 sau 2 ani, in functie de optiunea clientului", a declarat Cristian Oltean, marketing manager la General Motors Romania. Garantia va fi fara limita de kilometri pentru Opel si cu limita pentru Chevrolet si va fi transmisibila.
Preturile variaza in functie de model si tipul garantiei intre 230 euro pe un an pentru Corsa si Astra si pana la 550 euro pentru un an pentru Chevrolet Captiva. "Daca se opteaza pentru o garantie de 2 ani, pretul scade la aproximativ 430 euro pentru Corsa si Astra", a adaugat Oltean.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO