Auto

Dacia a depăşit în Europa o cotă de piaţă de 4% şi mizează pe vânzările pentru persoane fizice

Dacia a depăşit în Europa o cotă de piaţă de 4% şi...

Autor: Bogdan Alecu

19.01.2023, 13:27 474

Dacia a înmatriculat în 2022 un număr de 40.179 de vehicule pe piaţa din România, în creştere cu 5.3% faţă de nivelul înregistrat în anul precedent. În mod remarcabil, topul primelor patru modele cele mai vândute în România a fost ocupat în întregime de vehicule Dacia.

“În 2022, creşterea vânzărilor şi cotele de piaţă record înregistrate de Dacia în Europa confirmă pertinenţa strategiei noastre care vizează concentrarea pe valorile esenţiale şi adaptarea produselor noastre la aşteptările şi la modul de utilizare al clienţilor. În 2023 vom continua această dinamică prin extinderea ofertei noastre de modele electrificate, rămânând fideli ADN-ului Dacia : să le oferim clienţilor ceea ce este esenţial, la cel mai bun raport prestaţii/preţ”, a spus Xavier Martinet, Director Marketing, Vânzări & Operaţiuni Dacia

Astfel, pe prima poziţie se află Logan, cu 11.401 unităţi, urmat de Duster, cu 10.161 de unităţi. Pe locul al treilea se află Sandero (8.492 unităţi), în timp ce pe poziţia a patra se situează Spring, cu 6.830 de unităţi. Modelul de familie Jogger se află pe locul al optulea în clasamentul celor mai vândute vehicule de pe piaţa din România, cu 2.614 unităţi înmatriculate în 2022.

Fiecare model Dacia a fost, totodată, lider în segmentul său de piaţă.

Spring, aflat în primul an complet de comercializare, a impulsionat vânzările întregii pieţe de vehicule electrice din România. Cota de piaţă a modelului Spring în segmentul vehiculelor 100% electrice s-a situat astfel, în 2022, la 57,8%. Totodată, Spring a fost al doilea cel mai vândut autoturism către persoanele fizice din România, indiferent de tipul de motorizare (termic sau electrificat).

Motorizarea GPL s-a bucurat, de asemenea, de un succes remarcabil, 60% din clienţii modelului Logan optând pentru această soluţie economică şi ecologică.

În pofida contextului general defavorabil de pe piaţa auto, care continuă să fie afectată de criza sanitară, de criza componentelor electronice şi de dificultăţile de ordin logistic, Dacia a reuşit o performanţă remarcabilă în 2022, realizând un nivel al vânzărilor de 573.800 unităţi, cu 6,8% mai mult faţă de nivelul înregistrat în 2021. Anul 2022 marchează totodată un jalon important pentru vânzările Dacia, care au depăşit nivelul de 8 milioane de vehicule vândute de la lansarea, în 2004, a modelului Logan.

În perimetrul de comercializare al Dacia, piaţa auto a cunoscut în 2022 un regres de 5,5% faţă de nivelul anului 2021. În acest context, performanţa comercială a mărcii confirmă pertinenţa poziţionării sale bazate pe un raport prestaţii/preţ la cel mai bun nivel. Această performanţă se reflectă în principal în succesul pe care noua gamă de modele Dacia o înregistrează în rândurile clienţilor particulari.

În 2022, Dacia a atins în Europa o cotă de piaţă record de 7,6% pe piaţa autoturismelor vândute către clienţii particulari (6,2% în 2021), consolidându-şi astfel, pentru al doilea an consecutiv, poziţia sa pe locul al treilea în topul celor mai vândute mărci către această categorie de clienţi. 

Dacia a înregistrat totodată valori record ale cotei sale de piaţă la nivel european luând în calcul atât livrările către persoane fizice, cât şi juridice, cota a urcat la 4,2% în 2022 faţă de 3,7% în 2021.

Dacia şi-a consolidat poziţia pe piaţa europeană, vânzările de autoturisme (VP) crescând cu 15,4% pe o piaţă în regres cu 4%.

În Franţa, cea mai mare piaţă pentru Dacia, au fost înmatriculate 130.800 de autoturisme în 2022, în creştere cu 4,5% faţă de nivelul înregistrat în 2021, pe o piaţă în regres cu 7,8%. Această performanţă se traduce printr-o creştere cu un punct procentual a cotei de piaţă, care a ajuns la 8,6%, plasând în premieră Dacia pe locul al treilea în clasamentul celor mai vândute mărci de pe piaţa franceză a vehiculelor de persoane. Pe segmentul vânzărilor către persoanele fizice, Dacia a atins o cotă de piaţă de 15,8% (Ă1,3 puncte procentuale faţă de 2021), ceea ce înseamnă că unul din 6 clienţi particulari din Franţa a ales în 2022 un vehicul Dacia.

În Germania, a cărei piaţă este dominată de oferta în segmentul C, Dacia a înregistrat în 2022 o creştere cu 50% a vânzărilor sale faţă de anul precedent, acestea ajungând la 60.300 de autoturisme. În premieră, cota de piaţă a mărcii a depăşit 2% în segmentul VP şi 5% în segmentul VP vândute către persoane fizice.

Astfel, Dacia a ajuns să ocupe locul 6 în clasamentul vânzărilor de autoturisme din Germania către clienţii particulari.

Dacia a înregistrat o creştere semnificativă şi în Italia, cu un nivel al vânzărilor de 67.300 unităţi, (Ă 9,2% faţă de 2021), pe o piaţă în scădere cu 9,7%. Cota de piaţă în segmentul VP a ajuns la 5,1%, în creştere cu 0,9 puncte procentuale faţă de nivelul înregistrat în 2021.

În clasamentul vânzărilor către persoanele fizice, Dacia a ajuns pe locul 4, urcând o poziţie faţă de anul precedent, cu o cotă de piaţă de 8,3% (Ă 2 puncte procentuale faţă de 2021).

În Spania, Dacia a vândut 37.800 de autoturisme, în creştere cu Ă2,7% faţă de nivelul înregistrat în 2021, pe o piaţă în regres cu 5,3 %. Cota de piaţă în segmentul VP se situează la 4,7% (Ă 0,4 puncte procentuale faţă de nivelul anului 2021). În clasamentul vânzărilor către persoanele fizice, Dacia se menţine pe locul 4, cu o cotă de piaţă de 8,1%, (Ă 0,6 puncte procentuale faţă de 2021).

În Marea Britanie, vânzările Dacia au crescut cu 55% faţă de nivelul anului 2021 pe o piaţă în regres cu 2%. În segmentul vânzărilor către persoanele fizice, cota de piaţă a mărcii a crescut de la 2% în 2021 la 3,1%.

În Portugalia şi în Belgia, Dacia ocupă primul loc în clasamentul vânzărilor către persoanele fizice.

În Europa de Est, în Ţările Baltice, în Slovacia şi în Republica Cehă, creşterea vânzărilor a depăşit 30%.

O creştere a vânzărilor de peste 30% a fost înregistrată şi în Turcia, unde cota de piaţă a mărcii a ajuns la 6%, cu 1,1 puncte procentuale peste nivelul anului precedent.

În mai puţin de 15 luni, Dacia a lansat o nouă gamă, bazată pe 4 modele cheie: Sandero, Spring, Duster (lansate în 2021) şi Jogger (lansat în 2022). La sfârşitul anului 2022, toate cele patru modele au preluat, simultan, noua identitate vizuală a mărcii, adoptând, alături de noi elemente de design, o gamă nouă de culori, precum şi noua siglă „Dacia Link”.

În 2022, fiecare model a contribuit la creşterea Dacia.

Sandero, cu 229.500 de vehicule vândute în 2022 (1,2 % vs. 2021), este pentru al 6-lea an consecutiv cel mai vândut autoturism din Europa către persoanele fizice. Sandero a ocupat, totodată, în 2022, locul al doilea în clasamentul celor mai vândute autoturisme din Europa pentru toate categoriile de clienţi.

Duster a urmat aceeaşi tendinţă. El şi-a păstrat prima poziţie în clasamentul european al celor mai vândute modele SUV către clienţii persoane fizice, poziţie pe care şi-o menţine fără întrerupere din anul 2018. Totodată, Duster a devenit, în 2022, al doilea cel mai bine vândut vehicul către clienţii particulari de pe piaţa europeană, imediat după modelul lider, Dacia Sandero. Cu 197.100 de unităţi vândute în 2022 (Ă5,8% vs. 2021), Duster a depăşit pragul de 2 milioane de vehicule comercializate de la lansarea primei generaţii a modelului, în 2010.

Spring a fost comercializat în 48.900 de exemplare (75 % vs. 2021) înregistrând, de la lansarea sa, peste 100.000 de comenzi, din care 75% au fost plasate de persoane fizice. Spring a ocupat în 2022 poziţia a treia în clasamentul european al celor mai vândute vehicule electrice către clienţii particulari.

În ceea ce priveşte modelul Jogger, aflat în primul an complet de comercializare, acesta a înregistrat un nivel al vânzărilor de 56.800 de vehicule şi se situează pe locul al doilea în clasamentul european al vânzărilor de vehicule din segmentul C (exclusiv modele SUV) către persoanele fizice.

Atractivitatea produselor Dacia atât din punctul de vedere al echipamentelor, cât şi al motorizărilor, este confirmată de mix-ul de vânzări : astfel, peste 70 % din clienţi optează pentru versiunile superioare ale gamei.

Motorizarea ECO-G 100 este aleasă de unul din trei clienţi Dacia. În cazul modelului Jogger, acest procent ajunge chiar la 58 %. Soluţia de motorizare cu carburaţie mixtă benzină/GPL permite modelului Jogger să emită în medie cu 10% mai puţin CO2 (118 g CO2/km) faţă de un motor pe benzină echivalent şi oferă o autonomie de peste 1.000 de kilometri.

Atractivitatea gamei Dacia se manifestă totodată prin cucerirea de noi clienţi şi prin fidelizarea celor existenţi. În perimetrul Europa 5 (Franţa, Marea Britanie, Germania, Italia şi Spania), 6 din 10 clienţi Dacia nu erau anterior posesori ai unui vehicul produs de Renault Group. În momentul reînnoirii maşinii lor, 8 din 10 clienţi ai Dacia aleg tot un vehicul aparţinând Renault Group.

De la începutul lunii ianuarie, toate showroom-urile Dacia au pus în vânzare modelele cu noua identitate vizuală. În acelaşi timp, Dacia îşi extinde oferta de modele electrificate.

Jogger HYBRID 140, primul vehicul hibrid al gamei Dacia, este cel mai accesibil model de familie cu motorizare hibridă de pe piaţă. Dispunând de tehnologia performantă a Renault Group, Jogger HYBRID 140 oferă clienţilor mai multă putere şi mai mult confort în condiţiile unui consum mai economic şi a unui nivel mai redus al emisiilor de CO2.

Cu noul motor ELECTRIC 65 (65 CP/48 kW), Spring oferă un plus de putere şi de dinamism, cu acceleraţii şi reprize mai energice. Spring inaugurează totodată noul nivel de echipare transversal „Extreme”. În trimestrul al doilea, acesta va fi disponibil şi pe modelele Sandero, Jogger şi Duster, ilustrând perfect spiritul outdoor al Dacia.

De la începutul anului 2022, Dacia a lansat planul de modernizare al reţelei sale comerciale prin adoptarea noii identităţi vizuale a mărcii. Acest proiect ambiţios urmăreşte să mărească vizibilitatea şi atractivitatea punctelor de vânzare şi să creeze o nouă ambianţă interioară bazată pe principiile de funcţionalitate, de flexibilitate şi de responsabilitate ecologică. La sfârşitul anului 2022, mai mult de 10% din reţeaua internaţională de showroom-uri Dacia era modernizată, acest proces de transformare urmând să se accelereze în 2023.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO